AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
512

STORA Broms problem

Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Nu är det fjärde gången på fyra månader jag byter eller svarvar skivorna i fram... Nu är allt nytt o nu börjar det igen...

PROBLEMET: När jag bromsar löst vobblar skivorna mer och mera, men nitar jag går det nästan bort helt... Det har visat sig att skivorna stundtals nyper hårdare på en gång vänster sida och en gång höger sida... Jag har en BMW 318.. Vad är problemet?? Just nu håller jag på att bli gaaaaalen!

Nån som har någon som vet vad problemet är??

//Bakhjulsdrivet utan dubb, inte o leka med!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kom ihåg att du måsta "köra in" bromsarna (de förste 50 milen tror jag). Bromsa pent och forsiktigt om möjligt.

Gör du rent mellan navet och bromsskivan innan du byter?

Jag är ingen expert, men har lest lite om bromsar de senaste dagene.
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Problemet är att den alltid är så, vare sig du kör försiktigt eller inte i början.. Skivorna är bytta på verkstad så jag förutsätter att dom gjort rent...=)

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vad är det för skivor dom använder på verkstaden? Är det en auk. BMW verkstad?

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Det är vanliga skivor som ska vara på BMW. Ingen BMW verkstad.. BMW tillverkar inga egna skivir så det spelar ingen roll vad det är för verkstad...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Helt sant att BMW inte tillverkar skivor. Problemet är bara att det finns en uppsjö av piratdelar med mycket tveksam kvalitet. Köper man tex skivor på Biltema så kan man räkna med att dom slår sig rätt omgående. Mekonomens Brembo-skivor däremot funkar bra. (BMW använder bla Brembo orginal).

Gör man servicen på en auk. BMW-verkstad så kan man räkna med att få orginalprylar. Gör man det hos "Nisses Bilmekaniska och webbhotell" så finns risken att det är Biltemaprylar som hamnar där istället.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.