AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.593

Lackade bilen, fick obalans

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Som rubriken beskriver:

Jag har fått tillbaka bilen från lackverkstaden efter lite plåt&lackjobb (försäkringsfråga). När jag fick tillbaka bilen så märkte jag direkt när jag svängde upp på motorvägen att det var obalans i bilen. Det skakade i hela bilen och ratten 80-90km/h och över ca 120 km/h. Det gjorde mig mycket förvånad då det inte fanns minsta tillstymmelse till vibrationer eller obalans i bilen när jag lämnade in den. Vände naturligtvis tillbaka till verkstaden men de hade hunnit gå hem för dagen.

Åker hem. Väl hemma söker jag direkt på forumet efter vibrationer & obalans och finner MASSOR av trådar. Särskilt till min modell (E39 med M-chassi). Läste bla Hassos bra beskrivning av obalans Länk

Dagen efter ringer jag till verkstaden och förklarar vad jag upptäckt. Han slår ifrån sig allt sådant prat med att "jag har lackat tusentals bilar utan att något har gått fel och jag har bara 300 meter till lackeringen". Jag får ur honom till slut att bilen stått i ugn över en natt för att härda lacken, men att det inte ska vara några problem med det. Jag har ju dock läst mig till kvällen innan att det kan bli sk "flatspots" på däcken om bilen får stå för varmt i ugnen. Påpekar detta för honom men han påstår att han aldrig hört talas om det.

Nåväl. Kommer inte längre i den diskussionen med honom utan avslutar samtalet. Dagen efter åker jag till min lokala däckfirma och låter balansera bägge framhjulen för att se om det blir bättre. De hittar ganska mycket obalans så jag svänger med gott mod ut på motorvägen för att testa. Men inte mycket bättre för det. Fortfarande tydliga vibrationer i samma hastigheter som innan... Balanserar dagen efter det bägge bakhjulen och bränner ut och testar. MEN va f-n! Ingen större skillnad. Fortfarande vibrerar det tydligt och mycket irriterande i hela bilen. Nu dock vid farter över 110-120km/h. Vibrationerna i 80-90 är mindre men finns kvar.

Åker tillbaka till gummiverkstaden och ber dem titta på balanseringen av alla 4 hjul igen. De kan inte hitta någon obalans på hjulen i deras maskiner, men gummigubben säger att däcken fladdrar mycket när han spinner upp dem i maskinen och det går att se med ögat att däcket inte är runt.

Där är jag nu. Vet inte vad som är fel. Kan man mäta fram på något vis om man fått flatspots?

Saken är den att jag för en månad sedan gjorde ett M-test på bilen. Då provkörde han bilen och fick inte fram någon obalans. Hade även för två veckor sedan bilen inlämnad för service + genomgång hos Per på bil&motorteknik i Huddinge. Då gjorde han en 4-hjulsinställning på bilen. Så det fanns INGEN som helst obalans i bilen. Det har jag papper på. Men bevisbördan ligger ju på mig. Hur ska jag gå vidare? Hur ska jag visa för lackeringsverkstaden att de orsakat detta? Måste ju ha på papper att däcken är kass nu.

Kan tillägga att däcken är ett par 15" Goodyear dubbdäck som gått en säsong, så det är inget gammalt skit.

//Gustaf
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Du kan ju börja med att slänga på sommarsulorna o testköra för att utesluta att det kan vara ngt annat än däcken som orsakar vibrationerna. Visar det sig vara däcken så är det med största sannolikhet alltså orsakat hos lackeraren. Hur du sedan ska få honom att ta på sig det ansvaret har jag tyvärr ingen aning om.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns restriktioner på hur länge och i vilka gradtal som gäller för däck när dom står i lack ugn.

///MVH Hasso
Länk
Har du provat attt köra en längre sträcka så däcken blir riktigt varma igen? Det är ganska vanligt att det blir plattor på däcken. Kan tänka mig att en varm ugn ger samma effekt som en långtidsparkering, och även de plattorna brukar ge med sig efter några mils körning.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Jag hade precis samma problem med min E38 efter lack förra hösten.
Mina Hakkapelitta hade sanslös obalans, jag balanserade däcken och det blev lite bättre men inte 100%, krängde av däcken och monterade dom igen och problemet är borta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr så är "ungsbakade" flatspots till nästan omöjligt att bli av med. Och orundhet går överhuvudtaget inte att balensera bort.
Bilar ska överhuvudtaget inte stå kvar i ungnen under natten, med hjulen monterade enligt de rekomendationer som finns.
8000 !!!! :)

///MVH Hasso
Länk
Gemini__
Får passa på att gratulera, Hasso! =)

Länk
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jag ska ut och köra en tio-milatur ikväll i motorvägsfart för att se om jag kan få bort lite av vibrationerna. Lägger sedan på sommarsulorna och testar för att se om vibrationerna kommer av bilen eller hjulen.

Grattis Hasso!

//Gustaf
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Grattis Hasso!Man kan ju bara undra hur du lyckats få ihop 8000 inlägg....??
Ska snart lämna in min gamla bil för totalomlackning så då bör jag med andra ord sätta på ett par gamla skit däck som jag har till bilen så att man inte råkar ut för samma problem som "Gus"

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.