|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Och är det nån som vet om det går att få tag på ritningar... --- Min E30: Länk /Chrille | |
|
Ser ut att vara en "halvbur", alltså huvudbåge med bakåtsträvor inkl kryss, av vad jag kan se på bilderna! En ritning är nog inget man behöver för att bygga bur inte..... Köp en byggsats av ex.vis. Guss, så är huvudbågen redan bockad efter din bilmodell, och resten anpassar men när huvudbågen är på plats mot övriga infästningar. ///Magnus |
|
|
Lite off topic, men hur mycket är den bilen sänkt? nån som vet..? :) 60/60? ser lägre ut än 60/40..(?) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Tack magnus... Detta känns som en bra lösning eftersom man slipper göra så mycket åverkan på bilen... men har den någon funktion eller är den bara cool? Man kör ju inte bilen i baksätet eller :) --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
ps.. Var hittar jag guss byggsats? --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Klart att det har funktion. Du kan ju även montera 4-punktsbälte med en sådan bur. Tyvärr så måste du typa om bilen när du stoppar i bur. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
VILL HA!!!! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Jo.. Det ser onekligen lite ballt ut med en sån. En rak 6:a är som en rak 4:a, fast lite bättre ;) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
hehe... Jag kör en 325 light ;-) En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Det betyder att man måste besiktiga om den... en typbesiktning och inte vanlig besiktning... Samma sak som när man monterar på en dragkrok En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Länk Är det också halvbur? Annars är det en jäkligt snygg bil som deejaywasp länkar till! Vad kan en sådan bur kosta om man antar att jag bara lämnar in bilen tills man kan köra med den helt gatlegalt? MVH Johan |
|
|
Typa om.... varför.. är ni säkra på det? ----------- ja Mordiiax.. den verkar vara av samma typ förutom krysset som är lite annorlunda --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Länk Med detta bur trenger du inte typa om bilen. |
|
|
Tjena Jag köpte en skruvad halvbur för ett tag sedan Först ringde jag smide o järn eller va de heter. Materialet kostade 600 kr och skulle han sätta in det i bilen, allstå måtta till och svetsa skulle det kosta 5000 Har även tittat på sparcos halvburar, de ligger på 5500 om jag minns rätt. Jag har lite bilder på min bur men har ingenstans att lägga ut den på. Mvh G |
|
|
no_limits: Maila gärna bilderna till mig (mailadressen finns på användarinformationen om mig) så kan jag lägga upp dem och skriva ut länk här. |
|
|
Största anledningen till att man typar om bilen (gör en utökad reg.besiktning) när man har smällt i en bur är att de kontrollerar att man fortfarande kan använda alla passagerarplatser. Finns det risk för att någon skall kunna slå i buren när de sitter i baksätet exempelvis så får man helt enkelt skriva ner bilen till en passagerare (och en förare) och skippa baksätet i reg.beviset. Det är inte så konstigt om man tänker efter. |
|
|
Haglund: Du har fått mail Bara o lägga ut =) Vet någon vad det kostar att göra denna omregning? Mvh G |
|
|
Ja, visst har den en fuktion! Till o börja med så har säkerheten ökat drastiskt vid ex.vis en rullning, karossen deformeras inte lika mycket, sen ger den också mer vridstyvhet/böjstyvhet till karossen, (naturligtvis inte lika mycke som en fullbur, men ändå!) Däremot skulle jag bygga en bur i en busbil/racebil så skulle jag ta med främre strävor inkl dörrsträva sam McPhersonstag då det ökar vridstyvheten i framvagn och främre del av karossen. I min racebil så har jag en mängd rör och kryss för att få maximal vrid-, böjstyvhet till karossen. Och ju fler infästningspunkter man kan skapa imellan bur/kaross ju bättre blir det! I den har jag c:a 40 meter rör och 16 förstärkta fästpunkter. Men sen får man väl titta till vad man skall använda bilen till och bygga därefter. Guss Motor återfinns i Stockhomstrakten, Gustavsberg på tel:08-570 300 22 Sen finns Svets o Smide 0320-860 55 www.svetsosmide.se ///Magnus |
|
|
finns det nån som har bild på sparcos halvbur?? har letat men inte lyckats hitta bild på denna.. får man svetsa å böja allt själv?? eller bara delar av burren?? och vad kollar besiktningsmannen på när han skall godkänna den?? |
|
|
Köper man en byggsats så är huvudbågen och (om det ingår främre strävorna) redan bockade efter bilens utformning, sen är alla andra strävor raka och man anpassar bara längden på dom och svetsar ihop allt. Svetsa kan man göra själv om man har kunskap. Skall man tävla med bilen så måste buren och infästningar uppfylla vissa krav på hållfasthet, rör dimension, mm Men för gatbruk finns inga sådana krav, och vid reg.besiktningen kollas inte det i första hand, mer som tidigare sagts så har det med passagerarutrymmet och att det inte skymmer sikten o.s.v. För tävlingsbilar finns ett reglemente man går efter och bilsportförbundet har klara regler för hur buren och montering skall utföras! ///Magnus |
|
|
k1mzo: Jo, men man är märkestrogen, då blir det en lång lista på härliga bilar efter några år! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.