AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Bränsleförbrukning 528 -> 540 E39

Ol
12
Olaman
528iA Steptronic -97
Vet att detta varit uppe förut, men jag kan inte hitta det...

Funderar på att byta min 528iA step -97 mot en 540iAT. Kör rätt mycket i stan och ligger på 1.1-1.2 l/mil. Någon som har en fingervisning om vad man kan förvänta sig med en 540? Sebbe, du borde ha koll på just detta.. :)

Mvh
Ola
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Kolla under köpguider / Modellguiden / E39 så får Du en fingervisning.

M-Maker
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med en havande höna under gaspedalen kan komma runt i stan med 1.3-1.4 l milen, med stressfot så blir det lätt 1.5l milen + moms..... JAg har stoppat i ett superchips i bilen i och för sig, det fick jag för mig gjorde skillnad. Spara dom pengarna och köp något annat kul, tex ett orginalparaply för passagerarsidan?(totalt onöfigt, nästan). Köp 540:an, maskinen är underbar...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Ol
12
Olaman
528iA Steptronic -97
Tackar för svaren!

Jo, köpdjävulen har börjat bearbeta mig.. det är nog kört! :)

Finns det någon speciell utrustning i Touringen som man inte bör missa?
/
Ola
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Smaken är olika men: NAvi/ TV, sportstolar, fast monterad tfn, DSP, Skinn, Mratt, Multifunktionsratt, Sportchassie med nivåreglering, Shadowline, DSC, Servotronic, PDC, Elstolar med minne, xenonljus, takreling, CDväxlare, elglaslucka( gör mkt för "rymdkänslan" i bilen), Steptronic... Listan kan göras hur lång som helst....

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Olaman, jag gjorde samma byte som du för ett tag sedan och jag har hittills inte ångrat mig, enorm skillnad.
Asken, förbrukningen med hönan känner jag igen, med halv blyfot har jag däremot inga problem med 1,8 l/mil. Hel vågar jag inte drömma om, men virveln i tanken hade nog haft lite g-kraft :-)
Ett annat mer angenämt problem är att man kör mer bara för att det är så kul...går förhoppningsvis över när man glömt 528:an...
Ol
12
Olaman
528iA Steptronic -97
hehe, ja en o annan mil lär den ju få sluka!

Tackar Asken för en fin önskelista att ge till tomten. Jag tänkte närmast om det var någon utrustning specifikt för Touring som man bör se till att få med. Kanske bara är nivåreglering?

Annars har man ju redan hunnit bli bortskämd med massa gosaker. Hur skulle man klara sig utan regnsensor och PDC??? :)

Stente, det är precis sånt där som köpdjävulen vill höra.. *suck*
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
540Ola, bara att inse du är en 540-wannabee, acceptera och köp, du lär inte ångra dig om du hittar en fin bil...:) För touringen specifikt säger jag glaslucka , takreling och sportchassie med nivå. Luckan ger rymden och relingen enbart för utseendets skull( packline hör inte hemma på en E39 T) sportchassiet gör bilen lite roligare i kurvorna samt när det går fort som det ofta gör.... Och regnsensor hur kunde jag glömma? Shadowlinen gör sig extra bra på en mörk bil... Såg att det var en 540iAT till salu i DN idag...

sebbe_bmw
Min 540 ligger på 1.6 blandad körning nu den sista tankningen!!!! är det onormalt eller???

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.