|
|
|
|---|---|
|
Behöver snabba svar om någon vet/har tips! Har en 540 -94ia som vid gaspådrag rycker till kraftigt vid 4000rpm eller högre varvtal. Beter sig så att den "tvärdör" snabbt innan den tänder till igen och man måste då släppa på gasen så att den växlar upp så att varvtalet sänkts, annars fortsätter den att rycka:( Det blir ju inga småryck vid dom varvtalen! Kollade avgasvärdet ifall någon katt skulle pajat samt slog på dem för att kolla om innehållet var löst. Sedan lämnade in den på Bmw-verkstad. Det visade sig att att det hade blivit felutslag på vevaxelgivaren. Så igår bytte jag den med stora förväntningar att den skulle "bli sig själv igen" men ack... Ringde då och hörde vad för annat fel det kunde vara. Fick frågan om det satt orginalstift i den. Visste inte hur det låg till med den saken utan köpte helt enkelt nya! Tar en provrunda utan att resultatet blivit bättre. Nu undrar jag ifall det kan vara membranet? Har suttit o läst lite om det men dom som haft problem med det verkar inte haft samma symtom som mig! "Nollade" minnet med att ta av batterikabeln vid bytet av givaren. Vet att det fortfarande ligger kvar vid en ev. test i dator men den skulle gå riktigt ändå fick jag som svar på Bmw (om felet nu hade varit detta). Söker därför (snabba) TIPS mycket tacksamt!!!! Bmw-boy | |
|
Låter ju som något elektriskt fel i alla fall , har du kollat tändnings detaljer e . t c mät upp ohm motståndet i tändkablage, eller lättast kolla med en tändnings avläsare - där ser man ju tändnings kurvorna för vardera tändstift e t c .. varva upp motorn till de varvtal där den bryter - då ser du direkt på tändkurvan vilken cyl som tappar tändningen .. man känner ju oftast skillnaden mellan en elektriskt störning och ett bränsle avbrott .. snabb/kraftig driftstörning oftast elektriskt relaterat .. mjukare drifts avbrott/störning oftast bränsle relaterat.. när inträffar drifts störningen , varmkörd / kall motor .. exakt samma varvtal - samma växel - ungefär samma gas pedal läge. kolla efter ett mönster i drift störningen så är det lättare att felsöka .. mvh Micke.l |
|
|
Ohm-motstånd i kablage? Menar du genom tändspolen (vilket stift) eller något annat ställe? Märker det mest på de de lägre växlarna men det beror väl på att man inte drar den lika mycket på dom högre. Behöver inte vara i kick-down läget heller utan mer vilket varvtal motorn har. Kanske får bli en tur till Bmw:s dator igen... Andra tips / råd från någon? Bmw-boy |
|
|
Låter som igensatta katalysatorer. Liknande tråd --> Länk |
|
|
Läste den tråden men min går klockrent förutom precis när den bryter, då den "stendör" för att sedan hackar med kraftiga ryck tills den växlar eller om man släpper gasen så att den växlar fortare... Bmw-boy |
|
|
Ingen som vet nåt? :( Bmw-boy |
|
|
hmm kolla lambda sonderna .. kan vara dom som spökar eller bara ena .. vanligt fel .. kan ge konstiga symptom .!! Micke.l |
|
|
Ok, men jag tycker avgasvärdet borde blivit fel... Men men, elektroniken är underlig Bmw-boy |
|
|
UPPDATERING. Var på bmw-verksta´n ida. Fick den uppkopplad för att kolla felkod. Visade naturligtvis fel på vevaxelgivaren då jag bytt den själv men inte "tagit bort felkoden". Efter att meken raderat felkoden provkördes han den och märkte inga negativa symptom. Kollade efter felkod en gång till men det va grönt. Provade bilen för andra gången o den gick lika bra då! Det hade tydligen varit så ett par ggr hos dom att felkoden låg och "störde" på något vis även fast komponenten var bytt. ÖVERLYCKLIG betalade jag mina 390:- och åkte hemmåt (10mil), kickade kanske 10ggr o drog ut den på växlarna, felfritt! Underbart att höra motorn att varva ut igen! Körde runt lite när jag kom hem ca 3mil... En o halv timme senare så skulle en person som vill köpa bilen av mig prova den igen nu när den var fixad. Kör då en kilometer eller två innan han kickar, vad händer?! Jo den hackar igen!!!:( Visserligen vid högre varvtal 4500-5500rpm. Vad kan det vara??? Någon som har tips på åtgärd eller en bra firma (duktiga o hjälpsamma) man kan ringa till o få hjälp/tips?! Hoppas på svar.... Bmw-boy |
|
|
Hej. Har för mig att det fanns en tråd för ett tag sedan med samma symptom (missar på högre varv) och att det visade sig vara igensatt katalysator (er). Dvs keramiken inuti hade "rasat" så det hindrade avgasflödet vid högre varvtal. MVH Stefan |
|
|
Tycker avgasvärdet borde vara felaktigt då. Samt att den inte borde gått riktigt efter att ha nollat felkoder... Tycker själv att det lutar mot att det är något elektriskt pga att den tvärdör/rycker. Den går inte på färre cylindrar eller så utan precis som att tändningen bryter. Tack för svaret.. Bmw-boy |
|
| Har du provat "nollställa" motorelektroniken? Dvs, genom att koppla ur batteriet någon timme. Koppla sedan in batteriet igen och starta bilen. Rör inte gasen och kör inte med bilen, utan låt bilen stå på tomgång tills full arbetstemperatur uppnåtts. Sen kan du provköra. På så sätt nollas hela felminnet och motronic:en får lära sig allt på nytt. Är det fortfarande fel på motorgången så är det ett nytt fel. Då får du läsa av felkoderna igen och se vad som är fel. Dock så hittar den bara elektriska fel, den hittar t.ex. inte fel på det omtalade Membranet på 540i. Har du bytt detta? | |
|
per_j82: Först: Har inte bytt membranet. Har läst om detta o inte funnit att dom symptomen finns i "mitt" problem... * Om man nollställer som du beskrivit ovan, ger det samma resultat som att man raderar det genom datorn på en bmw-verkstad eller ligger "felkoden" fortfarande kvar och kan läsas av vid en test på bmw vid ett senare tillfälle? Tack för ditt svar! Bmw-boy |
|
|
Pratade med verkstaden imorse o fick till svar att det va j***a konstigt men att det kunde vara fel på den nya givaren. Ska titta på kablaget, från kontakten till givaren fram till styrenheten för ev. skador på kablage el. dyl... Ska även prova som per_j82 skrev att nolla minnet. ? ? ? ? ? ? ? ? ? Bmw-boy |
|
| Felkoderna nollställs om du kopplar ur batteriet. Felminnet nollställs också om du startat bilen 60gg utan något fel. | |
|
Var på Bmw igen i torsdags. Fel på vevaxelgivaren visade testet. Meken mätte upp värdet på den o visst faan va det fel på den nya givaren! Bilen har fått en ny nöjd ägare:) Tack till er som kommit med svar och ideer! Bmw-boy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.