|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
Hej!! Min motor har gått ca 20000 mil...bytade precis stift..fint o jämnt brända alla...inget vatten i oljan..går mycket jämnt o bra drag...jämnt tomgång...Kan man räkna med att det är en bra o slitstark motor då som håller länge till?? |
|
Det kan du nog göra. M30:in är slitstark. Finns en viktig grej som man ska kolla för att försäkra sig om att den håller länge. Kolla att det lilla röret som sitter ovanför kammen i toppen sitter fast. Dom skruvarna har en förmåga att gänga ur sig. Många drar även åt dom skruvarna för hårt vilket medför att oljeflödet i röret stryps med ökat kamslitage som följd. Finns många exempel på M30 motorer som gått en bra bit över 40000mil. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
fjamsetramsa |
Låter betryggande..är helt frälst på denna bil..och då har jag ändå haft bilar innan som legat på en bra bit över 250000... Tack för svaret, då kan man lugnt offra några kronor på lite kul M tillbehör mm.... |
|
Min passserade precis 29000 mil. Inte en skråma eller fel, ine minst i motorn. Sköt bara om den ordentligt med oljebyten och allt så har du inget att oroa dig för. *BAWORAK* |
|
fjamsetramsa |
Låter bra...servade ju bilen precis...fastän stift o olja.filter såg bra ut tycker jag ändå bilen går skönare o jämnare efter servicen ...men det är kanske inbillning?? |
|
Jo men nog är det så allti. Kärlek mår allt och alla bra av. Pröva att köra efter att du gjort en fin tvätt osv...då går den också bättre... *BAWORAK* |
|
|
Min 535i gick silkeslent i både motor och växellåda efter 28000mil. Underbar bil, men inte som den nuvarande... Ooohhh så underbar i alla hastigheter! :) Men nu är den på verkstad, i onödan har jag kommit fram till nu... :( MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
Varför? Vad har hänt? *BAWORAK* |
|
|
Länk MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
fjamsetramsa: Förutsatt att den är väldigt bra servad tidigare så håller den hur länge som helst till! Min har gått 29000 mil. "Lilla" motorn t o m. Din motor borde rimligtvis vara mer slitstark. |
|
fjamsetramsa |
Hur den varit servad innan kan man ju bara spekulera i ..ser ju välskött ut iallafall.inget omlackerat osv..skapligt ren i motor rummet...och som sagt känns att det är riktig kvalitet...hade en 99:a Mazda 626 innan denna...går inte att jämföra känslan på ljusår fastän Bmw:en är så pass mycket äldre |
|
fjamsetramsa. Ja om du inte vet hur den är servad innan och du redan har köpt bilen så är det ju bara att göra ett oljebyte nu och hoppas att du hade tur med bilköpet! |
|
| Har läst tidigare att nån här på forumet hade kört över 56000mil med sin 535! kammen är ju enda som slits på m30 nästan ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.