|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon här har erfarenhet av att ljudisolera dörrarna i en E36? Har bytat alla dörrlister runt om men tycker ändå att man hör ganska mycket vind/vägbrus. Kan det hjälpa att isolera dörrarna bättre tro? | |
|
Det går, i mån om utrymme, att isolera mot däck- och"trafikljud" med något som kallas lump-absorbent, det är skivor av pressat tyg. De finns i varierande tjocklek hos välsorterade biltillbehörshandlare, dessa har dock en stor nackdel; de suger åt sig fukt/vatten, det är inte bra inne i en dörr. Det finns också skivor på Biltema som består av skumplast med självhäftande baksida, de suger inte lika mycket :) men släcker ljud sämre, båda dessa material är ganska utrymmeskrävande i en bildörr. Sedan finns det något som heter bitumenabsorbent, det kan liknas vid tunna skivor av asfalt, också självhäftande, dessa tror jag inte att Biltema har. Bitumenabsorbent släcker tyvärr inte lika mycket av det högfrekventa ljud som hörs genom dörrarna, det är mer till för stomljud (i ex.vis torpedväggar) med lägre frekvenser som gör att plast eller plåt vibrerar, som i sin tur ger ljud. Trots detta skulle jag nog rekommendera att använda bitumen med en tjocklek av ca 3-5 mm för att hålla vikten nere så mycket det går. Fäst dessa på så sätt att vatten som tränger in i dörrarna ges en möjlighet att evakueras men ändå så tätt som möjligt. Du kommer förmodligen inte att få bort allt vägljud, men en reducering med 3 decibell ger en halvering av det upplevda ljudet. Lycka till / Mauritz |
|
|
Tack för snabbt och bra svar... Någon som har provat någon av metoderna? |
|
|
Hos bland annat Backes ljudbyggeri, finns det en produkt som heter DbAxe som är en ljuddämpande produkt som sprayas/penslas på insidan av t ex dörrarna. Skall enligt uppgift vara mycket bra. (har inte testat själv!) Ger dessutom ett rostskydd! Länk Klicka dig fram via specialprodukter och Dbaxe. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den produkt som Johan B talar om är en mycket väl fungerande produkt! Jag ahr själv varit kontakt med Noisekiller som är en liknande produkt. Det är en massa som sprutas/penslas på plåtytor som ska dämpas. Det används flitig i bilar där ljudbygget är det primära med bilägandet. Plåten blir stum och resonansdöd. Man hör en tydlig skillnad genom att knacka på plåten som är behandlad jämfört med en obehandlad plåt. Att åka i en helt dämpad bil är en fröjd, även fast jobbet är enormt om det ska vara gjort på ett seriöst sätt. Jag vill dock tipsa om ett mycket mer kostnadseffektivt alternativ. (Noisekiller och andra "specialprodukter" tenderar att bli väldigt dyra). Den massa som man lägger på diskhoar och andra stora plåtytor som ska vara resonansfria fungerar ypperligt till en bråkdel av priset för specialprodukterna. Detta borde gå att köpa hos en järnhandel eller en VVS-grossist. Att blanda sand i medlet ökar effektiviteten markant, men då drar även vikten iväg. Pga viktökning och problem med enkel montering bör man avstå från blymattor som annars gör jobbet på ett mycket bra sätt när det gäller att dämpa oljud. /Anton |
|
|
Jag har en hel hög med gamla bilstereotidningar ligger här hemma. När dessa produkter kom höjdes de till skyarna då man slapp undan att använda tunga blymattor i hela bilen. På den tiden fanns även två andra produkter framtagan av Noisekiller, en slags matta liknande blymattorna, men betydligt lättare och så fanns ett speciellt lim som man limmade sandwich liknande plattor av två tunnare spån/mdf plattor med. Limmet ökade de resonansdödande egenskaperna enormt! Två länkar till Noisekillers hemsidor. Länk Länk Ett tips kan vara at ta kontakt med en bilstereofirma. De kan säkerligen hjälpa dig med applicering av lämplig produkt om du själv inte vill kladda med det. /Anton |
|
|
