|
|
|
|---|---|
| Jag bytte fläktmotståndet på min 328 -99 idag, men det blåser ändå inte i fläkten. Vad kan det vara för fel?? Jag har kollat säkringarna, och alla är hela. Jag kollade även airkonditionrören, dem två rören som finns under motorhuven, och dem är varken kalla eller varma. Jag har för mig att dem ska vara vara. Jag tänkte nämligen att det kanske inte fanns någon gas i själva airkondition. Är det någon som vet hur det ska vara och vad felet kan vara? | |
|
Styrningen (klimaautomatiken kanske)? Det du har bytt är i själva verket inget motstånd utan ett effeksteg (halvledare) som styrs av klimatpanelen. utan styrsignal-ingen spänning till fläktmotorn. Kompressorn och dess rörsystem påverkar iofs inte fläktmotorn i kupén, endast kylningen av luften sommartid. Vid temperaturer under c:a +12° går inte AC:n, svårt att kolla funktionen på denna under vintertid. FP |
|
|
Skulle även kunna vara själva fläkten som har gett upp. Jag vet inte exakt vart kopplingen för fläkten sitter, men det kan kanske vara läge att mäta om du får fram ström dit... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena Var satt fläktmotståndet, på din bil någonstans, ska oxå byta det men hittar inte vart de sitter.. Mvh Kenne |
|
|
Det finns en bra beskrivning här på sidan. Kolla under Gör-det-själv och mekartips. Kolla där under fläktmotstånd. Det finns bra beskrivning och bilder. Annars så sitter det från passagerarsidan in mot mitten. Du måste först ta bort handsfacket och en plastskydd där under. Sedan måste ett luftrör, som finns till vänster, bort. För att få bort detta måste du vara lite "våldsam". Sedan finns det en elektrisk enhet som sitter fram till vänster. Skruva loss den, två skruvar, och böj bort enheten. Bakom den finns FLÄKTMOTSTÅNDET. Även den sitter i med två skruvar, och det är ganska svårt att komma åt. Mig tog det ca. 1timme att byta den. Min fläkt fungerade ändå inte i en dag efter att jag bytt. Men sen så började den att fungera och nu är allt som vanligt igen. Lycka till, det går säkert bra. |
|
|
Okey, Ska gå ut och prova detta.. Tack för tipset. Mvh Kenne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.