|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
okej känner mej inte direkt klokare efter att ha alstrat den här tråden men men, bilen används mest till "normal" körning vill säga inga överdrivna belastningar men så vissa gånger kan det ju kännas bra att pressa den lite annars kunde man ju köpt 320i istället... Om jag utvecklar min fråga lite så det kanske inte just om bilen kommer att klara 110 i kurvan istället för 107 med ett sämre däck utan mer, *Är dessa lågprisdäck runda o balanserade så man slipper att det känns som vikterna har ramlat av? *Kommer bilen att gå stabilt i högre farter? *Slitstyrka? m.m. =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Att montera billiga bakelit ringar från öst på en M3a är som att köpa Proson/JWS högtalare till en Mark Levinson förstärkare. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Om du använder bilen mest till vanlig "vardagskörning" som du beskriver så går det nog alldeles utmärkt att köra på Hankook Ventus, när jag köpte min förra m3 så satt dessa däck i bak på den o de funkade ok tyckte jag. Huruvida det var obalans i dem lr ej vet jag inte eftersom de satt bak o de märks inte så mkt där, men grepp o slitstyrka tyckte jag var ok, absolut inte det bästa däck jag kört på men godkänt iaf. Om du tänkt köpa på Dackonline.se så finns det Kumho 712 där till nästan samma pris som Hankook däcken, dessa har jag på min bil nu och de funkar bra, antagligen bättre än Hankook men jag har inte hunnit köra så mkt med dem än. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Reeves Callaway sa en gång i en intervju ungefär så här: The single most important part of every car, is the tires. There's no question about that. Det är givetvis upp till var och en att sätta på vilka däck man vill. Huvudsaken är att man själv är nöjd. Min åsikt är att det verkar tokigt att sätta lågprisdäck på en M3:a. Byt då istället till en 320 så du har råd med riktiga däck. Vad definitionen på en högprestandabil eller supersportbil är vet inte jag, men nog skulla jag kalla en M3 för högprestandabil. Vad ska man annars kalla den? MVH Anders |
|
|
Jag hade Ventus plus monterade på min tidigare M3 då jag köpte bilen, otroligt dåliga däck, inget fäste över huvud taget vid vått väglag, en gång fick jag till coh med sladd då jag körde rakt fram i en uppförsbacke. Ventus är det sämsta du kan sätta på en bil, vill du köra budget så satsa på en uppsättning europatillverkade regummerade däck, gärna med lite mjukare gummi så att du ligger säker på vägen. Mvh Tommy ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Jag har ventus monterade på min bil, var på då jag köpte den. Mycket stryktåliga, och inte har jag märkt att de skulla vara mycket sämre/knappt alls än de Michelin pilot sport, eller Conti Sport contact jag hade på min förra M5. Om det skiljer 2-5km/h gränsen vad däcket Ventus klarar i en kurva mot vad TOYO,m.m klarar, kan det inte ha någon skillnad för Jag den vanliga "Svensson" i denna "supersportbil" M3 eller M5. Ironi. Men dock tror jag säkert på att om jag skall köra mycket mycket snabbt på bana, så visst då har det skillnad, kanske t.o.m. mellan vinst ovh ära, och förlust och skam:) Och kanske Ventus o dylika är samre på vått (det vet jag inte) men har inte märkt någon skillnad mot de två tidigare nämnda. Och bromssträckan brukar oftast bero på bromsarna och ABS. skit i ABS'en så bromsar du snabbare, men det blir också svårare:) Närstan alla bilar t..o.m. porsche, ferrari bromsar t.ex från 100-0km/h på en stäcka på cirka 35-40m. Dock är det skillnad efter att du bromsat 10ggr med ferrarin och 10gg med Toyota corolla. Som sagt, jag har nu Ventus, inte direkt så "flash" men jag är helt nöjd, när de är slut blir det nästan 100% säkert ContiSportContact, eftersom de är litet "flash" och jag får bra priser. Summasumarum är jag övertygad att Ventus däcken räcker bra till en M3. Tycker att lågbudget däcken dessutom brukar klara sig rätt bra i test.Visst man kan i all evighet prata att däcken är din kontakt mellan bilen och marken.... etc. Men allt är inte heller guld som glimmar. Och ja, de trasar inte sönder i 250km/h. |
|
|
