|
|
|
|---|---|
|
Hej, på senare tid har min 318 -88 börjat gå upp i kok efter en liten tids körning ( 10 minuter max). Trots detta så får jag ingen värme in till kupén. Jag antog att det berodde på termostaten men efter att ha bytt den så är det fortfarande ingen skillnad. Bilen är alltid körd med vätskorna fyllda och oljan byttes innan vintern. Tacksam för hjälp då detta är den enda bruksbilen. Kanske bör tillägga att bilen går fortfarande bra, ingen kraftlöshet eller misständning eller liknande. MVH Andreas Alfa Romeo 164 3.0 | |
| Låter som om det skulle kunna vara luft i systemet kanske, har du testat att lufta ordentligt... | |
|
Toppackningen sätter jag en 100:ing på =) --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Kolla vattenpumpen.. Om det inte är någon värme i kupén så låter det ju som att antingen är pumpen trasig eller så har du rejält med luft i systemet. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Nej det har jag faktist inte gjort...kan ju vara ett plus att testa lufta det också :) Nisse: Kan toppen vara trasig även om motorn går som vanligt och inte tappar vatten? Alfa Romeo 164 3.0 |
|
|
hmm ok värt att kolla upp...apropå byte av vattenpumpen, det finns en FAQ att läsa här. det står att den gäller alla motorer, stämmer det? kan jag följa den och få det att funka? Alfa Romeo 164 3.0 |
|
|
Hmm nej skulle det vara packningen borde den dra vatten. Låter ju faktiskt som pumpen, har inte dom där plastimpeller? --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
| kan också vara nån propp av t.ex smuts i systemet.... | |
|
tack ska ni ha för svaren. jag ska försöka rensa och lufta systemet. funkar inte det så får jag kolla på vattenpumpen. MVH Andreas --- Alfa Romeo 164 3.0 |
|
|
99,9% vattenpumpen. Hade exakt samma fel förra året. Pumpen kostar drygt 600:- hos BMW. Passade på att byta termostat och remmar samtidigt som man ändå va där och pilla. |
|
|
Låter som om liknande problem jag hade förra sommaren. Topplockspackningen gick så att avgaser läckte ut i kylsystemet vilket ledde till uppvärmning och övertryck i detta. Detta ledde till att expansionskärlet i kylaren sprack men höll tätt så länge trycket i kylsystemet inte var så stort. Gick att köra typ 10 min efter att motorn startats i hyfsat kallt skick. Temperaturen gick upp till normalt ganska fort sen höll den sig där för att sedan långsamt stiga till 75%, sedan tappa lite och sedan rusa upp i topp. Relativt enkelt att kolla eftersom kylsystemet kokar innan motorn är uppe i "toppvärme" och den röda lampan lyser. Om du har cirkulation i kylsystemet är detta en mycket trolig orsak. |
|
| Om det luktar avgaser ut kylaren så brukar det vara toppackningen... | |
| Om det luktar avgaser i kylaren så brukar det vara toppackningen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.