AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

Knas med kylaren...

Em
1
Emman
525i - 90
Hallå där! Jag fick plötsligt problem med min 525i en 90:a, jag står en morgon med bilen på tomgång och plötsligt går tempraturen på bilen upp och mätaren står på rött, jag stänger av bilen ett tag och sedan funkar det plötsligt igen. Sedan fyller jag på kylarvätska luftar ur systemet, men sedan händer samma sak igen... bilen lämnas in på verkstaden och termostaten byts, det var inget fel på vatten pumpen och dom testade även med en vätska som ger färg om topppen är sprucken osv men det gav inget utslag.. nu fungerar värmen i bilen ¨så vätskan måste iaf cirkulera, men så fort bilen har stått så säger datorn till om Kulwasserstand och bateriebsanleitig, när bilen blir varm säger den inte till men så fort den står och blir kall knasar det. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Kan det vara kondens i systemet på något vis, har precis köpt bilen så det känns rätt surt...vet någpon något vore det tacksammt med svar! MVH/ Emma
Jag har haft precis samma problem som dig.
Alltså, har du fortfarande problem med att den går varm eller har det löst sig? Om den inte går varm och allt verkar ok så är det nog fel på givaren till kylarn.
Om bilen fortfarande går varm och du vet säkert att du inte har spricka i toppen så har du förmodligen en luftficka kvar i systemet. Öppna luftskruvarna och tryck i massor med vätska så att luftfickan trycks ur.

Mvh Johan.
in
438
inkognito
E34 535-92
förmodligen varnar den om vattenmängden i expansionskärlet. kallt vatten tar ju mindre plats än varmt därför gnäller den inte när bilen är varm. betriebsanleitung = handbok och menas att man ska kolla i handboken vad som ska göras när den varnar typ.
Volkommen till forumet förresten =)

/Stefan K
in
438
inkognito
E34 535-92
förbaskat välkommen ska det ju stå =)

/Stefan K
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Min började jävlas lite på samma sätt här nyligen.. visade sig vara en spricka i kylaren som tröck ur sig vatten när man körde men så fort man kikade på den så syndes inget men vattnet försvann! Tog ett tag innan jag hitta sprickan i kylaren.. fick köra motorn riktigt varm och stå och varva den på tomgång en bra stund innan jag hitta det!
Så ett tips kolla kylaren om problemet med att den går varm är borta, och att ni luftat riktigt! Sorgligt för dig om det är kylaren som är väck nu då du nyss köpt den! Men vi får hoppas på nått annat fel =)!
Ett annat tips till luftningen är att du ställer dig i en brant backe och luftar!

MVH
Johan

__
Länk
/JB
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det måste vara en läcka någonstans i systemet. Har du kollat så att värmepaketet inte läcker? Det brukar bildas mycket imma på rutorna då, och mattorna i bilen kan bli lite fuktiga. Men, det troligaste är att det läcker i kylaren. Kontrollera också alla slangar och om du hittar läcka, dra efter slangklammorna. Glöm inte att din motor är förbaskat svårluftad!
The prophet: Det är ju bättre med trasig kylare än en trasig topp. Jag blir av med kylarvätska, men vet inte varför :( Ska undersöka min kylare och se om det är några sprickor. Några fler tips om hur man kan hitta läckor?

Har en fråga till emman eller nån annan som vet: Vad är det för vätska som man häller i systemet för att se om det finns spricka i toppen? Kan man köpa sånt själv?
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
På min 525:a läckte det där slangarna går in i insuget, packningen till locket hade gett upp, såg det på att det blev grönt runt locket och lite blött om man var snabb och titta när man stängt av bilen.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
C.Douglas: Jo det är ju sant! Hellre kylaren än toppen! Fast inget av dom är direkt trevligt och billigt, speciellt på BMW... 5000 skulle dom ha för min kylare =( bara i material! Så det blir att leta beggad kylare med lykta och förstoringsglas!
Första man bör göra för att se om det läcker i kylaren (enligt mig) är att se om det droppar, eller hänger droppar, av kylarglykol ifrån plåten under kylaren!
Det andra man kan göra är att bara leta med ögat och se om det läcker nånstanns! Helst då på tomgång efter man vart och kört en stund! Sen kan man leta efter spår efter kylavatten som torkat.. Ser lite ut som torkat salt/smuts, vitt i karaktären på delar nära kylaren! Har man kört bilen riktigt varm så har man tur/otur så ser man att det mer eller mindre sprutar ut vatten ånga, detta går ju inte att missa men då måste det vara ett stort hål! Sen givetvis känna kring slangar och alla stosar! Fast det behöver inte vara en slang eller stos bara för att det är vått kring dem!
Lite tips iaf... men jag är ingen expert bara en stackars jävel med lite nyvunnen erfarenhet =(

MVH
Johan

__
Länk
/JB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.