AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.228

Har BMW bättre kvalitet än andra bilar?

Sida 2 av 3
jp
464
jpn
523im -99
de erfarenheter som jag har av bmw är att de är många småsaker som har racklat.. såsom tempmätere som lever sitt eget liv trasigt c-lås, kondens i lycktor mm.
och så är det väldigt kort intervall på kamremen (4000mil på m40in)
Vad snackar ni om? Jag har haft min -97:a i fyra år nu. Det enda som felats med den är nya skivor och belägg runt om. Och förutom några stenskott i fronten (Knappast BMW:s fel) så är den som ny. Inga tecken på slitage någonstans! Och då är den långt ifrån pedantskött av mig:-) Jag har haft tre BMW innan och alla har jag vart lika nöjd med. Klart man är BMW-fantast.

Volvo, en rejäl och bra bil, men ack så tråkig.
Sen vill inte jag ha sveriges vanligaste bil heller, sån är jag.

En nackdel med BMW dock: En släkting til mig har sedan han började köra BMW nästan aldrig nåt körkort längre:-( Han måste va en av Haffas bästa kunder:-)
Glömde: 520:en har gått 12 000 mil.
andha45
Om du har en 97:a som gått 12 000 mil utan några tecken på slitage, tycker jag att du ska åka till en M-station och testa den.
Jag har haft en 520-97 med - efter 6 000 mil - läckande bakaxel, vindbrus, dåligt hjullager och trasigt centrallås. Men annars var det en trevlig bil (förutom den otroligt vridsvaga - men snåla och tysta - motorn)
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Intressant Diskussion!
Kavalitetskänslan är mycket hög i bmw, materialvalen är mycket bra och finishen mycket hög, gnissel och knirk som ofta kan höras i andra bilar lyser oftast med sin frånvaro. Min Gamle 735:a som har rullat strax över 30000 mil känns fortfarande mycket fräsh, stolarna känns fortfarande fast och fina,alla detaljer sitter kvar, inga iriterande knarr eller andra oljud, dock har en topprenovering behövts, samt skivor, belägg,styrstag,styrled,krängingshämmare och diverse andra bussningar.Mycket av"småfelen" som drabbar BMW beror nog på överentausiastiska tag bakom ratten, att topparna rasar beror kanske på att folk ger järnet utan att vänta på att bilen blir varm, höga hastigheter och tunga bilar sliter bromsar, bredställ och börnouts sliter på bussnigar och kraftöverföringar, sänkningar och hårda kurvtagningar tar på leder osv . . . . . den riktiga jämförelsen mellan bilar om felfrihet kan man inte göra mot Bilprovningens statistik, om man tar snittet mot vad en bmw rullar per år mot vad en Toyota gör så kommer man med 100% säkerhet att finna att bmw rullar mycket längre i snitt. Alltså en BMw går isönder lika ofta som en"vanlig" bil, men efter fler mil och ofta hårdatre körning. Kontentan av allt svamlande är således att BMW HAR HÖGRE KVALITET!

mvh Kristian
Jirar
Sigdarve skriver att BMW har dom mest nöjda kunderna senaste 5 åren.
Dom mätningarna är väl när det gäller nybilskunder?
Klart som fan att man är nöjd när man har köpt en bil för xxx antal kronor,samt fått massa garantier, fri service i 3 år mm.
Den som får ta smällen är ju begagnat kunden, och där tror jag absolut inte att BMW är i topp.
Har själv haft en 523 97 som när jag köpte den var i toppskick, men som strulade till det för mig inte bara en eller två gånger, men så är det ju tyvärr när man köper bilarna då alla garantier är slut.
Bara att betala laga och se glad ut.
andha45
Bästa Kim,
många intressanta tankar, men:
- hyrbilar är nog inte i bättre skick än en vanlig bil pga självrisken. De flesta har ju självriskreducering/-eliminering
- E39 ser äldre ut än V70N, ser du inte det? Jag har kontakt med en del designers som tycker att V70N är en mkt lyckad bil medan E39 ser gammal ut. Gäller både inuti o utanpå. Någon annan som inte håller med - ok - ni får tycka det - men allmänt sett så ser V70N modernare ut än E39. Se på dörrdesign, front, designelement, bakljus...
- Volvo hade under år 2000 o delvis före o efter mkt kvalitetsproblem så bilar tillverkade under 2000 är sämre´än normal volvokvalitet. 02 o framåt är ok
andha45
Att du tycker att E39 är rymligare än V70N tyder på någon slags bias till BMW:ns förmån. V70N är rymligare - det är bara att gå ut och mäta (eller kolla i vilken biltest som helst)
sicket konstigt svammel om hyrbilar, förstår inte relevansen.
Jirar
Jag tror att problemet med många BMW ägare som finns här på AP är att det verkar precis som att det vore så att man har ett litet krig mot alla andra märken, min BMW är så bra allt annat är skit, speciellt Volvo som man ofta skriver dåligt om.
Allt det här med kvalitet och finish mm som det skrivs om här går tyvärr inte att mäta, det är ju helt individuellt hur man uppfattar bilarna.
andha45
Men utrymme går att mäta och då är det lätt att konstatera att V70N är rymligare än E39...
tycker nog också att det är märkligt att hävda att hyrbilar skulle vara särskilt välskötta... jämfört med en normal BMW-pedant så tror jag inte att en Volvo hyrbil är mer välskött
andha45
Det kanske är de horribla priserna på självriskeliminering som gör att man hoppar över den... 7 000 självrisk eller 95 kr extra per dag för att slippa den... då kan man ha självrisken.
Min erfarenhet är dock att de är rätt snälla på åtminstone AVIS o Europcar. Har aldrig råkat ut för att bli anklagad för att orsaka små repor o bucklor trots att jag säkert gjort det ngn gång när jag varit i Spanien eller England eller Tyskland...
andha45
När det gäller torkarna håller jag helt och hållet med. Volvos är inte ens i klass med E34:ans medan BMW:s är superbra. Helt tysta i hög fart (med bra blad förstås).
Jag har testat V70N och jag kan bekräfta att den är rymligare än E39.
Förstår inte vad du menar med fronten. Den är snygg på både BMW:n och Volvon men helt klart ser den modernare ut på VOlvon. Inte så konstigt, den är ju 4,5 år nyare.
K1mzo: Jag tycker Vovon upplevs som rymligare både fram och bak. E39:s mittkonsol stjäl mycket utrymme.

