|
|
|
|---|---|
|
Håller orginal M30 3,5 L för 400hk med turbo och massa soppa? Behöver jag sänka kompet? Behövs andra topplocksbultar, typ APR? Länk -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
| Beror juh på vad du har för orginal komp! | |
PSRacing |
BMW Izze.... Din sida funkar så där..... |
|
Ripper: Orginalkompet är 10:1 PSRacing: Vad är det som inte funkar? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| Sidan funkar för mig i allafall! ? | |
PSRacing |
BMW izze: Datorn hänger sig när jag vill kika in.... E ju liksom nyfiken på ditt bygge...ju.. MVH patrick |
|
PSRacing: Testa med Länk då istället, så slipper du framsidan. Har du javaplugin installerat? Om du inte har det så finns det att ladda ner på www.java.com, du måste ha det för att kunna se menyn. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
PSRacing |
Oki BMW izze skall genast installera, det e nog det som felar!! Tack tack.... |
|
Varför använda java när du du kan göra precis det du vill med javascript? Jag tycker inte att den vita bakgrunden på knapparna när man för musen över dom gör nåt vettigt.. men kör man Frontpage eller liknande har man kanske inget val. Men jag ska inte klaga bara, det är kul läsning i din dagbok, önskar bara att alla länkar till bilderna fungerade. |
|
|
Jag tänkte försöka svara på dina frågor (utan att garantera att jag har rätt): Detonation är det som dödar din motor, blåser topplockspackningar, knycklar ihop stakar/vevar och bränner hål på kolvar. Så istället för att slänga pengar på saker som "bättre" stakar, o-ringning och annat tjafs så tycker jag först och främsta att du bör se till att koncentrera dig på saker som minskar risken för detonation. Titta på hur man ska förbättra förbränningsrummet och kolvytan så att du inte får okontrollerad förbränning, sånt arbete i sig tar bort material och skulle sänka kompressionen men kanske inte tillräckligt. Innan du ens lastar på turbo, IC, och annat tycker jag du bör överväga om inte ett styrsystem till motorn är det första du bör köpa, för att få koll på hur det spelar ihop. Bra kontroll över tändning och bränsle är viktigare än att ha bra komponenter i motorn tycker jag.. Att bara mata på med soppa för att kyla och försöka förhindra detonation är väl en lösning som fungerar om man vill bygga budget och inte är ute efter maximal effekt men inte har råd med ett styrsystem. Bara orden "mata på med soppa" säger väl allt om hur avancerat styrsystem man tänkt sig.. Hur pass bra en M30 är i standard-utförande vet jag inte, men det borde finnas information i det här forumet om svaga komponenter som helt enkelt inte klarar 400 hk även om motorn inte lider av detonationer. |
|
|
Jag kan juh säga att skulle jag klämma maskinen på 400hk så hade jag velat ha ner kompet till ca 8.5:1 - 8.7:1... Om du skaffar en 3-lagers packning från khöler på 3mm så är du bra nära ett vettigt komp fröhållande, vill du sen göra ännu mera så är det juh lättast att ta lite på kolvarna. Samma som tidigare talare så tycker jag oxå att du bör ha nått slags eftermarknads sprut eller ett piggyback minst iaf, i övrigt så tror jag att orginal grejerna håller för 400hk (BMW frälst) om det är friska grejer, men att renovera motorn innan en sån här våldtäkt är ju inte fel..... MVH |
|
|
Självklart så ska jag ha ett Piggybacksystem att mappa mina 4 extraspridare med. Ger nästan samma möjligheter som ett riktigt sprut, enligt de som kan och vet. Även för att kunna modda tändkurvan. Så ni tror alltså att en 3-lagers packning på 3 mm räcker för ca 1 bar? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
izze: m30 3.5 klarar ungefär 500hk med original kolvar och stakar. det du måste göra är att sänka kompet. 350hk är nog smärtgränsen för originalkomp på denna bil. sen börjar det bli kinkigt för grejjerna. Jag har kört ett par elaka testrepor med min bil på 1.5bar i laddtryck, dock så har jag kompsänkt och o-ringat blocket. men inget verkar ha gått sönder förutom topplockspackningen som var av billigare modell (det fick jag tydligen äta upp på en gång :P ) TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Nog tror jag det ska hålla med o-ringat och vanlig original packning, men din tändning finns det ju risk för att den har varit åt hellvete och då har packningen gått.... Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
ekblom Vad tror du om en 3.5 motor med 745 turbo kolvar, Holset turbo, original packning, piggyback system (kommer inte att gå för snålt) o ett laddtryck på ca 1.2 bar ? tror du packningen klarar det ? ..//zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
Ryktena säger att med 745 kolvar och ett rejält styrningssystem så ska gränsen ligga vid 700hk (stakarna som stoppar) på den här typen av motor. Det är inget jag tvivlar på för det är en helt enorm maskin att tåla stryk. Köpte en bil som man laddat på och tokspikat ut packningen på 3ans cylinder men den var hur fin som helst när jag rev den. /Nisse Sugmotorer suger |
|
| Är inte orginalkompet i M30 8,5:1 ? är väldigt säker på att det är det i min iaf | |
|
Orginalkompet är väl 10:1 i M30 3,5L utan kat! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
jo, 10:1 och 9,2:1 i kat motorn om jag inte minns fel.. Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
vare int -88 och 8.?:1 i komp före de dvs utan kat 10:1 //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.