AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
585

ABS lampan tänds, varför?

wO
20
wOOzle
325 iX -88
Ett problem som dök upp för ca två veckor sedan.
Abs: en funkar som den ska när jag startat men lampan tänds efter nån kilometer och kopplar bort abs: en.
Ibland tänds den direkt.
Nån som vet vad man ska göra åt detta?
Problemet brukar vara nån av pulsgivarna vid hjulen, alternativt igengrodda kuggar på de ytor som roterar alldeles intill givarna.
Allmänt problem på diverse bilar, särskilt nu i slasktider.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kollade på BMW igår vad en ny givare till framhjulet kostade. 1100 kr! gaah! Att de kan vara så dyra!

Är givarna de kontakterna som sitter i oken liksom?
Var tar givarsladdarna vägen sen? Är givarsladden den som slingrar sig upp till säkringslådan?

mvh
Har ingen specifik info om just din modell men givarna brukar sitta i anslutning till oken, hjulnaven osv. Kabeln går i regel via ett kontaktstycke i hjulhuset till ABS-styrenheten. Den kabel du ser kan ev. vara till slitagevarnaren för bromsbeläggen.
Priserna på givarna brukar ligga runt 800-1000:-

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, är det vanligt förekommande att givarna kärvar ihop?
Eller att man kan rengöra/smörja och få dem att fungera igen?

Mina ABS fungerar ej, men jag vill försöka felsöka så mycket som möjligt innan jag köper nya givare. Ty de är dyra tingest!
Vanligen går det in fukt i själva givaren, måste bytas. Rengöring av de roterande "kugghjulen" innanför kan någon gång vara en lösning.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok tack, jag ska slå en flukt på det.

Även min varvräknare är död p g a att SI-batterierna är döda eller eventuellt att kretskortet är paj. Kan detta påverka även ABS:en? Någon som vet?

Var sitter ABS-relät? I säkringslådan?

mvh
SI-batterierna är just för Service Indikatorn, men kan få återverkningar på annat. Många "fel" försvinner just för att man byter batterierna pga att man är inne på kortet och mekar. Sök efter lödfel på kortet, gärna i närheten av anslutningar osv, gemensamma jordpunkter, varma komponenter osv.
ABS-styrenheten är lite mer än bara ett relä, kan tyvärr inte leda dig i just denna modellen. Är du osäker så skall du absolut ta hjälp av nån som vet, jag skulle inte riska att nåt med ABS osv blir felaktigt, givarna kan du dock säkert byta. För att lokalisera vilken som är defekt kopplar man in servicedatorn på nyare modeller, osäker på just din.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Okidok, tack för råden folke!
Det blir att skruva ur kretskortet till helgen.
wO
20
wOOzle
325 iX -88
Hade lös givarna idag och dom var väldigt skitiga, dessutom hade en kabel legat och skavt mot däcket så den var nästan av.
Nu funkar abs: en som den ska igen.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Halloj på er! När ändå ämnet är uppe..

Har en 325 -87 med ABS på, som givetvis inte funkar, och har aldrig gjort så länge jag har haft bilen..

Eftersom jag håller på att byta bromsrör nu så tänkte jag ta bort ABS- systemet på den.

Kommer detta att ställa till problem, eller är det bara att koppla bromsrören direkt till huvudcyl. istället för via ABS-enheten?

Ha det kanon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.