AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
750

Klockradio högtalare i E46 an?

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, jag har nu haft min E46 i några veckor, det enda som jag anser vara riktigt kasst på bilen är orginal BMW Bussiness CD'n och högtalarna.

De har kostat på en bra placering, tex med att 3-vägs system fram men vad är det för )(/&%¤#" element de satt i??

Jag är visserligen en såndär halv Ådiofil men högtalrna ploppar ju såfort man höjer basen det minsta och ibland även om man kör FLAT beroende på vilken låt som spelas. jag spelar heller inte speciellt högt.

Jag hade en Fiesta 03:a innan med org stereo och 4 koaxialer och den lät fasiken så mycket bättre.

Jag har en 12 tums bas med slutsteg som jag tänkte koppla in men blev avrådd att inte göra det då BMW's elektronik var väldigt känslig, "Man kunde tydligen paja hela databoxen mm"
Sitter förstärkaren i Bussiness CD'n eller sitter den bak i bilen och CD'n funkar som en terminal?

Ni som byggt om stereon får gärna komma med tips,
och vet ni några kompletta 3 vägs fram system som passar in exakt i orginal uttagen utan några modifieringar?

/Mvh Erik

Apo
Paja databoxen för att koppla in slutstegen? vad är det för nisse du har fått de infot ifrån? svårt och tro..
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Nissen sa att huvudenheten satt bak och att man behövde en BMW orginal kabel med 5437634279 trådar i för att koppla in ett slutsteg, man kunde klippa lite och plocka ut 2 av trådarna som är för lågnivåingång och mixtrade man med det så kunde man paja databoxen
Apo
jag ska slänga in ett par slutsteg i min coupé om ett par veckor, kan återkomma till dig då hur det har gått.. men räknar inte med några större problem..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det går alltid att ta högnivå utgången och köra den genom en högnivå -> lågnivå omvandlare, sen kan du mata stegen med det. Du får väl inte bäst ljud på så vis men det borde inte påverka den så kallat känsliga elektroniken?!?!?
Bmw har ju riktigt kasst ljud i businessutförande, under all kritik, att jämföra med en S60 som är värsta discokärran.
Sök på forumet, de har blivit gjort ett otal gånger förrut. Lågnivå är ett problem, men de finns lösningar.

Ångende ljudet på business paketen i sedan/touring så håller ja med. De är fruktansvärt dåligt.
Märligt nog är de betydligt bättre i coupen, ja har kört mycket s60 som hyrbil o måste hålla med om att ljuedt är väl godkänt där.
Ljudet i coupen är inte riktigt så bra som i s60n men de är inte långt borta.
Jag ägde en sedan innan min coupe och måste säga att överlag känns coupen mer påkostad än sedanen. De är mycket mer plast i sedanen instegslister, handtag osv.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Det går alltid att ta högnivå utgången och köra den genom en högnivå -> lågnivå omvandlare, sen kan du mata stegen med det. Du får väl inte bäst ljud på så vis men det borde inte påverka den så kallat känsliga elektroniken?!?!?

Jag tror jag gör så, jag körde högnivå från de bakra högtalarna i min gamla bil så jag har omvandlare till steget.
Högtalarna sitter ju även lätt åtkomliga , iallafall i en Touring.

Batteriet sitter ju även bak och det är ju guld, nån som har tips på var man ska ta 12-volt ifrån för att styra steget? bakljuset har jag tänkt på men det kanske finns bättre val?
Nån som vet en bra punk att koppla jorden på i en Touring?
/Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.