AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.230

Har BMW bättre kvalitet än andra bilar?

Sida 1 av 3
andha45
Om man tar del av Autopowers forum, kan man tro att leken "gissa milen på min BMW" är vanligt förekommande - säkert en rolig lek som förstärker ens känsla av att ha en fin bil. Men trots att jag gillar BMW har jag invändningar mot att hävda att BMW skulle vara en bil som klarar mil bättre än t ex Volvo. Jag har haft flera BMW med ca 10 000 mil, som både varit lite slitna i stolen samt i bältet (gar. mil). Körde häromdagen en 5-seriekombi med 9 000 mil och den kändes sannerligen inte ny. Det slog mig när jag åkte en f d hyrbil Volvo S60 med 11 000 mil häromdagen - denna bil verkade nämligen väldigt fräsch - att man nog inte kan hävda att BMW är bättre än t ex Volvo i detta avseende. Det är mkt individuellt men skillnaden mellan Volvo- och BMW-ägare tycks vara att de senare är mer kära i sina bilar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är nog mer känslan av kvalitet som är högre i BMW än i Volvo. Volvon känns lite plastig, men sakerna verkar ju hålla ändå.

///Jesper

BMWCS #5494
Det är kvalitetkänslan som är så påtaglig i BMW.

Sen beror det mkt på ägaren, sköter man en bil som skit blir den det. Skabbigt skötta bilar är det värsta jag vet.

MVH Erik
andha45
Jag är inte pedant och inte slarvig. Jag gillar BMW men tycker inte att argumenten om BMW:s unika kvalitet håller. En välskött BMW håller sig fräsch, likaså en välskött Volvo. En V70 -99-00 med 20 000 mil är ofta väl så fräsch som en BMW i inredningen. Likaså verkar nya S60 o V70 hålla sig bra. Somliga BMW-ägare tycks förutsätta att BMW:s sammansättningskvalitet är unik. I don't agree.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Knappast unik. Men som jag sa tidigare. Man får intrycket av att det är mycket högre kvalitet i BMW:n.

///Jesper

BMWCS #5494
andha45
Ja, BMW:n är mindre plastig, men kvalitet kan också mätas som försämring från 0 mil till 15 000 mil och då tror jag inte att BMW klarar sig bättre än Volvo.
Jag upplevde skillnaden när jag häromåret bytte min 528 mot en S80. Volvon är plastigare men håller nog lika bra. Stolarna lär hålla bättre...
BMW's kvalitet består inte i hur bra den håller. För de håller inte bättre än andra bilar vid normalt bruk.

Kvaliteten består i vägkänsla, närvaro, körglädje, state-of-the-art formspråk, väghållning, komfort, osv.

----
Projekt Ascona B: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Eftersom jag ämnar att köpa en E61 i sommar, så har jag ägnat hösten och vintern åt att provköra nya bilar. Jag har provat Ford, Volvo, SAAB, WV, Honda, Mazda, Audi, Citroen. (Mersa vill jag inte ha)Volvon är den enda som kommer i närheten av BMW:n beträffande kvalitetkänsla, därefter kommer Audi. Men en bil som känns säkrare på vägen än BMW:n, det har jag inte upplevt.Dels så infinner sig en lyxkänsla i BMW som jag inte upplever i någon av de andra.
/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
En bekant till mig har en 00:as Saab 9-3 Sport (205hk) med skinn + lite lull lull. Kan säga att om man jämför den bilen med fars 523:a -99 (för all del mot min egen också) är skillnaden stor..det gnirkar och skramlar betänkligt i Saaben..just i det här fallet är "kvalitetskänslan" definitivt till BMW:s fördel.
Kvalitétskänslan är skyhög i bmw tycker jag, dock INTE driftsäkerheten.
Vem har hört talas om planade toppar, rasade framvagnar, trasiga abs-givare, diverse elfel, på toyota avensis tex?

jäjä, jag vet, ingen lång debatt om mitt lösryckta inlägg nu please, blabla :-)
andha45
Ja, visst är det tragiskt att de tråkiga Toyotorna är nästintill felfria medan vi som vill åka BMW, Mercedes, Volvo, Audi måste besöka verkstan några gånger om året...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är ju inget konstigt att ju mer "lulllull" man har på bilen, ju fler saker är det som kan gå sönder. Min ford fiesta som jag hade var det sällan problem med. antaglien tack vare att det fanns i princip ingenting på den som kunde gå sönder! Samma sak med Toyota avensis.