Hur tung är denna massen (NoiseKiller/DbAxe)? Är det bara att spraya i väg i hela bilen liksom, eller vil vikten dra sig på? Å, vad skönt det ville vara utan däckljud. |
|
|
Många sköna tips... tackar! Apropå vikten så kan de väl inte spela så stor roll om man kör med spray/penslingsmetoden? Blymattaor däremot blir ju kanske några kilo men skulle detta verkligen vara några kilo som påverkar? |
|
|
De riktigt seriösa rensar bilen helt på inredning, tom kaross , som sedan sprutas med denna produkt. Det rör sig om riktiga hästjobb! Men att enbart dämpa dörrarna bör ge ett bra resultat bara det. Vikten på Noisekiller är förhållandevis låg. Men det är klart att det väger lite. All extra vikt är ju av ondo men som alltid handlar det om att kompromissa. Jag ska leta lite och se om jag hittar det produktblad med grafiska kurvor över just Noisekillers egenskaper. Jag kan även försöka scanna in några bilder om jag får tag på en scanner. Jag återkommer när jag kan maila bilder till er. /Anton |
|
|
Jag är också på gång att dämpa bilen lite. Noicekiller ville inte någon av firmorna jag var på rekommendera. (Tror det inte trivs så bra med fukt eller vad de nu sa) DbAxe eller Peak-Off rekommenderades istället. Besökte 3 bilstereobutiker och alla hade något av dessa. Priset varierade dock från 195:-/l till ca 280:-/l k r y p t o n i t e n . s e Länk |
|
|
Dörrarna verkar ju vara den svaga punkten. Bara plåt och massa grejs innanför sen en plastkåpa som inredning. Inte mycket som stoppar oljud. Plocka av dörrsidorna och spraya lite är väl inget hästjobb eller? De ska väl vara gjort på en fin vårdag? ;-) Hur mycket oljud tror ni kommer från bagaget? Säte o sånt som stoppar där man jag tänkte från hatthyllan kanske...? |
|
|
Att bara ge sig på dörrarna är nog inget hästjobb. Dämpa på du bara! Sämre blir det definitvt inte! /Anton |
|
|
Kanske får ta en dörr i taget... ;-) Något man ska akta sig för att pilla med i dörren? Jag har aldrig haft av dörrsidorna nån gång. Praktiska tips liksom... |
|
|
Hur blir tex. DbAxe när det är färdigt? blir det segt och kladdigt eller stelnar det och blir heltorrt? Diesel-räsern |
|
|
Finns det någon svensk butik/sida att beställa de ifrån? Va på Micro idag men de har utgått där. Vad kostar smörjan? ;-) |
|
|
dBAxe blir heltorrt när det härdat, men det kan ta ett dygn. Skal du applicera dBAxe så räkna medd att det är bäst att ha bilen stående i varmgarage ett dygn. Inlednignsvis är massan trögflytande, och du får antagligen lägga på den i minst två omgångar, annars kommer det mesta att lägga sig i botten på dörren. Tänk på att det brukar finnas ett par små vattenevakueringshål i botten på dörren. Det är lätt hänt att man sätter igen dem av misstag. |
|
|
Jag tycker att de flesta bilstereobutiker verkar ha dämpmassa. Många har dock inget ordentligt lager, utan de brukar beställa om det är någon som behöver. Priser/butiker som jag kollade i Uppsala för ca två veckor sedan: BRL: Peak-off 248:-/l Dialect: DBAxe 265:-/l Uppsala bilradio: Peak-off 190:-/l k r y p t o n i t e n . s e Länk |
|
| Hur långt kommer man med en liter..? | |
|
Det beror på hur mycket man vill dämpa (samt hur mycket man vill tynga ner bilen och storleken på plånboken). ;) De flesta verkar använda 1 liter/dörr. Själv hade jag tänkt att ta just det och 4 liter till som ska användas till resten av kupén exkl bagageutrymmet. k r y p t o n i t e n . s e Länk |
|
|
Kan förresten tillägga att om man vill dämpa till rimligare kostnad finns detta: Länk Mer exakt "Damping compound DC-P 500" Länk Säljs i 10 kilos-hink till ett mycket förmånligare pris än dBAxe och Peak-Off. Jag har dock inte sett så mycket kommentarer angående den dämpmassan. k r y p t o n i t e n . s e Länk |
|
| ravve: Vad kostade nya dörrlister ? är det en coupé ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.