Designmässigt ser Volvon, av förståeliga skäl, modernare ut. Invändigt som utvändigt. Om den sedan är snyggare är upp till var och en. Min personliga åsikt är att E39 gör sig bättre utan plastpåhäng än med.

Som vanligt upplevs BMW som en betydligt roligare bil att köra. Allt harmoniserar bättre. Volvo närmar sig dock med stora steg. Fords kunskaper inom chassiteknik gör sig gällande även hos Volvo.

Om jag idag skulle välja mellan en V70N eller en e39 t så vet jag inte vilken jag skulle ta. En V70N T5 eller R med automatlåda gör inte bort sig. E39 börjar kännas riktigt gammal. Även fast det är en bra bil.
andha45
Bjöck du har nog fångat det centrala; E39 är en riktigt bra bil på många sätt - men den börjar bli gammal. Och visst känns den lite trång. Volvo blir bättre och V70N är en balanserad och bra bil. Ett problemet med E39 är, tycker jag, att kombin inte har sedanens exemplariska chassi med utmärkt komfort kombinerat med utmärkt väghållning. E39 kombi är t o m lite stötig.
k1mzo: Jag håller med dig angående E39 med/utan M-paket, men ska du jämföra V70 med en E39 med M paket så blir det väl mest rättvist att jämföra med en V70 med R-front etc ? Dvs standardversion vs standardversion respektive plastpaket vs plastpaket om du förstår va jag menar...Din åsikt kanske blir densamma men jämförelsen blir rättvisare känns det som.

För övrigt håller jag Volvon som den bättre bilen, annars hade jag inte kört S60 ;-) Men innan S60 hade jag aldrig nånsin köpt Volvo, som Bjoerck säger så utvecklas Volvo åt rätt håll även om det i S60'ns fall inte har så mycket med Ford att göra. Dock ska det sägas att Volvo ligger kraftigt efter när det gäller manuella växellådor, men det drabbar inte mig eftersom jag ville ha, och har, en automat.

Kvalitetskänslan är dock bättre i BMW'n, men om jag jämför min S60 med min f.d. E46'a så är Volvon överlägsen när det gäller faktisk kvalitet.
andha45:
1. Om man får va lite nyfiken, vad forskar du i för nåt? Det är inte så att du har en studie som heter "BMW ägares blinda tro på sin bil":-)

2. Du behöver inte tro mig, men jag har faktiskt inte haft några fel på min bil hitills. Mer än det jag nämnde då (Bromsar) Inget av det du nämner har drabbat mig. (hitills) Jag lovar på heder och samvete.

Har iofs en väldigt snålt utrustad bil, så det kanske är därför. Inte så mycket som kan krångla.

Kan ju nämna att jag inte är nån "våldsam" förare, ligger mest å knatar i 120-130, och inga burnouter:-)

En anledning att jag kör BMW: Jag har väldigt svårt för framhjulsdrift. Tycker inte att en riktig bil ska driva där fram.
Men så var jag mycket på dragracing när jag var yngre oxo, hade sett fjantigt ut med en framhjulsburnout. Jag kanske blev skadad av detta :-)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja jisses...
Och jag som fortfarande tycker E34an ser minst lika "modern" ut som vilken sosseconteiner som hellst av dags dato...

*BAWORAK*
K1mzo: Jag instämmer helt :)
Livet är för kort för att köra Volvo...

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.