AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

e30 Hur byter man topplocket

BB
24
BBMMWW
e36 94a
Jag undrar bara om ni kan ge en mycket detaljerad beskrivning om hur man byter ett topp lock... det borde va toppen i alla fall, jag körde utan vatten i kylaren. Och sen märkte jag att när jag fylde på vatten och körde så kom det in olja i vattensystemet, och sen går bilen så j_ävla dåligt... Så om någon visste vad det är och kan beskriva de så är jag mycket tacksam. Jag kan inte så mycket om motorer, men har inte tummen mitt i handen...

Tack på förhand
Crusty
Du har med största säkerhet en kass topplocks packning!
du har kanske kört lite för hårt? iallafall ska du lyfta toppen o ta plana den och sedan lägga en ny packning, detta kan gå på nån tusenlapp typ 2-4 tusen, vad jag har hört iallafall! Du måste nämnligen "plana" toppen för att det kan ha blivit skador på den när du kör me en dålig packning och jag rekommenderar dig till att inte köra vidare! Hoppas att du grejar det nu!
Men att göra dessa ingrepp på din bil bör du låta en verkstad göra om du inte har mekvana själv!! Lycka till!!

"The Blue BMW"
BB
24
BBMMWW
e36 94a
men jag har hört att man måste nollställa motorn... stämmer de och hur går de till...

tack på förhand
323E21terror
Att byta toppen själv innebär att man tjänar duktigt med pengar. Jag körde av kamremmen i sommras och byte själv...hela kalaset kostade någon tusenlapp men då fick jag tag på en billig utbytes topp, men som var i ett mycket bra skick. Jag vet en som lämnade in sin 525E34 med m20 motorn hos BMW örebro...de tog 19000kr för hela arbetet med att lyfta toppen och då var det inte fråga om något haveri heller som oftast kräver en ny topp eller nya ventiler vilket i praktiken innebär en ny topp dvs en utbytes topp (komplett) då bara nya ventiler kostar några hundra styck och om du krökt hälften av dem om när tex remmen går av så kostar det runt 1500kr och om du haft otur så kan ventilerna slagit hål i någon/några kolvar och då kostar det över tusen kronor per kolv som skall bytas + att det arbetet
är inte allt för lätt.

Det du minst behöver lägga ut på material när du själv byter toppen är 300-500kr för ny topplockspackning + kostnaden för den verkstad som utför topplocks- planingen..jag gav 300kr men räkna allt mellan
några hundra uppåt tusenlappen. Jag tycker att du skall köpa Haynes mekbok till E30 den är skapligt bra..dock tillräcklig för att du skall få en uppfattning om hur det går till när man byter en topp samt de moment som ingår. Det är inte svårt att byta topp, det kräver att man är hyggligt påläst och skapligt insatt i det hela.
Jag kunde ingenting fram till denna sommar, utan lärde mig genom mailande till vänner och letade information på nätet.

Du bör inte snåla med ny kamrem + spännrulle (båda ca 400kr motornord för m20 motorn) när du byter topp..de futtiga 100 lapparna hindrar effektivt att ett oväntat kamremsbrott inträffar vilket blir en dyr affär.

farten är min drog
323E21terror
Jag glömde att tillägga att för att vara riktigt säker så brukar man byta topplocksbultarna 14st (m20-motorn) för att slippa det tråkiga ifall man skulle råka dra av någon för då blir det problem. Det kostar till (m20-motorn) runt 250kr/14st.

Börja med att plocka isär alla grejor för det kan inte direkt gå fel..sedan är det viktigt att du drar åt dessa topplocksbultar med rätt moment vid monteringen av toppen sedan...det är ett kritiskt momentet vilket kan gå fel ifall du drar av någon bult. Någon sa att motorn måste nollställas och det är sant, dvs man skall ställa motorn rätt så inte ventiler kolliderar med kolvar...det gäller att allt har sin rätta arbetsgång.

Om du har lyft toppen så ser du kolvarna..kolven nr1 den närmast kylaren skall stå i toppläge när toppen sedan monteras och det är viktigt att du är försiktig så du inte skadar toppen då den skall på plats samt att du måste se till att den inte sitter snett. Du skall drå åt topplocksbultarna korsvis sedan..men allt detta finns illusterarat i Haynes
samt hur allt skall stå...när du plockar isär det som krävs för att byta toppen skall du kolla upp de markeringar som finns som talar om hur allt skall stå så man vet att motorn sedan är nollställd. Innan start ögonblicket bör du med någon hylsnyckel dra runt motorn för att kontrollera att du ställt in motorn rätt, den skall då gå "ganska" lätt runt dvs det är viktigt att kolla upp att ingenting tar i

farten är min drog
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Inget avancerat tips, men när du plockar isär allt ha nå burkar som du lägger allt i samt att kanske skriva lite lappar om man är osäker. Hade en kompis som inte gjorde det tex... han glömde och tappade bort saker vilket bara blev extra krångligt vid montering....
Lycka till!
Det är ingen konst att byta toppackningen. Bara roligt.

Varför köra BMW när det finns andra bilar? Eller är det bara roligt att skruva?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.