AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
591

Kamremsbyte 316I (E36)

Hur ofta skall jag byta på min bil? Den har gått 15500 mil nu och enligt serviceboken är den bytt senast vid 9000mil.

En annan sak, om det till och från tickar från motorn när den är kall och halvkall vad är det vanligtvis då? Inställningar av ventilspel?

Mvh
John
Vet ej hur det är med 316 men antar att intervallet är detsamma som 318 med M40 motorn (fram till 1993). Den skall bytas var 6000:e mil enligt instruktionerna men de rekomenderade sedan att byta redan var 4000:e mil.

Så vill du sova gått på natten är det kanske lika bra att köra iväg till BMW och få den bytt, tror det kostar cirka 1500-2000 för själva remmbytet.
På min bil gick kamremmen för förra ägaren när bilen hade gått 9500mil så de kan hålla rätt länge, fattar dock inte att han inte hade bytt, skulle aldrig våga köra mer än vad som rekomenderas. Kan inte vara kul att få ventilerna tillskrynklade av kolvarna om man ligger och kör på motorväg. Om det nu var 6500 mil sedan du bytte skulle jag inte våga köra en meter till. För förre ägaren kostade renoveringen av motorn lite mer än 20'. / J
Tjena

Tack för svare, köpte bilen som vinterbil igår..Lite att göra på den men den var billig :) Har inte hunnit kolla alla papper så noga med det låter som om det vore smart att byta snarast. Om man ändå plockar ner för att byta remmen är det väl lika bra att passa på att göra åt tickandet på samma gång eller?

//John
johnjohn: Precis! Därför kommer det kanske att bli lite dyrare än 1500-2000, men det kan det väl vara värt. Bilen lär hålla längre :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.