AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
785

Vad ska jag köpa för olja ?

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tja har ett litet problem, vet inte vad jag ska köpa för olja till min bil..har både kört med castrol magnatec och mobil 1.
Undrar om det finns någon bättre olja till min bil och som tar bort mer av tickandet..
Har en M40..

Det finns inget bättre än BMW ;)
Ma
16
Mattte
525i 92 (för tillfälet) å så en 325im e30 87 å en 320 e30 85. sen en colt turbo 86a... :)
testa en tjockare olja.. tex. en mineralolja.. kommer funka bra nu när vintern är slut oxå..
Mvh Matte

skrik till om du har en m3a e30 :)gärna vit 90a
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför är en mineralolja bättre?

"Tjockare olja", ja!
Men det är bara varmviskositeten som skall vara högre!

Om motorn tickar, finns det ofta en mekanisk förklaring till det.
Är kamaxel/vippor slitna, kan ingen olja i världen laga motorn.
Då är det byte av kamaxel/vippor som gäller.

En bra syntetolja kan dämpa det mekaniska ljudet i de flesta fall då det bara är lite tickande som inte beror på stort slitage eller mekaniska fel.
Jag har själv upplevt att Valvolines Synpower 5W40-olja har gjort lite småtickande motorer betydligt tystare.

En olja som är känd för att ta bort mekaniska oljud i ljudliga motorer är Castrols helsyntetiska TWS (10W60).
Den är "tjockare" (har högre varmviskositet) än i princip alla mineraloljor på marknaden, samtidigt som den inte har konsistens "koskit" när den är kall!

Jag skulle föreslå att du börjar med att kolla upp skicket på kamaxeln.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack för svaren..jag vet att jag måste byta vippor och kamaxel snart men jag tänkte ha en bra olja i tills jag byter...sen vill jag fråga en sak till utan att starta en jävla stor diskution som jag sett alla andra forum har när de ställer denna fråga...är biltemas syntet olja bra eller inte ??? någon som har provat och kan svara på det inte en massa spekulationer tack..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Biltemas syntetiska 5W40-olja är en bra olja för ett bra pris.

Deras helsyntetiska 5W50-olja har betydligt sämre kvalitetsklassningar - köp 5W40-oljan i stället!

Även Rustas helsyntetiska 5W40-olja är bra (och ännu billigare).

Mvh

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Daddycool: Jag har kört 3000-4000 mil (4 byten plus många liters påfyllning däremellan p g a kraftigt läckage) på biltema syntetolja API SJ; ACEA A3 B3 5w-40 och min motor går helt underbart, inga missljud. 29000 mil har motorn gått totalt. Därav hård körning i Europa i somras och förra sommaren. Provat oljan i 3-4000 mil som sagt ovan.

Jag tror det är en mycket bra olja.

mvh

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
tack för svaren..ska köpa den och prova..men har däremot hört att olja filtret på biltema är kasst och tror på det också har provat själv...undrar om det gäller mekonomens filer också eller är den bra ??

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Min egen erfarenhet av Biltemas syntetolja är bara goda. Jag hade för några år sedan en 320i från -86 som hade gått 8000 mil då jag köpte den. Idag, många år senare har samma bil drygt 24000 mil på mätaren och motorn tickar på lika bra fortfarande. dag körs den av en jobbarkompis som köpte den av mig.

Oljan blir på sin höjd ljusbrun mellan bytena och förbrukningen är försumbar och ingen påfyllning av olja behövs. Intervallet låg normalt på 1300 mil. Ticket beror troligen på att en vippa åker aningen snett men det kan Du nog troligen leva med.

Slutsats. Oljan kan Du nog lungt använda och använda mellanskillnaden något annat nyttigt som filter och tändstift.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det där med oljefiltrerna är nog ingen fara. Farsan hade biltema filter och olja i en Golf 83:a i 10 000 mil. Å den gick som en klocka hela tiden. Jag tror att om man byter var 1000:e är det ingen som helst fara.

Jag har haft biltemafilter i alla mina byten senaste 6000 milen. Så de är förmodligen okej.
Jag skulle inte köpa oljefilter på biltema. Tycker inte att det är en försvarbar prisskillnad mellan biltema och exempelvis original, eller kvalitetsfilter såsom MANN eller FRAM. Oljan kan man dock utan problem köpa på Biltema!

Appropå filter så ska jag köpa 360 sorters MANN-filter imorgon, blir nog en 1000 stycken sammanlagt,
:-)))

Mvh,
Kalle
_____
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Johan B kan inte du forska lite om oljefilter i helgen? =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stavros, NEJ! Jag tänker göra annat i helgen! :oDDD

Oljan (helsyntet 5W40) kan man köpa med gott samvete på Biltema. Sparar många kronor samtidigt som man får en bra produkt.

Oljefilter skulle jag främst handla hos BMW då får man rätt typ av filterkvalitet. I andra hand handla märkesfilter typ Knecht Mahle, Mann, Fram etc.
Prisskillnaden är ganska liten, samtidigt som det KAN vara skillnad i kvaliteteten - dumt att chansa på en så vital del som oljefilter, särskilt när det är så små pengar att tjäna!

Kalle, bunkrar du upp för framtida oljebyten? :oDD

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.