AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.183

M5 E39 Katalysator trasig?

Sida 1 av 2
Var hos BMW i Malmö Fosie & gjorde en felsökning om varför bilen tappar kraft från ca.180 - 230 km/h ner till 140km/h.

(Jag fråga BMW om det var fel på lambdan eller Luftm. mätarna)

Svar från BMW:
Kanske katalysatorerna är kassa.
Efter manuell sökning & provtestat bilen så kom de fram till att katalysatorerna var kassa & termostaten också var kass.?
Inget fel på Luftmängdsmätarna & Lambdasonden.?
Pris: ca.27 000:- för katalysatorerna.

Stats om bilen:
Min oljetemp ligger på ca. 75-85 grader. Ibland lite rycking gång när jag ger full gas. Förlorar kraft ibland mellan ca.180 - 230 km/h ner till 3000 varv - 140km/h. Inspektion 1 gjord för ca.3 månader sedan.

Nu undrar jag vad jag kan göra om det är verkligen sant.
Hur märkar man det på bilen? (rasslar, tappar effekt, dåliga avgasvärden .....)
Lämna in den igen hos någon annan? Tips?
Var hittar jag begagnat eller race kattar billigare än original?
Kan man rensa kattarna & är det bra?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter absolut som katalysatorerna är dåliga.
Det är inte tillåtet att rensa katalysatorerna, inte heller något att rekommendera.
Kostar originalkatalysatorer verkligen 27000:- så föreslår jag att du letar upp antingen någon typ av universalkatalysatorer eller begagnade originalkatalysatorer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla med Länk , en bilverkstadskollega beställde från dom och de visste exact vad som gick åt med böjar och katalysator som passade i stället för original till 540, det är ju några stycken som dom fått byta på tydligen.
Sedan kan du söka i detta forum, vanliga 540 har problem med kattarna som innanmätet lossnar och täpper till vid högre varvtal, detta gör att motorns elektronik stänger av en eller flera cylindrar.
Nu vet intejag vad som skiljer på kattarn på M5 och 540 utan att läsa på, men ett par metalliska rackattar på en M5 är nog inte fel.
Sedan vet jag att Jarls i Helsingborg har paketpris på byta av kattar på 540 runt 12.000 kr ink arbete om jag inte minns fel kolla deras hemsida. Du är nog den första M5 som jag hört om .
Du kan knacka på kattarna med en gummiklubba och höra hur det låter.

///MVH Hasso
Länk
"Du är nog den första M5 som jag hört om ."
Därför är jag osäker på att det verkligen är fel på katalysatorerna.
Men som sagt mycket pekar på att det är problemet.

När Theanders gjorde felsökning & inspektion 1 så fick de fram fel på luftmängd & lambdasond som de sedan nollställde utan åtgärd. När jag fråga efter vad som ska göras & åtgärdas så sa de att allt var ok.

Man kan göra en förbesiktning på BMW innan man gör en riktig besiktning eller? Då kan man få fram avgasvärdena.

Jag instämmer med Hasso, Åk upp till Jarls o prata med dom om felet. De har säkert nyttiga tips samt en lite mer plånboksvänlig lösning. Både Martin och Sten är väldigt trevliga mäniskor som är väldigt hjälpsamma och reko.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Intressant länk

Länk

om något liknande problem som folk har haft & att de bytat katalysatorer under garanti, men det har inte åtgärdat problemet,
som var luftmängdsmätaren.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag tror att vid de flesta diskussionerna rörande problem med effektförlust för M5 E39 så är det luftmängdmätaren (en eller båda) som det är fel på. Jag skulle försöka hitta en verkstad som är villiga att prova sig fram, och har en luftmängdmätare liggande. Börja med det, om det sedan skulle vara kattarna så skulle jag ringa Ferrita och köra racekat, kostar väl en tredjedel av BMW-priset. Fast jag tycker det låter konstigt, det enda som skulle kunna ge de symptom du har är om en eller båda kattarna är täta, men det märker du på att motorn inte går att varva ur ordentligt. Jag hade det felet på en VR6:a, som var tokvass på låga varv men inte varvade mer än 4000 rpm. Om kattarna inte fungerar, dvs fel avgasvärden, är det ju fotfarande flöde genom dem och därmed ingen effektförlust.
Vad tror herrarna om mitt resonemang? Håller det?

