|
|
|
|---|---|
|
Byte membran på min bil idag, jisses vad trångt det var :( Membranfel brukar visa sig genom att tomgången blir taskig, bilen går som på 7 cylindrar och att den "blåryker" som fan. Membranet (eller plast locket) sitter fast med 7 Torx (storlek 30) skruvar och sitter i bakkant på insuget, mot torpedväggen. Och skruvarna sitter STENHÅRT fast .. det är lätt att förstöra skruvskallarna om man inte ser upp, lossa även den bakre vattenslangen som finns där innan ni börjar att "bända". Ett tips för er som får problem med dom nedre torx skruvarna demontera torkararmarna och plasten runtom så blir det enklare att komma åt mot torped väggen, jag var tvungen att knacka sönder det gamla membranet så att jag kom åt att vrida upp bultskallarna med en tång, fast jag använde nya torx bits så blev torx skruvarna runda redan efter första försöket ... har bytt dom mot vanliga skruvar istället. Sen är det bara att byta ut packningslisten, spraya den inre gummitätningen och den yttre o-ringen med lite rostlösare (så det blir mer "glid") .. ditt med det nya membranet och dra åt. dra fast vatten slangen och vaccum slangen till broms servon .. klart :) Resultatet då ... nu går bilen bra på tomgång, ingen blårök och allt verkar vara frid och fröjd ... ska ut och test köra lite mer i morgon efter jobbet för att verkligen se att det var membranet som felade. ######## # PAJALA # ######## | |
|
Det kan ryka rätt ordentligt bitvis även en tid efter bytet då det kommit in olja i insuget. Bilder så det kan bli ett mektips kanske? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
rsarits |
Jag har precis bytt på en 540 och en 530, visserligen satt skruvarna hårt, men ett bra tips är att köpa ny bits. Jag hade inga som helst problem att byta, när jag först hade övat mig på 540:n så gick det på mindre än en halvtimme att byta på 530:n. Särskilt trångt tycker jag inte att det var, men det beror kanske på hur stora händer man har:-) Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.