|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
som rubriken lyder.. vilka bilar har bredbands lambda.. tänkte ja skulle använda en sån till mitt turbo bygge.. eller några andra förslag på hur man kanske slipper undan lambdan.. biligt ska de vara... Iron M/// | |
| www.etapp.se lånar/hyr ut om jag inte minns fel. | |
|
kanske var lite väl dyrt.. om jag ska ta en lambda från en vanlig bil hur många trådar ska den ha då?? hade ingen på min bil föra ägaren hade tagit bort den för den var kass.. ha fått tag på en lambda från saab 900 aero men den har bara en tråd funkar de med den?? Iron M/// |
|
| BMW har nästan alltid fyra trådar, 2 till uppvärmning, en jod och en signal ut. Dom med en tråd är helt eknkelt bara signal, sitter på många japs. Men någon bredbandsond är det ju inte direkt... | |
| missade du att dom hyrde/lånade ut? | |
|
Om sonden bara har en sladd så måste den monteras direkt efter grenröret, och den hör nog inte hemma på en 900 aero, eftersom dom har 3 kablar (signal & värmare). Skaffa en 3 eller 4-kablars sond, de håller längre och kan monteras längre ifrån grenröret... mvh fredde |
|
| Du kan inte bara montera en bredbandssond utan att ha någon drivning till den. | |
|
jag har hort, vet inte om det ar sant, att de flesta nya bilar som har 2 lambda, har bredbandsond... de fungerar ger signal mellan 9-20 maste kolla upp det, men annars sa kostar det 549$ att kopa en bra bredbandsond se har: Länk www.efisystems.com Mvh/ keyser "It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch" |
|
| Själva sonden kostar under en tusenlapp, men om du skall driva och mäta från den får du slänga upp några tusingar till. | |
|
just det, det ar det jag menade... se lanken :) Mvh/ keyser "It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch" |
|
|
Bilar som har dubbla sonder har en bredbandssond före katalysatorn och en lambdasond efter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
t ex vw bubbla (nya) har 2 lambda sonder Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
| Som sagts tidigare i tråden så krävs det en hel del styrelektronik till en bredbandssond. du måste därför köpa utrustning avsedd för bredbandslambda. Det räcker inte med sond och en voltmätare. | |
|
Så då kanske man kan hitta en bred lambda från någon nyare bil för typ 5-600spänn.... Jag kör ju me autronic å styr det me den.. någon som vet nån bil me billig lambda?? mvh |
|
| Så väldans avancerad elektronik behöver det inte vara ifall man ska använda den till att justera in en turbomotor. Den bör nog ändå kombineras med avgastempmätare. Ifall du har 10% fel från sonden så kan du nog leva med det.. De sonder som säljs billigt över disk har väl ändå sitt noggrannhetsområde runt lambda 1. På såna blandningsförhållande som gäller vid fullgas ska man nog vara glad ifall de ligger inom 10% noggrannhet. Sonder för riktiga instrument (ej kontinuerlig drift) är förmodligen mycket dyrare och även bättre. | |
|
Ja så kan du göra. men du måste köpa en sond som är anpassad till den utrustning du har för att avläsa den. Finns flera olika modeller av bredbandslambda. bla NTK L1H1, Bosch LSM11, BOSCH LSU4 med mera NTK finns på vissa Honda modeller LSU4 finns på flertalet modeller bla VW och Volvo OBS dom flesta olika sonder är ej kompatibla med varandra..du måste ha rätt sond till rätt elektronik. |
|
|
Jonhny En smalbandslamda har du väldigt enkel elektronik till. Men den är o andra sidan inte heller byggd för att visa A/F eller lambda värde utan är bara till för att visa mager/fet. Ej till en bredbandslambda, där krävs en hel del kan jag meddela dig. Oavsett om du vill ha 1% eller 10% så måste du ha elektroniken till att både driva värmelementet, driva pumpströmmen och förstärka signalen. |
|
|
Du kan inte koppla in en bredbands lambda direkt i Autronic.Då kommer den inte hinna med.. Utan du måste ha Autronic mätaren också,i den sitter det omvandlare och temperatur korrigerare m.m. Så det blir den nätta summan av ca 20k:( |
|
| 20k.. ajfan! känns som det blir att låna/hyra bredlambda ändån... | |
|
FSRacing: Förvisso är det betydligt mer elektronik till en bredband jämfört med en smalband. Pumpcellen ska styras utifrån sondens utsignal och sen ska pumpströmmen förstärkas och användas som lambdavärde. Allt känns enkelt i planeringsstadiet =) |
|
|
Ja du är välkommen att prova...jag har byggt en :P pumpströmmen är ingen barnlek att fixa faktiskt. Har mig det blev runt 80 talet komponenter. Digitalt skulle vara bättre och mindre komponenter, men dit har jag inte kommit tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.