|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Använt mig av sökfunktionen en stund nu men inte hittat nått mer konkret om dessa "lågprisdäck" Vore intressant med lite åsikter... Ska tillägga att jag inte bara har haft goda erfarenheter av DYRA däck GY Eagle F1 klart det sämsta jag använt (Tysk tillverkat)... =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! | |
|
Håll dig borta från ventus däcken speciellt k104 körde med sånna på min gamla m3a.. 1 månad efter körde jag av vägen o volta med bilen.. jag trodde dem skulle ta kurvan lätt men det släppte dem e riktiga skit,, iallafall om du tänkt gasa på.. |
|
|
*m3efl Kan du rekomendera nått annat bra funderar på TOYO men det e 2 lakan till... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Har haft Toyo proxy tror jag dom heter, fram och dom verkade göra jobbet både i vått och torrt...dom har dock blivit sne slitna så nu ska det på nya ostar runt om,förmodligen Federal SS595.Någon som testat dessa? GY F1 suger fett...tar slut på tomgång... I.P.S.C Skaraborg |
|
|
Har precis köpt en uppsättning 18" däck..Toyo Proxes.. Kostade 7500 runt om...på dackonline...tycker dom verkar funka väldigt bra...har dock inte kört hårt..... F1 är skandalöst dåliga.. Toyo har ja bara hört bra om här på forumet... ///M3 |
|
|
Jag vill bara påpeka att i stort sett alla som provat den nya utgåvan av GY Eagle F1 GSD-3 har varit mycket nöjda. Helt tvärtemot den äldre utgåvan GSD-2. Utseendemässigt syns skillnaden tydligt på mönstret. Det enda negativa jag kan säga om däcket är att det samlar på sig en del grus i mönstret innan vägarna blir rensopade på vårkanten. Jag är mycket nöjd med mina GD F1 GSD-3 (215/40-17) Men jag måste tillägga att dom sitter monterade på min 318is 16V E30, vilken inte på långa vägar kan jämföras med en M3 E36. /Anton |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har väldigt svårt att förstå att man ska åka högprestanda M3 med "asisatisk skräpdäck", som att åka till Biltema och köpa oljefilter till sin Rolls royce :) en en "racer" som en M3 ska väl bara ha högkvalivativa märkesdäck för att komma till sin rätt. Däck är en säkerhetsfaktor som man inte ska prioitera bort på en prestanda bil. Man får alltid vad man betalar för, när man köper däck. billiga däck är just billiga däck. Och för vissa är det viktigare hur däcket ser ut än dess egenskaper jisses vad fel det blir då. Låt asiatiska däck sitta på "svenssonbilar" där kan dom möjligtvis hör hemma, men absolut inte på en högprestande bil. Om asiatiska däck vore lika bra som dom är billiga, så skulle väl de sitta standardmonterade på "alla" bilar i rent besparningssyfte, även europeiska bilar ??? ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: kloka ord men Biltema oljefilter kan ju knappast vara fel på en så usel bil som en RR?? Bästa däck valet är vanligen att följa tillverkarens rekomendationer på modell då bilen är utprovad med just dessa svålar, samma bil kan variera mycket i "humör" beroende på däcksval vilket en test i AMS (??) visade med en 318 med 10 olika däck, bilens uppförande varierade sig ifrån "snällt lätt kört perfekt balanserat" till, "hugger som en kobra om man vridewr den där extra lilla milimetern på ratten" så att välja däcket BMW utprovat M3 med är nog det bästa valet för att M# skall leverera vad BMW tänkt sig Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
MrVanos,, Det jag kan rekomendera är att du inte köper billiga däck till din bil,, Dunlop har bra slit tåliga däck bridgstone s02, s03 är bra men dem kostar säkert det dubbla av ventus skräpet.. |
|
|
Stämmer in med föregående talare. Hade Pilot Sport på min M3. bytte till en uppsättning 235.or runt om, Bridgestone Potenza S02 Pole Position (tillverkas inte längre.) dom däcken är HELT sjukt bra grepp i, perfekta regndäck också.. Toyo Proxes verkar helt OK med tanke på priset också! /K |
|
|
Michelin Pilot Sport, Köper jag när det är dags iaf. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Hej, Det må ju vara hänt att Ventus är ganska dåliga jämfört med andra däck men nu pratar vi ju om en relativt normal bil som används till vardags på vanliga vägar och då spelar det nog inte så stor roll vilka däck man sätter på. Om man däremot vill köra på bana, då spelar det ju en jäkla roll helt plötsligt. M3:an är ju bevisligen en ganska potent bil men så mycket till "högprestandabil" är den ju inte! 0 - 100 på 6 sekunder (M3 3,0) är ju inget anmärkningsvärt. När man har 500- 700 hk och bilen väger 500 - 1000kg, då kan man snacka om högprestandabil. Kan ju visserligen konstatera att jag hellre kör en M3 än en vanlig bil oavsätt vilka däck som sitter på. /Flisan |
