|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har en 323 som jag ska montera ett motronicsprut på. Måste jag byta kam för att kunna använda fördelaren från motronic eller kan jag använda min gamla fördelare? | |
|
Eftersom ingen har svarat ännu så gör jag det fast detta svar bara är vad jag tror och baserat på min kunskap om L-jetronic resp Motronic på mina M30-motorer! Fördelaren på en Motronic M30-motor distribuerar bara gnistor till respektive t-stift. Behovet av tändförställning mm sköts av motorelektronikboxen På en L-jetronic (LE-jetronic är i princip bara en modernare variant av L-jetronic) sköter fördelaren om fyra funktioner: - distribuerar gnistor till respektive t-stift - ändrar tändläget mht belastningen (vacuumdosan) - ändrar tändläget mht varvtalet (cenrifugaldelen) - initierar tändgnistan ("brytarspetsarna") Således borde en "vanlig" fördelare gå att använda till Motronic om du: - struntar i att koppla in "brytarspets"-funktionen - låter bli att koppla in vacuumdosan - låser fast centifugalregleringen tex med en låsskruv på lämpligt ställe och bara kopplar in tändkablarna från tändspolen och till tändstiften! Jag skulle i alla fall prova innan jag byggde om till Motronicens "fördelar"-lock. på en M30-motor är det rätt mycket att bygga om i så fall! Per L |
|
| Tac,k nu blev jag lite klokare iaf. | |
|
Går att montera Motronic rotor på alla M20 kammar. Du kan ju kika lite på mitt mektips om hur jag konverterade min E21 323 från K-Jet till Motronic. If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.