|
|
|
|---|---|
|
Dum fråga kanske? Men snurrar fläkten som drivs av fläktremmen konstant eller bara ibland? Alltid när jag öppnar huven och bilen står på tomgång gör den det. Den andra fläkten går ju på bara om AC kopplas in, så hur är det med kylarfläkten egentligen??? *BAWORAK* | |
|
Kopplad med viskopoppling till motorn, snurrar med lite långsamt tills ökad värme gör att kopplingen låser och fläkten följer sedan motorvarvet. Jag har iofs aldrig lyckats få kopplingen att låsa på mina bilar med detta system, kylningen har räckt till ändå. Du kan testa viskokopplingen när bilen står på tomgång, fläkten skall vara lätt att stoppa med t.ex en hoprullad tidning eller liknande. Del elektriska fläkten kopplas in vid behov, lite olika på olika modeller. Antingen med tempvakt i kylaren eller tryckvakt på AC:n, eller båda. Vissa modeller har två hastighetssteg, och senare modeller av t.ex E39 har steglös hastighet på elfläkten. På dessa testas fläkten varje gång man startar, fläkten varvas upp, strömmen slås ifrån och fläkten får agera generator ett ögonblick. På så vis vet motorstyrningen att elfläkten verkligen snurrar och fungerar. Finesser, finesser.. FP |
|
|
Viskopoppling är kanske inte uppfunnen än...) FP |
|
| Jo den snurrar..men den så att säga bara följer med, om du stänger av motorn så kan du snurra enbart fläkten men det går lite trögt det är en viskokoppling den går i av sig självt vid hög värme och då snurrar fläkten på högvarv vilket i sin tur innebär att du antingen åker till verkstad eller skriver här och undrar om du törs köra med din bil för du har fått något högvarvigt ljud i motorrummet..det ska till en mycket het dag och stillastående för den ska koppla i...(åkte själv till verkstad på 70 talet körde en Volvo G89 några år fläkten gick igång en varm dag i uppförsbacke det lät som ett reaplan hade aldrig hör det förut) | |
|
Tack för infon. Den främre fläkten, för ACn alltså, kan den på ngt vis också bidra till kylningsförsörjning för motorn? Stod i bilkö förra sommaren i Italien, + 39 grader, och tempnålen gick över normal, till ung hälften till det röda. Fick dra på full värme in i bilen och då gick tempen ner. Det jag inte viste då var att den främre fläkten nog inte fungerade för "porslinskopplingen" med fjäder i) hade gått i två delar. Så jag vet inte om den främre fläkten gick överhuvudtaget. Om det nu inte gjorde det, kan det ha varit därför nålen steg, och hade den inte gjort det om fläkten fungerade? Eller var det iaf så varmt att det inte spelar ngn roll? VEt att nålen får/kan stiga vid extremt hög hastighet vid långa perioder eller då det är väldigt varmt ute, men jag undrar iaf... *BAWORAK* |
|
|
Elfläkten kan i högsta grad bidraga till kylningen, många bilar har bara en elfläkt. Porslinskopplingen med fjäder var säkert fläktens motstånd (för låga hastigheten), om den är kass så startar inte fläkten förrän det blivit extremt varmt och går då in med högsta hastigheten direkt. FP |
|
|
I min M5 e34 om nålen som visar temp går över halva delen av temp mätaren (alltså bara litegram från mitten) starta elfläkten och hjälper att kyla bilen.. oberoende att ACC är på eller avstäng. den andra fläkten med kopplingen ska bara hjälpa att kyla när temp i bilen ökar. Den ska absolut inte vara på hela tiden.. till exempel när du startar bilen detta ska snurra men det ska bara lätt att stopa med händerna.. man brukar höra när detta fläkt är igång faktiskt.. Kollat kontakterna till tempgivare för den elektriskafläkten de brukar vara sönder.... tempgivare ligger vid höger sidan av kylaren 3 kablar.... M.V.H Mauricio |
|
|
Det var ungefär vad som redan står här ovan eller hur? FP |
|
|
Kan man på ett enkelt sätt testa ifall elfläkten fungerar som den ska. (den främre fläkten alltså). Länk |
|
|
Om du skall testa givaren också så måste du värma vattnet till den påstämplade givartempen, motorn kan du säkert testa genom att kortsluta tvärs över givarens kontakter. Men då vet du inte om den startar när den väl behövs. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.