AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
726

Villken olja kör ni med til era M Coupe/Roadsters?

Hei!

Olja-service om nån vecka, og undrar litt på hvilken olja jeg skal bruka.. Bilen er en M Coupe, og har gått 55.000km, hela tiden med Castrol SLX. Funderar på byte til Castrol TWS.. Jeg kör vel normalt, ingen banköring, gasar på av og til. BMW Solna vil putta i SLX. Jeg skal nok serva på Borgs bil.. dom ska va ok!

Va kör ni på?

Hej Anders,
grattis. verkar som du antligen fastnat for en mcoupé till sist. Du kommer inte angra dig, det kan jag lova..
Vad galler olja kan jag inte hjalpa dig namnvart, men det finns garanterat en uppsjö mcoupé- ägare har som kan hjalpa till..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
..och nu ska man så skit för detta men here goes. Jag kör Castrol SLX 0-30 olja i min och den har rullat med enbart denna typ av olja nu i 12.000 mil. Denna olja hällde BMW i M3-maskinerna fram till -01. Nästa service kommer jag dock att gå över till Castrol TWS? 10-60 efter mycket läsande och detta är numera det enda BMW själva häller i M-bilarna.

Kör med 10-60 oljan, det är min rek, men främst för att det är BMW's rek.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

TWS kom i princip till för att få ner oljeförbrukningen i M5-E39, även SLX hälldes i M5 från början.

Har SLX använts innan utan problem skulle jag personligen inte byta, om det inte vore för att börja med hård bankörning eller dyl.
mbolo: Takk! Hittade en til slutt!! Mycket nöjd.. :)

Kör nog med TWS, får ringe Borgs og kolla hva dom sier! Men etter hva jeg forstår, er det ingenting negativt med TWS, så lenge man ikke kjør på vinter..

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag tyckte det kändes obehagligt på något sätt att byta när jag lämnade på oljeservice senast så det blev 0-30 på min förfrågan. Jag har lärt mej så pass mycket att lyssa på Anders som besitter överkunskaper i olja att jag nu fick lite ångest över mina funderingar att byta. Hmm...
328-Johan: Har litt samme tanker som deg, den har gått 5500mil med SLX, og motoren virker veldig bra nå.. ingen ulyder, drar bra etc. Vanos er bytt til Sachs for ca. 1000mil siden. Vet ikke hvilken olja som er best for Sachs vanos'n, eller om det spiller noen rolle.. choices choices.. :) Vil jo inte at det skal dukke opp noen problemer ved bytte til annan typ av olja..!!

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Exakt samma sak här. Har också Sachs vanos sedan 1500 mil. Vi sitter i samma sits! =)
vad finns det för negativa delar med att byta olje sort? Det är ju knappast så att bilen har "vant" sig vid en typ av olja och bli kinkig av att byta...? eller?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Z3c,

Fördelen med att byta till en (i detta fall) tjockare olja är enbart om motorn får gå extremt hårt, eller om motorn av någon anledning är sliten och har störrre toleranser än normalt. En tunnare olja (SLX) har betydligt bättre kallstartsegenskaper (oavsett årstid så att säga) och flödar bättre/klarar höga varvtal bättre än den tjockare.
Om man har ett fungerande koncept, dvs inga missljud eller oljeförbrukning ser jag det som direkt dumt att byta till en tjockare (TWS), om man inte som sagt ska byta användningsområde med extrem hårdkörning tex.
Anders S.: Kan du forklare litt nærmere hvorfor SLX skulle klara av höga varv bättre? Jeg har ingen koll på oljor.. :)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt enkelt därför att den är tunnare.

Högre varv (snabbare rörelser) kräver tunnare/mer lättflytande olja för att hinna med att smörja alla punkter.

Inte för att det går att jämföra rakt av men ändå, en F1-motor har en olja som motsvarar ungefär en 30w olja. Tjockare olja skulle inte fungera med dom höga varvtalen helt enkelt. Det hela hänger ju självklart ihop med vilken temperatur oljan får men en F1-motor går ju inte direkt svalt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Anders S!

Om motorn går som den skall, man inte skall köra extremt hårt (typ bankörning), hör några missljud i motorn eller har onormal oljeförbrukning när man använder SLX - fortsätt med den oljan.

Jag har skrivit det förut:
Det har blivit lite "racingoljehysteri" bland vissa BMW-förare!
Jag skulle tro att kanske 90% av alla som använder t ex TWS (där det inte specifikt anges den oljan av BMW), skulle få mindre slitage i motorerna med en tunnare olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Liten uppdatering.. Skal inn på oljeservice på onsdag, hos Borgs Bil i Sthlm. Dom sa at BMW anbefalte TWS i ALLA M-modeller nu. Så det blir nog TWS.. ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.