|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bytat alla kamaxelgivare = 4st men det var inte fel på dessa eftersom bilen gick lika dåligt. Prova en annans M5:a -99 luftmängdsmätare. Först bara en, då gick bilen som den skulle & även när båda var bytta. Frågan är om jag ska byta båda eller om det räcker med en? Felet var Luftmängdsmätarna (Luftmassemätarna). |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! kul att du fick det bekräftat till slut! det visar än en gång hur viktigt det är med en verkstad som verkigen kan felsöka och inte byter det som de "tror" är fel. Det hade ju inte varit så kul att byta kattar för 27 papp och sedan ha felet kvar.... Byt båda om du vill vara säker på att de ska fungera, eller å andra sidan vet du ju vad som är fel om symptomen återkommer! Någon som vet om det går att fixa luftmängdmätaren? Eller rättare sagt, någon som vet vad som blir fel på dem? Mvh Johan |
|
Ja det blir en slags mafiosohinna på dom som är svår att få bort, man kan prova med ren sprit /dutta på)och sedan ta tryckluft och föriktigt blåsa torrt/rent..upprepa detta 2 ggr så kan du sätta på den och prova. Lycka till Dejavu. |
|
Hej! Nu har min kompis med en M5 -99:a testat att rengöra luftmängdmätarna, och nu går bilen som ett spjut igen! Han gjorde ungefär som michel föreslog ovan, och än så länge verkar det fungera snuskigt bra! jag återkommer med mer definitivt besked om en vecka, när han testat ett tag. Men ärligt talat, är det inte otäckt att många M5-ägare säkert bytt grejer för tiotusentals kronor när det går att åtgärda själv på en halvtimme med tops och industrisprit? mvh Johan |
|
Johan, På Audi bla så är det oxå vanligt med snabbt trasiga massemätare,, dom kör med NUMERA med INBYTES du lämnar din gammla Massemätare när den pajar. Så får du en NY..Något som BMW borde följa efter om dom nu inte gör det?? Det är bara att påpeka detta efter som det är ett alvarligt fel som Bmw borde stå för... Mvh/ |
|
| Glömde tillägga att det kostar 1000:- för inbytes istället för runt 4000:- NÅGOT bättre va? ;) Det är bara för BMW att följa efter samma rutin det är trotts allt tyskar som tillverkar BOSCH massemätarna med DÅLIG hållbarhet.. | |
|
Om han kör med sportluftfilter så kan han överväga med att byta till orginal istället för att skona massemätarna bättre.. Har erfarenhet med att dom pajar snabbare PGA att dom oljas in för att inte släppa igenom damm. som då drar den oljan med sig in vid suget och skite sätter sig på masse tråden som är mkt känslig för olja och skit.. Mvh/ |
|
Hej! jag glömde att säga att om någon har en trasig luftmängdsmätare liggande så är min kompis intresserad av en sådan fär att kapa isär, för att se hur man bäst rengör dem. kanske kan bli ett mek-tips! michel, du har helt rätt, det är skandal att BMW inte erbjuder något liknande utbytessystem. det som ändå är värst är alla felaktiga symptom M5-ägare får. tyvärr meckas det för lite M5 på BMW och då kanske det är svårt att lära sig allt om dem. mvh Johan |
|
Länk till "Clean your MAF, don't replace!" Länk Länk |
|
| Skitbra länk Dejavu..tydligen ett mkt vanligt problem.. | |
|
Hej! Har med stort intresse läst igenom denna tråd och känner igen symptomen från min M5:a, dvs den svarar i vissa lägen dåligt på gas(bluddrar till kort samt orkeslös) efter ca 4000 rpm. Har dessutom läst igenom länken till "Clean your MAF, don't replace!" Nu till min frågor: Torx och Tops har jag, men var köper man enklast industrisprit, simple green,alkohol? Är T-röd,grön,aceton lämpliga alternativ? Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startgas är också ett utmärkt "rengöringssprit". industrisprit hmm går nog inte att köpa hur som helst ?? ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.