|
|
|
|---|---|
| Är det någon som har plockat bort airbagen på passagerarsidan på en 740-96 någon gång ? (Måste sätta dit en barnstol) Eller går det att koppla ur den lite smidigt ? | |
| Det kan säkerligen BMW verkstaden göra med hjälp av datorn bara... | |
|
Jag har gjort det på min 540iAT-96:a. Ryckte bara ur sladden till airbagen. Nackdelen är att även airbagen på förarsidan inte heller fungerar om man gör så här. Men det går att fixa med ett motstånd i kontakten man ryckte ur. Enligt BMW gör dom på samma sätt plus att dom lägger först på en urkopplingsavgift och sedan kommer det en mysig liten inkopplingsavgift. Har för mig att det kostade 2500:-/tillfälle. |
|
|
ok tack för svaren, får kolla med verkstan va dom ska ha för operationen. Är en mycket lycklig ägare till en 740iA-96 tv & navi, som jag hämtade i går, går som en dröm mmmmm.... |
|
| Säger en sak. En airbag som sitter kvar är som en hagelpatron i fickan. Lika osäker. Sätt stolen i baksätet, eller ta bort den helt...mitt lilla råd. Har själv 2 stolar bak skulle aldrig förlåta migsjälv om det hände nått. Oj lite sentimenatlt har nog druckit 2 mucho whiskey:o)) | |
|
Kan meddela lite resultat efter forskning jag gjorde i samband med detta. Man har ju hört om diverse olyckor i samband med dessa airbags. Ganska komisk sak egentligen, ena stunden räddar den liv för att i nästa vara en dödsfälla ... nåja :) Det finns inte en enda rapport på att en airbag har löst ut som är fysiskt urkopplad (urdragen kabel, totalt bortmonterad) Däreomt finns det flera rapporter om airbags som löst ur trots att ägaren till bilen vridit om en nyckel eller lämnat in bilen till verkstäder där man elektroniskt kopplat ur dom. Dessa uppgifter är verifierade av flera oberoende myndigheter, instanser, försäkringsbolag. Jag satt själv i telefonen en halv dag och ringde runt. En fråga som jag har i samma ämne, jag har en 540 Touring samt 2 stycken barnstolar. Har barn på 1 år och 2½ år. Jag har provat att sätta båda barnstolarna bak men grejen är den att dels sitter jag skitkasst eller så sitter min son kasst. Jag har provat att flytta runt förarstolen på diverse olika sätt men inte lyckats få till det så man pallar med mer än 3 mil i bilen. Till saken hör väl att jag är 1.90m lång. HUr har ni löst det som har stol bakom er i bilen? |
|
|
När jag köpte min bil hade den urkopplad airbag på passagerarsidan. Kontaktade en BMW-verkstad för att få den inkopplad igen. Fick då veta att detta skulle göras i två steg, först skulle de tanka ur en kod ur bilen som skulle skickas till BMW i Tyskland. Efter c a en vecka kunde sedan bilen lämnas in för omprogrammering. Tydligen skulle man även skriva på ett papper om att man som ägare godkänt detta. Det som rörde till det var dock att verkstaden sa att det är olika bälten för passagerarstolen beroende på om airbagen är inkopplad eller ej. Jag uppmanades att försöka få tag på det bälte som suttit i bilen före urkopplingen, d v s från föregående ägare. Detta trots att jag sa att jag är beredd att betala för ett nytt bälte. Det verkade alltså inte som verkstaden var särskilt intresserade av att göra detta jobb. Ska försöka få detta gjort på någon annat ställe. Kan tänka mig att det är ungefär samma process för att koppla ur en airbag. Håller med om det skulle kännas betydligt säkrare att ta bort airbagen fysiskt om man måste vara säker på att den aldrig ska kunna lösa ut. Tror dock de flesta styrdon känner av resistansen i tändkretsarna och om man bryter förbindningen tänds då airbaglampan och man får ut felkoder. Ett sätt att komma runt detta skulle kunna vara att koppla in en lämplig resistans i stället för airbagen (eller två om det är en tvåstegs airbag). |
|
|
Jag vet inte om 7 och 5 serien är lika stor, men jag satte den bakvända stolen bakom passagerar sätet. Sambon är 175 och sitter i allafall inte obekvämt. Sen har vi förstås en framåtvänd stol åt grabben. Men från det ena till det andra, visst alla säger att det ska vara helt ok med att koppla ur den manuellt eller dra sladden. Men vill du vara den första som det händer nått med??? Nej jag trodde inte det (hoppas jag). Jag har den sjuka ideen om att finns den där "kan" det hända. Airbagen har samma hastighet som en hagel patron när den lämnar ratten, och om du själv inte sitter bältad och flyger fram mot ratten så krossar den bröstkorgen på dig=jävlig ont eller livshotande skador. