AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
546

Tips & råd för vinterförvaring??????

Är det någon som har några bra tips och råd vid vinterförvaring av bil??? Hur ofta brukar ni ladda batteriet alternativt låta motorn gå på tomgång??? Brukar ni byta olja i motorn mm mm mm.
Tacksam för tips!!!!!
Får åka Opel Rekord Caravan GL/E nu i vinter. Den är grym.....(110 hk)

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
My BMW
Hej ///M///,

Några bra saker att tänka på när man ställer av bilen för vintern är:
- ny fräsch olja i motorn
- full bensintank
- höja lufttrycket i däcken
- tvätta bilen noga, avlägsna allt asfaltsstänk som kan finnas på lacken. Det sitter sju gånger värre när man inte har gjort det och skall ta fram pärlan till våren och försöka ta bort det då.
- ställ in en "torrboll" i kupén, tar upp fukt
- har man ac, tomgångskör bilen ca en ggr/månad med ac inkopplad. Annars kan man råka ut för att packningar el dyl torkar under vintern. Sedan har man ingen ac till sommaren.
- se till att glykolen i kylaren klarar av tillräckligt många minusgrader om bilen står i kallgarage eller ute
- hålla koll på batteriet

Tack för tipsen!!!!!!

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
När jag startar motorn (om den stått ca 1 månad) tappar jag av oljan från tråget. Lossar sedan ventilkåpan och häller all olja över kamaxlarna. Kanske lite "overkill" men känn på kamaxelnockarna efter att bilen stått en månad, så förstår ni vad jag menar...
Jag byter även oljan på våren (även om jag hällt i ny på hösten). Är jag kanske för pedant ???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.