|
|
|
|---|---|
badeben |
Hej Tänkte byta skivor runt om och undrar om man ska ta borrade eller slitsade. vilka är bäst? |
| Varför ska du ha annat än original? | |
|
badeben: Du kommer långt på hårdare belägg och rätt bromsvätska. Det har jag lärt mig av mr. Haglund ;) MVH // Harris Länk |
|
|
Borrade skivor kommer få sprickbildning runt hålen förr eller senare. Det är ofrånkomligt, Det spelar heller ingen roll om hålen är gjutna eller borrade, de spricker ändå till slut. Slitsade är ett bättre val isf. Slitsarna ska vara frästa med radie på samtliga ställen så brottanvisningarna minimeras. Slitsarna ska inte heller gå ända ut i skivan utan sluta några mm innan skivans ytterkant. Är det av utseende skäl du kommer välja slitsade eller hålborrade skivor? Vad har du för skivor idag? /Anton |
|
badeben |
Problemet att jag vill byta skivor är att mina orginal från bmw blivit skeva det är andra gånger det händer . tänkte på att kanske slitsade eller borrade är lite tåligare. Tack för alla svar. |
|
micro säljer brembo standard skivor till ok pris 1914 runt om fram 559 bak 398 |
|
| här är en bra sida med för och nackdelar Länk | |
|
badeben: Hur kommer det sig att skivorna slagit sig? Har det blivit för varm i samband med hårdare körning? Ett alternativ kan vara att se över kyliningen av skivorna. Dra fram rediga slangar som kan förse hjulhuset med friskt luft, det är en bra grund för att motverka överhettning. ewert84: Skulle skivorna på Mekonomen som är tillverkade av Brembo vara bättre? Eller är priset fördelaktigare? /Anton |
|
|
Låter hemskt konstigt med slagna 325-skivor. Säker på att det verkligen har varit BMW original? Mekonomens Bremboskivor har jag hört sågas ganska rejält för övrigt. |
|
|
Någon som provat dom här skivorna Länk ? som finns en bit ner på den här sidan Länk . Ser rätt balla ut om inte annat :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Jag köpte skivor och belägg fram till min 325. De var skeva efter ett halvår. Jag kör ganska så lungt. Tycker att det är ganska konstigt. Ni som har slitsade skivor, hur håller de? Slår de sig eller håller de bättre. RWD? Ja tack! Att styla en Volvo är som att sminka en gris. |
|
badeben |
Så ligger det till köpte skivorna på bmw i uppsala så de är orginal.Tyckte också att det är konstigt att de ska bli skeva så fort eftersom efter drygt 2 månader börjar det vibrera i ratten vid hårdare inbromsning. Vet inte kan det vara bromsbelägg som kanske gör att skivorna blir skeva.Beläggen är köpta på mekonomen. |
| Anton Lillsund: jag anväde bara micro som exempel | |
|
Hade greenstuff belägg och stålomspunna slangar till orginalskivor... funkade skitbra och bet som fan, men skivorna blev ruggigt varma, med tillhörande "blånad" och slog sig ganska snart... fanns dåligt med mera värmetåliga skivor till min dåvarande bil, så det blev borrade orginalsivor och en slang på ca 4" till kylning... blev en otrolig skillnad! Vet inte om det främst berodde på kylningen eller en kombination av båda faktorerna... men bra blev det iallafall :) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Om skivorna går sönder efter 2 månader så får man väl nya på garanti? Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Hade liknande symptom som försvann då jag bytte spindelled och bakre bärarmsbussning. Lycka till! |
|
|
ewert84: Ja det gjorde du! ;-) Missade det helt. Jag är lite skeptiskt till uppståndelsen som blivit över att man kan köpa Brembo skivor på Mekonomen och även Micro. Bara för att Brembo tillverkat skivan så är det inte en sportbromsskiva, den får anses prestera som en original bromsskiva. Visst har Brembo bromsskivor som presterar betydligt bättre prestandamässigt, men då kostar det mer. /Anton |
|
|
Anton Lillsund jag så det inte som ett (påhopp) men jag skrev också citerar mig själv "micro säljer brembo STANDARD skivor" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.