|
|
|
|---|---|
|
Ett tydeligt knirkande ljud nånstans vid venster framhjul. Hörs direkt när jag dreier på ratten. Knirkar eller gnukkar mycket högt om jag kör med fönstret nede samtidig. Hörs även om bilen står still om jag svinger på ratten, men kanske inte lika högt.. Denna missljud minner mig om en fjäder/dämpare med dårlig bussning eller nåt. Jag vet inte, så vad kan det vara? Mitt första problem på över 7 mnd som jag har haft bilen. E46 323 Ci '00 med ca 7800 mil tror jag. | |
|
Ljudet är konstant så lenge jag vrider på ratten altså! Det kommer nånstans från vänster hjulhus. "yyy-hyhy-y-y-y-hyy" |
|
|
Hej Morten, Jag har haft samma problem med min e46a, men det har försvunnit helt nu. Jag skulle ner till en verkstad för att undersöka problemet, men när jag kom ner var ljudet borta - och har inte uppstått igen. Ett tips från BMW på vad det "kunde" vara var glapp i spindelleder, har du fått dina utbytta?? / Peter |
|
|
Hörs det även om motorn är avslagen? Be någon att lyssna med motorhuven öppen. Om ljudet kommer från fjäderbenstornet kan det vara stötdämparlagringen som är dålig. Kommer ljudet från "mitten" kan det vara fjädern. Om ljudet kommer nerifrån, kan det vara styrled eller annan bussning. Om ljudet försvinner när motorn är avslagen skulle jag misstänka servopumpen/styrväxeln. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet faktiskt inte om länkarmarna är bytt på min. (Bilen är uttagen 15 mars 2000 tror jag det var). Jag har inga skakningar, klunkljudar, spårkjenslighet (andra symptom).. Oljudet kan förrestan variera lite från tid til tid, och antageligen också försvinna helt i perioder.. |
|
| Johan B: Ljudet hörs även om motorn är avslagen. | |
|
Jag har varit på BMW i dag, och jag ble bemött med en otroligt service. Dom kollade upp bilen och konkluderade med att det var vänster bærekule (vet inte vad ni kallar det på svenska) som orsakade oljud. Altså den delen/kuglen som sitter vid länkarmen.. Det var också gläpp på båda sider. Jag hadde faktisk den nya typen länkarm, men selve kuglen var 60-mm-typen medan den nyaste/forstärkade typen är 80 mm.. Tror det var så iallafall. Heldigvis dekker garantin delarna! Hadde faktiskt inte forventet det. (Garantin gjelder 5(!) år eller 80.000 km I Norge). Min bil har gått 78900 km och är 4 år om fyra dagar. Fjoh. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.