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med Johan, de framkom ju i ett senare postning att luftmängd /lambda indikerat fel, M5 "äter" luftmängdmätare till frukost :)) har ju förkommit förut, men med olika symtomer av felbild (BMW skulle ge sig på att byta vanosen tom om jag inte minns fel) Så extra koll på dom är inget fel som Johan påpekar.
Och även om innanmätet i en katalysator så kan avgasvärdena var inom toleranserna för det.
Är det så att en katt täpper till och hindrar flödet och får motorelektroniken att stänga av en el, flera cylindrar, så finns det i så fall lagrat i felminnet.
Den sista 540 som jag var inblandad i där vara innanmätet borta i katten och den andra var bytt tidigare, den bilen gick ojämnt pga olika motstånd och felreglering på ena cylindersidan.
En kille i England hade tändningsmissar på hela ena sidan över 4000 varv och bilen blev orkeslös, där hade även kamaxelsensorna bytts, har inte fått helt klart veriferat att det var kattproblem än, de är lite dåliga med feedbacken.

///MVH Hasso
Länk
Har provat utan luftmängdsmätarna & den går inte bättre = ej fel på luftmängdsmätarna garanterat eller?
Ringer Jarls Bilservice i Helsingborg imorgon.
Länk

Ferrita universalkat. 3600:- st
Ferrita racekat. 6500:- st
arbete ca.2000:-

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Killen i England har beställt en ny kat till sin 540-96 fick jag reda på i kväll.
Utan luftmängdmätare borde väl inte bilen gå bättre även om en vore i dåligt skick ?? Den tankegången får jag inte ihop.

///MVH Hasso
Länk
Kan det vara vanosen & vilka symptom skapar den?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

det har bytts vanosar på M5 E39, men såvitt jag vet har det inte i något fall varit styrkt att vanosen var källan till liknande problem som du har. detta trots att felsökning på BMW gett vanosfel! fast det är min egen åsikt, baserat på den information som bla finns här på forumet.
observera att detta inte gäller utbyte pga missljud.

mvh Johan
Har lyft upp bilen och provat att knacka på kattarna, inget konstigt ljud eller att något hörs som är löst.

Hur kollar man luftmängdsmätarna? Att prova med några som funkar.

Har hällt i bensinrenare från sonax, då gick bilen bättre, men det fattas det lilla extra.

Har snackat med M Testcenter i malmö om att kolla avgaserna (miljötest) & undra om det hjälpte för att visa om katten/kattarna är kassa. Men det kan vara fel på något annat också sa de.

Problemet är att man vill inte byta något som inte är sönder.

Bokar tid nästa vecka hos Jarls Bilservice i Helsingborg.

Återkommer med mer info om detta.

RafkoM3
Dejavu:
Skrota bilen ;)

Köp 2 st Race-kattar. Montera/Svetsa dit dem.
Fetare ljud, bättre flöde, och så har du eliminerat problemet med igensatta kattar.

Eller vänta en vecka så ska min kompis både göra en manuell felsökning och en test av felminnet på din M5.

Länk
Länk
Kan inte förrän på Fredag isåfall. Ledig då.
Racekattar från vilket märke? Pris?

Lönt att byta till Racekattar om det är inte det som är felet.
Ferrita racekat. 2st 13.000:- + jobb 2.000:- + om det är luftmängdsmätarna 2 st för 6850:- + jobb ? = god natt över 22.000:-
RafkoM3
Det kostar att köra BMW M5, inte bara tanka och glömma bort...

Med diagnos så får du vänta ca 2 veckor....
Ring mig då...
alex har numret..

Länk
Länk
Koldioxid halten är över 200, den ska vara under 100.
Men inget problem med lambdasonderna.
Undrar om någon vet var temp mätaren brukar stå på era E39 M5:or? I mitten? min är alltid under mitten.
Kan luftmängdsmätarna påverka detta, alltså så att bilen får rätt temperatur?
Nästa projekt är att testa med luftmängdsmätare som är ok.
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
måste vara hc halten som är 200 hur långt har din bil gått ?. min tempmätare står under mitten. mvh.
ca. 12 100 mil. just det hc halten.
Oljetenp.mätaren står nästan hela tiden på 75 (mellan 75-85).
Det blåser kall luft in i kupén från fläktarna (auto) efter ca. 15 min. körning (termostaten är trasig?). Men varm luft när jag ändrar att det ska blåsa till framrutan. Har då inställt till 23 grader.

Undrar om detta har något att göra med katalysatorn eller luftmängdsmätaren?

BMW i sverige är inte alls bra på att hitta rätt fel på M bilar.
De har för lite kunskap om exklusivare bilar som t ex. alpina & M modellerna, tycker jag.

Det där med tempmätaren är ett vanligt "skönhetsfel" med E39 M5. Många sådana mätare har bytts pga att folk stör sig på det.
Vad gällande min mätare så brukar den stå spikrakt vid körning på motorväg, och lite under i stadstrafik.

Nipply
Kan kamaxelgivare vara felet annars? där är två st. & vilken brukar det vara mest fel på? Har någon bara bytat kamaxelgivarna när de hade liknande problem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.