AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
650

Vad innebär bonus _egentligen_?

Hepp!

Jag undrar vad egentligen bonusen gör för någon nytta nuförtiden? För några år sen tillbaka så får man ju full bonus (75%??) direkt? Vad innebär det egentligen nuförtiden eftersom alla verkar få det?

/ pheur
Mi
542
Micke R
328i -98
Om alla verkar få det blir jag förbannad.
Jag har (genom att aldrig slappna av eller sänka garden) aldrig smällt någon bil (däremot har jag blivit påkörd) och har därför max bonus.
Om nu alla, såväl aktsamma som oaktsamma får bonus undrar jag också vad den gör för nytta?

Mvh / Micke R
Ja det är ju precis det som är min fråga, VAD har man för nytta av bonusen? Försäkringen blir ju inte billigare för att man har "full bonus" (är det 75% eller vad?) Och vad gör denna bonus egentligen?

/ pheur
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man får bonus efter antal år man haft körkort, i alla fall på LF vid nytecknande. Försäkringen innehåller 3 delar. Trafik-, delkaso- och vagnskada. Trafiken är 75% vid nytecknande medans delkasko och vagnskada har en lägre rabatt. Max: Vid 19 skadefria år(beroende från bolag till bolag)kan rabatten se ut såhär 75%/ 81%/ 72% till exempel. Lite komplicerad formael som bolagen räknar efter, den skrivs inte heller ut på försäkringsbrevet. Ungefär som elmarknaden, svårtydd..

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
När dom införde "full bonus" till nya bilägare så höjde TH min försäkring MYCKET !,det var en MB 190E,tror premien gick upp 40%.Förklaringen jag fick var att vi med många skadefria år fick tillbaka våran bonus fortare om vi krockade och var skyldiga till det,jag poängterade för damen på kundtjänst att då premierar ni alltså dom som krockar och dom med nytt körkort...vi skadefria får alltså betala kalaset,behöver jag säga att hon inte hade något bra svar på det.Om det fungerar på samma sätt idag vet jag inte,men så var det på TH när dom införde det i alla fall.

MVH...med 21 skadefria år.
Mi
542
Micke R
328i -98
- Asken.
-"Ungefär som elmarknaden..." Ja deras fakturor tror jag emellanåt skrivs för att missförstås! (Jag bråkar med HemEl om en icke avtalsenlig avgift mig pålagd)

Men till saken: Jag har IF som försäkringsbolag och om jag minns rätt har de "klassat" mig i två kategorier (inte tre) Det ena är skadefria år och det andra bonus eller nåt?

MVh / Micke R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Och för att göra det hela ännu mer komplicerat så har de läsnbonus, fleraförsäkringsrabatt stamkundsbonusspecialavdrag mm mm. efter att ha försökt begripa mig på djungeln visade det sig att med 4 försäkringar så blev LF billigast. Men smaken är som (_!_)....

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.