AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
920

Ekonomitrimning e36

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har skaffat mig en 328 och tycker att den drar lite väl mycket bensin jämfört med storleken på bil.

Finns det något sätt att "trimma" ner bränsleförbrukningen och effekten så att det hela kommer efter ett visst varvtal istället?

tillexempel att man har lägre bränsle förbrukning till 3000 varv och sen lite lägre upp till 4000 och normal vid +4000 ?

Kan det ordnas med ett annat sprutsystem och fungerar det i praktiken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är "hög bensinförbrukning"?

En 328i kan köras väldigt snålt om man inte är tung på gasfoten.

Kanske dags för en riktig service inkluderat en bra syntetolja, nytt oljefilter, nya tändstift och luftfilter!?

Kolla även över däcken och dess lufttryck!
Höj trycket till "maximalt" tryck (värdet för hög fart och full last)enligt instruktionsboken.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Har inte tankat fullt ännu, så hur högt det är kan jag inte säga ;)

men jag har problem med min e32 också, så frågan är av intresse aovsett motor.

Hög bränsleförbrukning är ca litern vid normal körning på 195/15 däck. kör mycket landsväg och mina mätningar har grundat sig på eco mätaren, som ligger runt 10-11 vid 130-150.

Men jag varvar sällan över 4000 om jag inte ska busa eller köra om något, så där finns lite att spara eftersom det inte behövs så mycket kraft vid landsvägskörning.

Bilen ska på service i slutet på månaden, så det kan ju självklart bli skillnad där ;)
Jag tycker inte att runt litern är hög bränseförbrukning för en 328, det är ju en vass sexa. Du får köra en 316 om du vill ha låg bränseförbrukning.

Mvh
Hawar
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
;)
men 316 är så orkeslös och varvar alldeles för mycket i 150 :)

Jag bara undrade ifall konceptet var möjligt, annars så får man väl slanta bränslekostnaden om det inte går att minska bränsleförbrukningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man gör en riktig mappning (justering av styrelektroniken efter just din motor) kan man kanske lägga in "bränslebesparande" tändkurvor. Men med tanke på att en sådan mappning kostar några tusenlappar, behöver du få en ganska markant bränsleförbrukningsminskning och köra ganska långt för att det skall löna sig...

Lättare gasfot, god planering i körningena och att hålla sig till hastighetsgränserna är nog det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att minska förbrukningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har åkt Lund-Karlskrona-Buskörning på blekingska skogsvägar-Karlskrona-Lund i en E46 328i. Har för mig vi snittade 0,76 liter/milen.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
vi busade också runt med en testbil, väldigt kort tid, men datorn visade en snittförbrukning på ca 8-9. Nu ligger det lite högre, men kan inte utala mig om exakt hur mycket eftersom vi bara haft bilen i ½ vecka och inte kört tanken tom för att mäta exakt.

Var bara intresserad ifall konceptet var fysiskt möjligt eftersom min e32 drar närmare 12 i lugn 150 körning på motorväg.
Hallå bader ,

Här är ett tips till dig, gå in på denna sida och läs Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Hint tagen.

Så det är ingen som har något tipps till bibehållen prestanda och minskad bränsleförbrukning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.