|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e46 som har en klima som beter sig konstigt. Efter ca 40 minuters landsvägskörning så börjar den blåsa kallluft fast den är ställd på t.ex. 21,5 grader (har provat allt mellan 19-23,5, samma sak händer oavsett gradtalet). Det blir hyfsat kallt i bilen och enda sättet att få upp värmen är att höja gradtalet över 27 grader, då kommer värmen tillbaks. Jag har noterat att fläkten inte minskar i varv när kallluften kommer och temp-mätaren sjunker inte heller (har ok med kylarvätska). Är det någon mer som har råkat ut för samma fenomen? Nån som har nått tips om vad som kan vara fel och kanske åtgärd i så fall? Tacksam för hjälp! | |
|
Hej, händer detta då du valt en temperatur och sen klickat på AUTO eller händer det även om du tex valt en temp och sen uppe och nere manuellt? Det kanske kan vara nått knas med dina sensorer ibilen som tror att det är varmare än vad det fast det är mer en gissning. Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer |
|
|
Hej och välkommen till forumet! Tycker det låter som om fläktmotståndet har gett upp! Kolla på detta mekartips, som gäller en E39. Principen är densamma för E46. Länk Om du klickar på "sök inlägg" och skriver fläktmotstånd, kommer du att finna en hel del äldre trådar i ämnet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Erik76, detta händer när jag har kliman i auto-läge, har faktiskt inte kollat vad som händer om jag kör den i icke-auto läge. Johan B, det kan mycke väl vara så som du tipsar om också, vet du om det finns nått sätt att kolla fläktmotståndet? |
|
|
Om de är fläktmotståndet så borde du även ha varvtalsförändingar med hyfsat snabba intervall. Johan: de finns numera ett för e46 med. Oherhört välskrivet måste ja säga :) Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Hej wendtan, jag har inga direkta förändringar i varvtalen faktiskt. Det jag noterat är att den ökar varvtalet ett snäpp när den börjar blåsa kallluften och sen ligger den still på det, mer är det inte och annars så funkar den helt ok utan några variationer. Tack för länktipset! |
|
|
När ja hade problemet så minska ofta varvtalet mycket och den lade sig lågt o pulsade varvtalet ibland. I manuellt läge fungerade det dock klanderfritt. Jag vet tyvärr inget sätt att mäta om fläktmotståndet är helt eller ej. De är dock en pryl som pajar för eller senare och är inte särskilt kostsam heller. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Hej wendtan, jag har inga direkta förändringar i varvtalen faktiskt. Det jag noterat är att den ökar varvtalet ett snäpp när den börjar blåsa kallluften och sen ligger den still på det, mer är det inte och annars så funkar den helt ok utan några variationer. Tack för länktipset! |
|
|
Tjena! Min klima uppför sig som skydives, men lite tvärt om. Efter cirka 40 minuter blir det jättevarmt och för att reglera detta får man sänka till 16 grader för att sedan åter gå upp till 20. Så fortsätter hela resan. Jättevarmt -> sänker till 16 -> Lagom -> Höjer till 20 -> Jättevarmt -> sänker till 16 och så vidare. skydive>> Har du bytt fläktmotståndet, och i så fall, hjälpte det? Vad är knas på min Klima? Kan det hjälpa att byta detta även för mig? Läste det finfina mektipset om hur man byter detta. Men... jag är bra på andra saker än att meka, så jag får nog be någon om hjälp. Mvh Matte |
|
|
på min kunde man höra fläkten när bilen var avstängt och den drog betteriet och då bytte de fläktmotståndet...de flesta som har haft problem med sin klima så har det varit fläktmotståndet Länk |
|
|
OK, tack för svar. Garantin på bilen gick tyvärr ut i slutet av januari (TYPISKT!!!) men kanske kan man få denna bytt på goodwill, vad tror ni? /Matte |
|
|
Tja skydive Jag råkade ut för exakt det du beskriver här om dagen,, Hade Auto på 22 grader Startade från Stockholm körde lite över 4000 varv.. :o) hela vägen vid uppsala så började helt plötsligt att blåsa kallt inne i bilen.. Först blev jag lite rädd men höjde som du säger till 27 grader då blev det bra.. Jag har inte upplevt problemet igen nu på ett par dagar.. Skulle vara intressant o veta vad detta beror på |
|
|
Är felet åtgärdat /hittat? Ser flera inlägg ang. detta problem men hittills har ingen svaret på lösningen... |
|
|
Jag har en 320i -02 med klimator (ej dubbelsidig). Fast jag ställer in temperaturen på 16grader och det är typ 28 grader ute så slår den inte automatiskt på kalluften utan jag måste trycka in "snöflingan" om jag vill ha kyla. Är det inte det allt går ut på, att slippa det momentet och den själv ska fixa det? |
|
|
Ekis Enligt vad jag förstått det (har tysk handbok) så använder den inte kompressorn, allstå kyler inte alls om man inte har tryckt in snöflingan. "det momentet" minimerar du med att ha den intryckt hela tiden. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
| Bytte motståndet på en E46:a idag, satan, det var bökigare än E39. Ska tilläggas att i mekartipset står det stora klimat, men här gällde det lilla ac:n. Funkade perfekt efter bytet. | |
|
Noen som har løsningen på det som trådstarter spør om? Har akkurat samme problem på en 99 320 skydive skrev: Jag har en e46 som har en klima som beter sig konstigt. Efter ca 40 minuters landsvägskörning så börjar den blåsa kallluft fast den är ställd på t.ex. 21,5 grader (har provat allt mellan 19-23,5, samma sak händer oavsett gradtalet). Det blir hyfsat kallt i bilen och enda sättet att få upp värmen är att höja gradtalet över 27 grader, då kommer värmen tillbaks. Jag har noterat att fläkten inte minskar i varv när kallluften kommer och temp-mätaren sjunker inte heller (har ok med kylarvätska). Är det någon mer som har råkat ut för samma fenomen? Nån som har nått tips om vad som kan vara fel och kanske åtgärd i så fall? Tacksam för hjälp! |
|
| I mitt fall behövde fläktpanelen bytas. | |
|
Symptomet som beskrivs av trådskaparen kan uppstå då fläkten som tar in luft genom det lilla gallret i klimapanelen är blokerad damm o sånt samlas ofta där o kan göra att fläkten stannar/kärvar man kan enkelt ta ett litet papper typ ett kvitto o hålla framför, fläkten ska orka hålla kvar kvittot om den e ok... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.