Hade ventus däck på min m3:a. Enligt mej så är dom helt okej på torrt väglag men rent bedrövliga när det är blött. Skulle man ut på en väg med mycket trafik och var tvungen att komma iväg snabbt så kom arslet direkt och då gasade man inte på speciellt mycket utan de va helt vanlig vardagskörning. /Andreas |
|
|
Det satt hankook ventus däck på min M3 E30 när ja köpte den... men den vibrerade i ratten i olika hastigheter så ja balanserad eom däcken... då flyttade sej vibrationerna lite... men dom fanns kvar... detta berodde enligt min däckfirma (liten lokal, som är 100% ärlig och seriös) på att däcken inet var 100% runda... han sa att han upplevt det månag gånger med hankook å rekommenderad eemj att köpa kumho om ja ville ha billiga däck istället... sedemera köpte jag Michelin pilot sport å problemet var som bortblåst... :) /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
azkikr: Du gjorde du den upptäckt som de flesta andra och man får leva med om man köper billiga däck. Orundhet och vibbar är nått som ofta förekommer på asiatiska däck, men kan man leva med detta så är det upp till var och en. Men ibland kan man ha tur och få fyra runda däck, men oddset är inte så stort, då tillverkningskvalitet verkar vara skiftande. Man fär alltid vad man betalar för när man köper däck. ///MVH Hasso Länk |
|
en del här dissar F1-däcken. Jag kör på F1 GSD-3 och är riktgit nöjd. Kör oftast hårt, ska tillägas. Michelin Pilot Sport 2 är dock det bästa gatudäcket men också det dyraste, Brigdestone S-03 håller hög klass också. MVH // Harris Länk |
|
|
*Harris_85 Gäller väl kanske mer första generationen "F1" dom är verkligen inte runda då var dom gamla ventus 102orna som jag hade fram 100ggr bättre... Med F1 däcken bak trodde jag att en fälg var oval först för bilen hoppade upp och ner när jag sen bytte fälgar med samma däck förstod jag att det va däcken som va kass... Hellre Ventus än Good Year i alla fall... =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Mr. Vanos: Det låter inte normalt, F1däcken ska vara bättre än så. Man vill ju inte köra på hängkuk.. oj ursäkta Hankook ;). vara bättre Personligen har jag svårt att tro att Vetus 104 eller 102 skulle än GSD-3. dom gamla F1 har jag ingen erfarenhet av. En bra tumregel ang. däck är Dyrt=Bra som kanske inte alltid stämmer med oftast. MVH // Harris Länk |
|
|
Mr Vanos är du helt borta eller... Aldrig ventus före F1 GSD-3! |
|
|
Kompisen åker Ventus 104er i 235 -35 19" på sin 3000gt, funkar perfekt, jag åkte conti sport på min förra m3a, och jag märkte då ingen skillnad på varken grepp el slitstyrka, nån obalans har han inte heller. Så nu har jag köpt 235-35-19 ventus till 325an, för det räcker nog till en sån snikmotor:) Seastreams Garage -no compromises |
|
|
*Öberg Om man ska uttala sig om vad andra har skrivit räcker det inte att först lusläsa....! Citerar mig själv igen kanska har lättare att förstå då ??? "Gäller väl kanske mer första generationen "F1"" Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Hej igen får väl ta o avsluta den här tråden jag började på nu när jag åkt på K104:er cirkus 3 månader 235/35-19"... Däcken tycker jag har fungerat ypperligt inga skakningar eller vibrationer sliter jämnt o har bra fäste även när det är vått ute faktiskt... Tycker än så länge i alla fall att dom var klart prisvärda.... =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
| Jag kör med Falken fk-451, bra pris, bra grepp, bra i regn, snyggt mönster =) rekommenderas. | |
|
Mr Vanos. Jo jag fattar det var ju du som inte fattade. Får väll citera vad du skrev då. "Hellre Ventus än Good Year i alla fall... =)" Då säger jag "Aldrig ventus före F1 GSD-3!" Jag menar bara att jag aldrig hade valt ventusdäcken före Goodyear Eagle F1 GSD-3. Vad är det du inte fattar? Mvh Öberg |
|
|
även jag kör på Ventus K104....funkar väl helt ok tycker jag! har aldrig upplevt dom sämre än andra däck, inte på nåt vis faktiskt! mvh Peter |
|
|
Tjena ja har åkte mycke på ventus sport har aldrig märkt att dom håller i dåligt... funkar hur bra som helst... Ja körde dunlop före inte var det nå skillnad... åker lika fort å hårt fast ja åker på ventus.... Är man inte DALMAS får man försöka komma upp sig på annat sätt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.