AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
827

Mikey Tompson ET Street.. drivaxlar från 3.0..?

Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
tjenare..

vart får man tag på Mickey Tompson ET Street..? finns dom att skåda någon stanns på nätet..? vilken dimension får plats på en E30.? det börjar bli dax att se sig om inför nästa säsong..

sen undrar jag även över drivaxlar, jag kör ju med 535 diff och har därför skarvat drivaxlarna för att få det att passa.. men detta håller ju inte så nu ska ett par hela sättas dit på nått sätt.. har hört att 3.0 axlar ska vara kortare än ett par vanliga 535 axlar..? nån som vet längden på dessa, lr kanske på både och..? Sahlin kör väl med dessa om jag inte har hört helt fel.. han bytte väl hela lagerhuset mot ett från 3.0 för att få det att passa.?

Tacksam för svar..
måste ju få russindörren att gå lite fortare till nästa år.!

// Kilander

(12.3s 192km/h)
Jag borde veta vad Jocke Sahlin kör med, men har glömt det. Det spelar dock mindre roll eftersom det envisas med att gå sönder på hans bil också. Ska man ha det att hålla med klistriga däck så funkar det tyvärr inte med delad axel.
Dr.BMW@solna
Kolla med ARLANDA MARKETING,dom har slicks i lite olika
storlekar.......Håller med Mäkinen,en stel axel är enda
vägen att gå.En Ford 9" upphängd i 4-link skulle nog
va klockren på en E30.

336i-89,318i-88
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Kollade med ARLANDA idag, och dom har bara H/M Racemaster..

Hittade även Mickey Tompsons hemsida och den enda återleverantören som fanns (enligt vad som stod där) i sverige var ett företag i Borås, kollade med dom och dom tog 2680:- + moms st för 26*10.5*15..! ingen som vet om det finns nått annat ställe, som kanske har lite billigare.??

// Kilander

(12.3s 192km/h)
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Mäkinen....................... Att säga att det inte håller eller håller dåligt köper jag inte..... Kanske har jag haft en god portion tur.....

MEN, jag körde säsong -00 med helt STD 633 -77 drivlina alltså samma som på 3,0 bilarna. Iofs så körde jag med M5 E28 låda och sinter... Då var bästa 60 fot 1,87

I år körde jag med M5 3,6 -90 komplett bakvagn. Jag räknade tidkorten och bilen har gått 29 repor som det finns tidkort på. Sedan har ju bilen gått vid diverse andra evenemang på gatan osv. Och inte ett enda ras, förutom att M5 kardanen jag monterade iår redan var dålig vid monteringen så den rasade samt att en tryckplatta rasat.

För övrigt så var racevikten ca 1600kg när Stefan som köpte bilen race:ade och med en 60fot på 1,66 så ska ingen anklaga drivlinan för att inte bli HÅRT belastad. Dessutom så är de flesta av korten under 13,0 sek.

Med den 60 foten så får man väl dessutom lov att säga att GÅR att åka fort med den uppsättningen också och att man inte generellt kan säga att den håller sämre än typ en 740 axel eller liknande. Iofs så är ju inte alla lika kraftiga som M5 men 70 tals axeln är knappt kraftigare än E30 325 tar man då vikten med i beräkningen så är ju förhållandet inte såååå dåligt.

Kilander, jag har drivaxlar liggandes om du är intresserad...

//Jesper
Dr.BMW@solna
Men i grund och botten är det en väldig skillnad på
en axel med knutar och en utan,för när dom går sönder
är det knutarna som sticker...
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
ok, när sahlin kört sönder är det knuten el axeln som gett sig då..? min uppfattning är ju att knutarna från tex 535 (kraftigare än 325) klarar mkt mer än axlarna (535 och 325 är lika grova) från densamma.. lr? jag kör nu med dom yttre knutarna från 325 och dessa har hållt än så länge.. och dom är mkt mindre än 535..

// Kilander

(12.3s 192km/h)
Det är knutarna som ger sig på Jockes bil. Han har provat lite olika varianter av knutar.

Jesper,
Vad hade du för startvarv på 633:an? Jag är medveten om att dina axlar höll, men det beror nog mer på tur än på att prylarna är rätt dimensionerade. Självklart rekommenderar jag ingen att bulta dit en Volvo-axel. För såna där övningar finns det bara en grund att bygga på, nämligen Ford 9".
Efter att ha sett Jocke starta med M3:an så har man kunnat konstatera att det är precis på startlinjen saker går sönder. Ditt vridmomentsmonster kanske var lite snällare precis där och sen vred på mer en meter ut när saker och ting redan börjat snurra.

1600kg? Lättviktsracer... ;-)
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Måste hålla med jesper här..
Åkte själv dubbelturbo matad 535 -88 E34 i somras,körde ett antal gånger på strippen med M&H racemaster,mycket race på gatan o mycket leka,bästa 60 fot var 1.78s så det bet fast rätt bra.
Bilen har M5:ans diffklump annars helt original bakvagn som rullat 29000mil som inte har världens bästa bussningar,men det höll men jag måste säga att jag blev förvånad,så jag kan bara säga gott om 535:ans bakvagn ur min synvinkel..och om lådan som gått lika många och rätt hårda mil.

//Petri

Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
körde med std m3 bakvagn och den höll,iofs så körde jag med yokko advan-dålig 60fot.
men körde 11,83 med 201 i slutfart,så så dålig kan väll inte bakvagnen vara??

