|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skulle bara vilja varna er för att köpa Gislaved Nordfrost 3 till er 330 eller vassare. Har kört mina cirka hundra mil nu och jag halkar runt som en tvål på vägen. Minsta pådrag resulterar i blinkande asc lampa och påföljande bromsning av drivhjulen. Nästan farligt vid omkörningar, har t o m. fått släpp i 140. På snöväg är däcken dock suveräna men hur ofta är det snö i södra sverige? | |
|
Det är ju så med det flesta vinterdäck...tror inte gislaved nf3 är sämre än nån annat MVH // Harris Länk |
|
|
Baloo: Jag kör med Michelin maxi ice odubbat och upplever dom som väldigt bra. Ingen tendens till att vara hala alls. Och jag ska få DSC/ASC lampan o blinka så får ja forcera bilen mer än vid normal körning. Rekommenderas varmt. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Tro också att det är så med dubbade vinterdäck. Nya däck är väldigt mjuka och ASC eller DCS lampan lyser ganska konstant dem första 100 milen så fort man ska köra om eller acca inför påfart av motorväg. Detta avtar när det rullat ett tag. Ta det lungt och återkom efter några mil till. Morten M har också klagat på detta, undra vad han tycker nu? När han kört ett tag på sina nya vinterdäck. Efterlyser Morten M: Har det blivit bättre? mvh Kristian |
|
|
Jag lade på nya Nokian WR bak igår och trodde jag kom ut i blixthalka. Höll på att göra en 360 när jag gasade på lite i en kurva innan motorvägspåfarten, tur att DSC'n var inkopplad! :-) Är det verkligen normalt att däcken är så hala när de är nya? |
|
| Det bör kanske betonas att det är vinterdäck. Dessa däck har i största möjliga grad utvecklats för att fungera bra på vintern. Olika fabrikat har lagt tonvikt på diverse olika karraktärer. Att påstå att Hakapellita i särklass är det dyrast och bästa däcket är ingen osanning. Men det är på riktigt vinter underlag som de är bäst också. När det kommer till barmark finns det andra märken som är bättre. Dessutom är gummiblandningen anpassad till temperaturer något under högsommarvärme. | |
|
Stente >> Om du har lagt på vinterdäcken NU så är det väl knappast särskilt förvånande att de är hala... Du bor i skåne och jag bor i värmland... här har vi idag +14C grader och ni lär väl ha något liknande... då SKA ett vinterdäck vara mjukt och halkigt.. // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
| Mina däck är mycket bättre nu. De har gått kanske 700 mil. | |
|
Är det inte lite tidigt för vinterdäck redan? :-) Usch, orkar knappt tänka på det då bilen blir mycket fulare och inte lika rolig längre. "Inget" grepp vid acc på lägre farter längre... /chni |
|
| Håller med chni... Känns som man får bilen strypt till hundra häst. | |
|
Ja, ni söderkisar ;) Om det nu är så att ni bor där det knappt är snö, och vid minsta blick av snö kastar ni ut 12 kubik salt, ja, inte f-n köper man dubbat då, köp dubbfria så har ni bättre grepp i allmänhet. Alternativt flyttar ni hit (umeå & uppåt) med packad snö/is som underlag i stort sett överallt, då funkar det hur bra som helst med dubbat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.