///Jesper

BMWCS #5494
j dredd

en avensis har både topp, framvagn, el, abs-givare m.m

;-)

(jäjä, jag vet, ingen lång debatt om mitt lösryckta inlägg nu please, blabla )
BMW bättre Kvalitetskänsla = Ja.

BMW bättre Kvalitet = Nej.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Att 5-serien haft de mest nöjda ägarna de senaste 5 åren säger väl en del!? Eller?
/Anders
andha45
Angående jfr 9-3 - 523: lösryckta exempel finns det en del. Min svärmors E39 8 000 mil känns betydligt mer sliten än den S60 f d hyrbil 11 000 mil som jag åkte i härmodagen. Men jag väljer att gå på allmänt intryck och då är jag itne säker på att bmw klarar sig så bra längre. Knappar som lossnar (kliman), fransiga bälten, trasiga c-låsmotorer, glapp i växelöverföring...
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Man får väl säga nåt om att många BMW sköts bättre än många andra bilmärken också.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min fru har en Toyota Corolla, som ju hör till de bilar som brukar placera sig i absoluta toppen i "kvalitetsundersökningar". Själv tycker jag det räcker med att kliva in i Toyotan för att välja bil. Drag i dörrhantaget och det känns plastigt och vekt, samtidigt som det knirkar. Trots det kommer säkert dörrhandtaget att fungera hur länge som helst.
Starta motorn, som fungerar bra, men ger ingen särskild känsla eller välljud. Lägg i en växel i den degiga växellådan, som helt saknar BMW-känsla. Men lådan på Toyotan kommer säkert att hålla bra. Osv, osv.
För mig betyder känslan av kvalitet oftast mer än driftsäkerheten. Bristande driftsäkerhet störs jag bara av när bilen inte vill göra det jag vill att den skall göra, något som inte hänt på 11-12 år. Bristande kvalitetskänsla stör mig däremot varje gång jag kliver in i bilen.
Skall nog vara "driftsäkerhetsundersökningar", alla vet vi givetvis att dom är plastiga, själlösa och astråkiga.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
5-Serie ägare har betalat en halvmiljon och mer för märket på huven och en trevlig körupplevelse, vilka skull erkänna att dom var missnöjda :)) Ingen. Det är just därför dom är så nöjda.
Det är inte kvalitet och pålitlighet som BMW köpare betalar för.
Det sitter "samma" komponenter från "samma" tillverkare på de flesta bilar idag rent slitagemässigt. Det är urusel kvalitet när E39 rostar efter ett par år om dom används som de flesta andra bruksbilar. Titta på den mjuka apelsinsskalslack(garagelack) som är på alla nyare BMW, inte i klass med vad bilen kostar.
Bäst är fortfarande de sista årsmodellerna av E34 är jag helt övertygad om.
interiören i bilen känns kvalitetsmässigt mycket bra, men Kablaget under stolarna som byts på var o varannan E39 måste vara konstuerad av någon förståndshandikappad prao.

///MVH Hasso
Länk
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Haaso:
Jag håller med dig till viss del. Men borde inte Mercaägarna och alla andra som betalar mycket pengar för sina bilar vara lika nöjda som 5-serieägarna?
Däremot tror jag att BMW-ägare tycker om sitt märke mer än många andra och på så sätt tolererar mer småfel. Helt enkelt för att man ser bilen som mer än ett transportmedel. Jag tror inte det är många som köper BMW för att enbart förflytta sig. Då kan man köpa andra billigare (tråkigare) bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.