|
|
|
|---|---|
|
Goddag på er! Kommer strax att börja jobba på ett ganska schysst jobb som ger hyffsad lön och har varit sugen på en 318is väldigt länge. Har också för avsikt att skaffa en sådan. Nu till 'bekymmret': Om man utgår från att jag har kanske 100000:-. Vill då ha en bil som är rostfri, i väldigt bra skick och ju mindre mil ju bättre. Finns det sådana ens i Sverige och vad kan man tänkas få pynta upp med för en sådan? Sen till resten av pengarna om vi antar att 55-60000:- är kvar. Hur är tillgången med kolfibersaker till E30? Har sökt som en tok men bara hittat till M3 E30 och dom nyare 3-serierna. Trim, har frågat lite om det tidigare men 20-30000:- till motorn om allt arbete lämnas till t.ex Motornord (ligger nära och bra till). Vill kunna serva bilen på autoriserad verkstad och besiktiga utan problem så överladdning är inget alternativ. Då har vi ca 30-35000:- över till bromsar och väghållning. Ska kunna köras med på gatan utan probem, på långturer och på bana. Att åka mjukt är inget jag gillar, men höjden på bilen måste vara minst 1dm :/ Bur, riktiga stolar och 4 eller 6 punktbälte måste i denna budget också. Sen är ett vanligt 318i emblem och ett litet utblås såklart ett måste ;) Bilen kan vara smakfullt stylad, men utblås och emblem är viktigt :D Nu till den riktiga frågan: Är jag knäpp? Vore en 325 E30 eller E36 vettigare? Eller man får ju till och med en M3 för den kostnaden! Men en sleeper, som få har finns det ju en charm med! Dessutom så behöver man ju inte spendera alla pengarna, men vi kan ta det som ett riktmärke! Detta är då lite tankar som jag har och pengar kommer inte att infinnas förrän till sensommar eller höst. Har en Volvo 960 som bruksbil så detta är bara sommarnöje :) (Långt inlägg men det känns skönt att ha skrivit av sig sina idéer!) MVH Johan | |
Aldric |
First up så vore det ju totalpuckat att köpa en 318is när du har 100 000:-. Men så jäääääääääääääääääääävla häftigt!!! Du blir genast min guru om du gör det *S* :) Det finns såna bilar som du beskriver, även om lågmilare kan bli svettigt .. under 15000 mil kan bli svårt att hitta. Räkna med runt 25 000:-, kanske nån tusing mer. Sleeperfaktorn blir ju enorm, men i långa loppet blir det nog enklare för dig att bara köpa en M3 direkt ... (har förresten en IS till salu .. *S* :)) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Har du kvar bilen till hösten så ;) Sen vill man ju inte att försäkringsbolaget ska sno alla mina pengar, det är ju ytterligare en anledning till att ha 318is. En 325:a vore för mycket pengar dit för att inte tala om en M3:a. Vill kunna ha bilen på mig själv för en gångs skull :D MVH Johan |
|
Aldric |
Antagligen har jag väl det .. *S* :). Svår att skiljas från, men nån gång måste man ju gå vidare här i livet. "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
du kan ju alltid entusiastförsäkra en m3 e30 .där uppe du bor kör du väl inte en sån bil iaf.en sån förs kostar ca 1500 året.då kan du köpa en billig 318 å sladda med i snön ist pp |
|
|
Hade tänkt att köra med min bil så någon milbegränsning gillar jag inte :/ Corradon jag hade i sommras åkte jag lätt 1000mil med på några få månader. 90% utan destination ;) MVH Johan |
|
|
milbegränsning är tråkigt det e sant,men jag tänkte mest på att ni har ganska mycket snö där du bor mvh peter pp |
|
|
en E30 320is låter som det perfekta valet för dig... tror det finns en till salu på blocket nu... sök på 320 IS --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Snön är just inga problem faktiskt, utan det är dom otroligt dåliga vägarna som det stundtals är som tar knäcken på låga bilar ;) Länk 320is men jag har fått lite avsmak för importerade bilar :/ MVH Johan |
|
|
Mordiiax// *tips* På länksidan på min hemsida finner du en länk till team CSN... De bygger varsin 318is av det värre slaget. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Har kikat där :) En fråga till! Ni som åker 318is med M42 motorn. Man kan generellt säga efter att ha läst i princip allt på autopower om 318is att det är en kul bil, men vad har ni för erfarenheter av andra bilar? Vad jämför ni med? Är det bara av kostnadsskäl ni har 318is och ni skulle ta 325 varje dag om ni hade råd? Eller är det bara så att 318is ÄR en mycket bra bil :) Har ju haft VW Corrado G60 med preppad väghållning och hittils är det inget som har knäckt körglädjen i den. MVH Johan |
|
|
Jag hade ekonomisk möjlighet att välja 325 E30 eller 325 E36 om jag hade velat. I dagens läge hade jag fortfarande valt den bil jag har idag, 318is 16V E30. Tolka det hur du vill.. ;-) /Anton |
|
|
Jag sålde av min 325i Coupé E36 och köpte en 318is, så nog fanns den ekonomiska möjligheten att köpa en 325 E30 alltid. :) Sedan är inte BMW:n den enda bilen man har så det är väl inte ekonomin som "tvingade" en att köpa en 318is precis. |
|
|
Team CSN har uppdaterat hemsidan med lite bilder på våra nya svänghjul. Har lagt till ett flödesdiagram där man kan jämföra våra toppar med en original M3E30 Evo3 topp också. Ang 325 vs 318is så skulle jag välja en 318is igen. |
|
|
Strypt: Ser jäkla nice ut med svänghjulen! Körde en Golf GTI 16v förrut som är lite av inspirationen till mitt planerade bygge. Den hade CL emblem, ful lack, 60/60 sänkning (effektivt med fult), enkelt 2" slutrör och en dämpare borta (lät som orginal med hål i avgassystemet. Trodde att det var en CL som var hemmalackad och hade kapade fjädrar :D Shit fick jag när jag såg annonsen sen. Lättat svänghjul, vassare kammar, Eibach dämpare/fjädrar, O.Z fälgar, slitsade bromsskivor. Var tvungen att bli 'spekulant' på bilen men den hade ingen tomgång vilket var anledningen till att jag inte köpte den. Men fyfan vad den var skoj att köra! Måste ha lättat svänghjul och 4 cylindrar! Krängsningsstag fram och bak, breda däck och liten ratt gjorde förrästen att den låg stumt på vägen ;) Hade tänkt att 'min' 318is skulle bli en värre variant av den då fast med rwd. Dock ska sleeper uppsynen vara lika stor :) British Racing Green, någon som har bild på en E30 med den lacken? MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.