Ska man inte åka fortare än 11:or så kanske det funkar med delad axel, men vill man åka seriöst fort ska man satsa på seriösa bitar istället. Kvickaste BMW-åkare jag känner är Bäckis och tittar man under hans bil så hittar man inte något delat krafs.

En annan fördel med stel axel är förstås att man inte bara åker på insidan av däcken i starten.
Jag tror Jesper kan berätta hur bilen kan bete sig när den sätter sig ordentligt. Det går inte alltid helt rakt...
Je
722
Jesper_w
Hallå..........

Jag vill nog påstå att 11 sek är fort så det förslår iaf för det stuket vi har på våra bilar (min förra). Mer eller mindre olättade gatbilar med mer eller mindre STD komponenter.

Jag tycker inte att man kan referera till startvarvet och därigenom komma fram till att det är avgörande för hållbarheten.

Vid 5600rpm så fick vi en 60 fot på som bäst låga 1,8, men när vi sänkte 200rpm efter lite klurande, samt tips från Jompa alltså till 5400rpm så blev det en väldigt stor skillnad på 60 foten. Första tiden blev 1,66 av de tider som följde så var en sämsta 1,77 vill jag minnas varav de flesta var kring 1,71-1,73...

Det måste väl ändå vara så att den snabbaste tiden belastar delarna mest??? Vad körde Sahlin för 60 fot?? Kommer inte riktigt ihåg det. Tur eller ej så inte är det 100% tur att prylarna håller. En annan sak som jag tror sparar MYCKET på delarna är att det är så mycket som kan flexa INNAN det bär iväg. Först så slirar väl kopplingen någon tusendels sekund, sedan antar jag hardyskivan flexar rätt bra (vilket jag tror Jocke kör utan), efter det så ska alla bussningar komprimeras, fjädrarna ska komprimeras en ganska lång sträcka och sist men inte minst så blir ju däcken som russin och först därefter bär det iväg. Jag är helt och fullt övertygad om att allt detta sparar MYCKET på koppling, låda tja, hela drivlinan....

Förövrigt så finns det en ärlig möjlighet att det kan komma och iaf en 10sek BMW med delad axel (633). Skulle ju även tippa att Jocke siktar på att kapa en del. Och naturligtvis hoppas jag ju att Petri ska kunna klämma till med en 10:a. Förutom dessa tre så finns det väl kanske fler som är spekulanter på en 10:a. Hammarström??

När jag tänker efter så sitter det väl delad axel på Suprorna också??

Måste säga att även om bilen sätter sig en del så är det inte främst bakvagnskonstruktionen som påverkar hur rakt bilen går eller ej.

//Jesper

Jesper,
Jag menade absolut inte mina inlägg som kritik mot dig. Som du vet är jag impad av knuffen i din gamla bil.
Det är absolut inte säkert att den snabbaste 60-fotstiden lastar prylarna mest. Startögonblicket är en sak och de övriga 17,9 metrarna är en annan del.

Visst kan det vara flexet i prylarna som gör att det håller. Såvitt jag vet har Sahlin haft funderingar på att montera drivaxlar i mer fjädrande material. Om han har hardyskiva eller inte vet jag faktiskt inte. Jag misstänker att längden på drivaxlarna också kan hjälpa/stjälpa.

Visst finns det bilar som kan köra 10:or med delad axel, men man leker tyvärr med döden när man ger sig på sånt. Vad händer när drivaxeln ger upp en bit ut och börjar hamra på bärarmen? Jag har sett nog med bekanta vända uppochned på sina bilar.

Det är delat på Suprorna.
Je
722
Jesper_w
Ehh, hmm, jag ska ärligt säga att jag INTE uppfattde det som kritik mot mig heller, men min framtoning i det jag skrev kanske signalerade om att jag tyckte det... Ingen skada skedd...

Det kanske ligger något i det du säger att en långsammare 60fot KAN generera mer chockbelastning. I det aktuella fallet så rör det sig ju inte om så stora skillnader i 60 fötterna heller.

Säkert så är det ökade risker med delad axel osv. Men jag tycker att det finns så många andra riskmoment i samband med dragracingtävlingar att jag inte tycker att detta skulle vara så specifikt att det är värt att påpeka extra mycket.

Förövrigt så hörde jag senast NYSS att Jocke faktiskt åker med hardyskiva. Har testat någon annan variant men med ett dåligt resultat.

//Jesper

Med risk för att det verkar som om jag försöker få sista ordet i en debatt (brukar sällan lyckas) så finns förstås risken att man blir avplockad från strippen om man åker snabbare än 11.00 med delad axel. Under den tiden krävs "drivaxlar avsedda för dragracing" enligt regelboken. På Bilsports evenemang på Mantorp var de ju petiga med om bilarna hade skyddsbåge eller inte så det här kanske blir nästa steg.

Jag är förstås själv svag för att bilarna sätter sig i starten för nånstans i bakhuvet finns minnen från barndomen av en 3.0si som såg ut att nästan slå dragkroken i marken när den drog iväg. Det är nog en av anledningarna till att jag fastnade för märket (i samarbete med sången i de stora sexorna).
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Jesper_w: har du fått mitt mail..?
vore väldigt tacksam om du svarar så gott du kan på det.

VH Kilander

(12.3s 192km/h)
Je
722
Jesper_w
Har läst mailen, ska skriva ett svar så snart jag känner att det passar.

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.