|
|
Den främsta styrkan hos BMW M3 E36 ligger inte i hur fort den flyttar sig 0-100km/h rakt fram. Det är när det börjar svänga som det fina framträder på riktigt. Att då montera lågbudget däck som sätter stopp för framfarten mycket tidigare än ett högpresterande och därmed dyrare däck verkar dumt om du frågar mig. /Anton |
|
|
Återigen så får jag väl konstatera att pressar man däcken till gränserna på vanliga vägar så kör man duktigt för fort. Jag har gjort detta vid otaliga tillfällen med mer eller mindre bra däck och med dåliga däck som jag hade förra sommaren så tappar man greppet relativt snabbt. Men en sak som är säker när man väl tappar greppet så går det på tok för fort, så jag hävdar fortfarande att däcken som man använder till vardags, förutsatt att de inte är gjorda av frigolit eller är 20 år gammla inte har någon större betydelse. Det som har betydelse däremot är däckens grepp vid vått väglag, det kan ju vara en mycket viktig faktor. Där vet jag inte om Ventus däcken är bra eller dåliga. Men på torrt väglag så kan jag inte i min vildaste fantasi tro att det är speciellt avgörande för vardagskörning på ALLMÄN väg vilka däck man väljer. Eftersom jag själv är lite barnslig så skulle jag också vilja ha r-däck till vardags på min M3, men de är nästan dubbelt så dyra och har bara 4 mm mönster när de är nya och kommer därmed inte hålla alls speciellt länge. Nu kanske man inte skall jämföra med r-däck men när det gäller GoodYear F1 eller Michelins vanliga däck så är de nog inte skitmycket bättre än Hankook Ventus, men de är rätt så mycket dyrare. /Flisan |
|
|
jag åker på 18" nå skumt märket har inte lykas fatta vad dom heter ;) men dom däcken är tåliga som fan å bra grepp! har en uppsättnig 17" som jag har som lek däck *he* å då har jag haft ventus bak urs va dåliga dom var, mot Michelin Pilot Sport, Nu är de dags att byta bak på m3;an. Har inte bestämt mig vad de blir. kumo estar supra hade jag på en 325:a dom var helt okej! Min bil Länk |
|
|
Om jag skulle råka ut för en olycka där den andre parten är vållande p.g.a. slitna däck/Öst-däck så skulle jag nog dräpa han. Säkerhet är det sista man tummar på! Att kalla en M3 för normal bil då har man inte fattat vad det är för bil. Skyller man på plånboken ska man nog inte äga en sportbil överhuvudtaget. //Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
...Tror förresten att reklamsnutten som gick på radio för ca 1 år sedan passar rätt bra in på några här. Den beskrev Adam 19 år som hade kostat på ca 80´ i stereoutrustning till sin bil men frågade man honom hur mycket däcken kostade så fick han inget svar. Fanns flera varianter på det temat (t.ex. kjolpaket, trim). //Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| Jag anser att däckvalet bör spegla hur bilen används. Vet man med sig att man kör lugnt är det väl ingen fara att köpa billagia däck? Och ja, man kan köpa en M3:a och köra lugnt. | |
| billagia=billiga | |
|
Eftersom jag haft min M3 i flera år nu så tror jag nog att jag vet vad det är för bil. Det är en skitkul bil att köra, svårt att hitta något som kommer nära den upplevelsen. Men att tro att det är någon slags supersportbil är väl att ta i. Lite distans till BMW's bilar bör man ju ha. Det ÄR en helt normal bil, den ligger kanske i det lite högre/dyrare segmentet av bilar, men att tillskriva den några slags "superbils" egenskaper, nej då skjuter du långt över målet. Men som sagt, när det gäller normala bilar så är M3:an oslagbar när det gäller körupplevelsen. Om jag skall byta bil så blir det ännu en M3:a för den funkar bra även på vintern och till golfbanan. "Skyller man på plånboken ska man nog inte äga en sportbil överhuvudtaget." Att välja ett lite billigare och kanske aningen sämre däck kanske kan vara dumsnålt, men det tror jag inte. Jag tror det handlar mer om sunt förnuft och mognad att inte välja "dunder" däcket bara för man råkar ha "superbilen" M3. Var och än får väl bestämma vilket däck de skall köra på utan att få behöva höra, 'du kanske inte ska ha en sådan bil för du verkar inte ha råd'. Om det är säkerhet som förespråkas så kanske vi M3 ägare skulle kunna köra lite lugnare istället. Hårt kan man köra på bana. /Håller sällan hastighetsbegränsningen och detta med billiga däck. Bilen ligger hur bra som helst på vägen. |
|
|
Håller med dig flisan...lite distans och mognad. I.P.S.C Skaraborg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.