|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha varit ute och seglat lite på andra bilmodeller under några år har jag äntligen tagit mitt förnuft (?) till fånga och nu lagt handpenning på en 540. Bara mätarkollen som fattas, går den igenom det utan att man hittar spår efter mätarjusteringar tar jag den. Jag känner plötsligt ett lugn, jag har hittat hem till BMW igen. Jag har faktikst blivit lite överraskad över att 540:n faktiskt inte verkar så särskilt mycket dyrare än 528:an i drift (hade en sådan tidigare), jag har då kollat upp försäkringar och service. Jag har fått ett helt annat intryck när jag läst på forumet om jämförelse mellan dessa bilar. Är det några 540-ägare som har denna erfarenhet? Är inte driftkostnadsskillnaden lite väl överdriven? /Bug | |
|
Du har nog gjort ett bra val. Jag gjorde nyss samma val! Driftskostnaderna är nog likvärdig med 740. Säkert aningen dyrare än 528. Tycker själv att 540 är en perfekt kombination av komfort och prestanda. //Lazze |
|
Plumber |
Håller med! 540 är en perfekt kompromiss! |
|
Som någon svarade till mig när jag funderade mellan 530 eller 540. Man blir glad varje gång man gasar... |
|
|
Bra val, jag var också skeptisk efter att man hört om dyra driftkostnader men blev glatt överaskad när jag kollade upp. Lycka till. M.v.h Micke BmwCS nr 05419 |
|
|
Ett mkt bra val .!! är själv ägare till en 540 -93 , detta är en helt fantastisk bil med otroliga kör egenskaper .. ett landsvägs lok med mkt bra race prestanda . jag ångrar inte en sekund köpet - och går faktiskt ganska snålt om man är lugn med blyfoten. jag kan tillägga att en volvo 945 är dyrare att köra bränsle mässigt .. ganska otroligt vaa .. Micke.l |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Bug. Kolla in min hemsida. Där har jag sammanställt vad min har kostat hittills. Länk Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Köpte en min 540i nyligen och jag tycker inte den drar så farligt jämfört med prestandan. Mer bil för pengarna går nog inte få. Bättre ljudkomfort än en ny Traktor S80 och till skillnad från de flesta av dagens transportmedel (framhjulsdrivna) så går inte BMW som en kåt iller på vägen när man gasar på... MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
Ja det paradoxala i detta är att jag åkt med en gammal Opel Calibra i tre långa månader nu för att åka snålt. men bilj-veln (på ren svenska) vill ha 0,85l/mil trots att det är 95% landsväg. Att då istället sitta och jäsa i en 540 som drar 0,95-1 l/mil.. svårt beslut.. :) Har även åkt Grand Cherokee med V8 så jag har fått lite känsla för det där med att använda högerfoten med måtta, annars blir man olycklig i slutet av månaderna när bensinräkningen kommer. Min 528 snittade 1,2 blandat.. då med en något okänsligare högerfot än jag har idag.. Intressant läsning på din hemsida Kävlingepågen. Detta blir nog bra.. nu kan jag bara vänta .. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sent ska syndaren vakna :)) även en fd Kumling från Hassoland, välkommen tillbaka !! Din 528 rullar fortfarande tydligen vad jag vet. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja varför lära av andras misstag när man kan göra dem själv ;)) Numera Linköpingsbo med övernattningslgh i Örebro. Hasso, du som numera är rikskändis och går på Bindefeldt-partyn :), känner du till hur man avhjälper stereoproblemet med hög volym och max fram/höger fade när man startar bilen? (Fel forum kanske..) Bug |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ett standardfel på E39 av tidiga årsmodeller, kräver utbyte av enheten för 100% funtion. Men om man ställer fader och balans ett snäpp åt sidan om mitten, så brukar den hålla sig kvar där, enligt vad jag hört. Dvs det är bara när allt är inställt i mittläget som det strular. ///MVH Hasso Länk |
fjamsetramsa |
Varför inte en 535 eller M5 ??? |
|
Jag har haft en 535i E34 förrut och ville ha mer kraft utan att betala höga reservdelskostnader som M5 medför. V8 är ju ett härligt vrid i hela vägen jämfört med en 6:a som kommer på slutet. Det var anledningen att jag valde 540i, dock E39. MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
Snart måste väl E39 modellen rasat färdig prismässigt? Länk Bra utmanare till 540 |
|
Nja utmanare möjligtvis till 528 an. den är väl lite snålare än 540 i bensin men det fattas 40 hkr upp till 540 och 45 mer än 528. men det är ju en V8 och det är aldrig fel. Och visst räcker det till gott o väl med en 535a. Den togs inte till Sverige av BMW, prestanda mässig är den för lik 528an så det sågs väl kanske onödigt med så "tätt" mellan modellerna eller nått sånt ///MVH Hasso Länk |
|
Har en känsla av att 535:an dessutom kan vara lite knivigare att bli av med när den dagen kommer (och iofs billigare att köpa in från första början också). Det är en udda modell i Sverige. Har själv haft en 730-95 och den var lite knepig att bli av med, alla ville ha 740:n men kunde tänka sig en 730 om "priset var rätt..". Här har vi lite av samma sak i 535. Bug |
|
|
Ve och förb....! Bilen är nu kollad och visade sig vara mätarskruvad.. den hade inte gått 14K som mätaren visade utan drygt 22k.. Masinellt håller säkert bilen men jag vill inte ha den, den kommer att ha gått långt när jag skall sälja den i min tur.. Nåja, jag hittar väl någon annan.. En mycket nedstämd.. Bug |
|
|
Den har nog gått ännu mer än 22.000 mil isåfall. LKM modulen om det är den du har läst av står väl stilla tills mätaren når samma miltal? Men iof sig är nog 90% av 540/740 i Sverige skruvade! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.