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Dhjinn Jo jag förstår vad du menar, men om du ser detta på det här viset då, att skulle du nu krocka såpass att den delen av din bil blir demolerad lär knappast airbagen göra någon större skillnad för krockar du så att någonting ska komma i kontakt med airbagen och på detta sättet utlösa den lär knappast den som sitter i passagerar stolen överleva. Men jag förstår ditt resonemang Dhjinn, allt kan inträffa och säker är man aldrig i trafiken. Grejer kan tex. lossna ifrån med trafikanter vid en olycka och projektera bilen, tex. timmerstockar ifrån en timmerbil och då spelar det föga roll om airbagen är urkopplad eller inte. Däremot tycker jag att det är lite smådåligt av BMW att inte göra detta gratis eftersom dessa bilar ganska ofta tjänar som blöjexpresser och det då kommer på tal om hur man ska lösa det med airbagen. Detta är en av anledningarna till att jag valde en E34 istället för E39 som har betydligt fler airbags. Bumse, var noga med att poängtera för BMW eller den verkstaden som nu ska montera ur din airbag att det inte räcker med att koppla ur utan att den ska monteras ur (tas bort ifrån din bil) för annars kommer dom bara att programmera om din box så man tar bort airbagfunktion. Det vill säga airbagen kommer sitta kvar, sladden till airbagen kommer också vara kvar. Tror för övrigt bara att det är BMW som gör/får göra detta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man anlitar BMW att först programera bort airbagen mjukvara mässigt, så finns den inte där, rent hypotetiskt. Då bör man också kunna skruva bort den efteråt. En kille gjorde så på sin VW buss sharan elle vad dom heter, polaren skruvade sedan bort airbagen med krutladdaning , och systemet funkade som vanligt, dvs ingen varningslampa tändes. Normalt är ju annars att ersätta airbaggen med ett 2,2ohms motstånd som simulering om möjligheten till dataurkoppling inte finns som på äldre bilar. ///MVH Hasso Länk |
|
Nej jag menar inte att man skulle krocka utan den skulle lösa ut i allafall. Lite allerkisk mot just att den finns där, den kan ju vara defekt och helt plötsligt PANG. Ja ja jag vet långsökt men den lilla procenten finns och det räcker för lilla jag. Sen tjänar man ju det lilla det kostar att ordna, för det är ju bara ett litet tag som dom kommer sitta bakåtvänt. Sen kommer dom små Talibarnen sitta i baksätet framlänges, och då spelar ju det ingen roll. Det enda man behöver då, är väl en mellanvägg så man slipper höra "är vi framme snart" he he he //tjingeling Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Dhjinn Ah! Det var så du menade, jo det har du ju rätt i förståss. Men när talibanerna mobiliserar baksätet? Vet inte ifall batteriet sitter under baksätet på 740´n men på 540´n gör det de i alla fall. Är inte detta en säkerhetsrisk som heter duga, nu har jag ju inte nånsin sett ett batteri explodera. Kan det inte göra det? Hasso Skruvade han ur den själv eller gjorde VAG detta? Vad gjorde killen av sin airbag sedan? Ska inte en urskruvad airbag förvaras i ett herre jösses "kassa"skåp eftersom det klassas som sprängmedel? Eller är jag offside vid egen blå nu? :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var min lackerarkompis som skruvade ur den, inte VAG dom hade bara datat bort den först, men ägaren ville inte ha kvar knallkorken av förståliga skäl. Jag följde operationen med nyfikenhet för jag ville se om airbaglampan tändes efter operationen. Vilket den inte gjorde. Förvaring nja det var ju straxt före påsk:)) förra året. Jo du har nog rätt i det, med förvaring, men det är mycket man ska här i välden :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Kan bekräfta den operationen. Har gjort likadant på Passaten och så fort airbagen är urkopplad kan man ta bort den fysiskt. Skulle gärna vilja veta hur man gör det på E39. Nån som har tillgång till BMW´s mekhandbok eller dyl? M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Att skruva ur airbagen är inga som helst problem, i alla fall inte på en E34. Bara att plocka ur handsfacket sedan sitter den rakt upp lys upp med en ficklampa så ser ni den. OBS. Om ni får för er att göra detta på egen hand så glöm INTE att koppla ifrån batteriet innan ni börjar. På en E39 tror jag det blir lite mer jobb, men ungefär likadant, har inte E39:an gardin, och ett par airbags till? |
|
|
Nope det sitter i bagagen. Vid laddning så bildas vätgas men om man har bra ventilation kan det inte hända. Men visst kan batteriet explodera, en bilmeck skulle sätta batteriet på laddning fick hela rasket i nyllet. Han har peruk idagsläget så visst. Men vi alla är ju olika, jag ville bara ge min syn på airbagen. Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Majk: Man behöver varken koppla ur sidoairbags eller gardinen eftersom de inte inkräktar på stolsutrymmet. Problemet med E39 är luckan som endast verkar försvagad och inte är en separat lucka. Sitter då skruvarna uppifrån måste man ta isär instrumentpanelen vilket säkert är "ett par timmars" jobb. //Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
"".., och om du själv inte sitter bältad och flyger fram mot ratten så krossar den bröstkorgen på dig=jävlig ont eller livshotande skador."" Nix. När väl kroppen börjar röra sig fram mot ratten så är airbagen uppblåst sedan länge. / TD04 |
|
|
Det beror på hur lång du är och hur nära ratten du sitter eller?? Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Dhjinn>> En ungefärlig tidpunkt som airbagen blåses upp vid är ca:20-30millisekunder in i krocken, kroppen sitter dock kvar mot ryggstödet till ca:70-80millisekunder innan den börjar sin färd mot ratten. Sitter man för nära ratten så får man airbagen i plytet redan när bagen poppar upp("bag slap") och det sker ju oavsett om man har "fegsnöret" på eller inte. Mvh TD04 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.