|
|
|
|---|---|
|
Undrar om ngn vet vart man ska felsöka om komfortstängningen inte fungerar, bilen ifråga är en m3 -94. Jag ska ha denna funktion och enligt instruktionsboken så ska man fortsätta att hålla knappen på fjärren intryckt så ska rutorna stängas, detta funkar dock inte, har även testa med nyckeln men det funkar heller inte. Ngn som har något tips om vad felet kan tänkas vara? Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk | |
|
Kom som standard på E36 -96 har jag för mig. Är du helt säker på att din har det? Min 328:a -97, har denna funktion. Man håller helt enkelt kvar nyckel i deadlook-läget för att rutorna/takluckan skall stänga (en i taget). På eftermonterade larm (ej org.) kan du även få denna funktion i fjärrstyrningen på bilar 96-. Fungerar inte detta så har du nog inte funktionen el. så har den lagt av (vilket inte känns så aktuellt). Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ska kolla i instruktionsboken igen men som jag fattade det så har alla m3 med orginalmonterat fjärrlarm denna funktion, men som sagt ska kolla lite noggrannare. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
i min manual till 323an står det att det bara funkar med nyckeln i låset, å bara på förarsidan... och inte med fjärren. detta för att man ska ha uppsikt över rutorna, så att inget/ingen kläms eller liknande... /Jonas |
|
|
Precis som Azkikr säger så ska inte det inte fungera med fjärren från org.larmet. Sen om man har en M3 el. 316 så kan du ha samma org.larm ju. Forskade lite i det när jag precis köpt min 328:a och då fick jag som svar att den funktionen kom -96 och att det inte går att styra ifrån org.fjärren som du styr larmet med. Det där med -96 vet jag inte om det kom som standard på alla då el. om funktionen fanns på vissa E36:or typ M3:orna innan dess. BMW bör ju dock ha koll på detta, så hör med dom. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Det borde åtminstone funnits som option -94, eftersom det står beskrivet om funktionen i min instruktionsbok. Sedan så vore det även konstigt om det inte fanns till e36 före -96 eftersom jag hade komfortstängning på min gamla 530 e34 ifrån -88. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
JN: Javisst, står det om det i boken så borde det ju iaf. finnas som tillval på vissa E36:or redan då (94). Visst kan du haft det på din E34 -88. Mitt inlägg gällde ju endast E36:orna, någon annanmodell har väl inte varit på tal...eller? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Visst, diskussionen gäller e36, jag nämde bara att min gamla e34 som var sex år äldre hade haft funktionen för att man utifrån detta skulle kunna antaga att det även gick att få i e36 som är en nyare modell. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Har vart o hämtat boken nu o så här står det beskrivet i denna: Fjärrmanövrering med infrasändare* Rikta sändaren mot dess mottagare under innerbackspegeln (max avstånd 5 m). Undvik mellanliggande hinder som kan skugga strålen. Upplåsning: Tryck på knappen 1. -Led (3) tänds ett ögonblick -Centrallås och upplåsningsspärr låses upp -Stöldskyddsanläggningen avaktiveras -Innerbelysningen tänds Låsning: Tryck på knappen 1. -LED tänds ett ögonblick -Centrallåset låser Upplåsningsspärr: Tryck på knappen 2 inom 15 sekunder efter att knappen 1 har tryckts in. -LED tänds ett ögonblick -Upplåsningsspärren låser -Stöldskyddsanläggningen aktiveras Bortkoppling av stöldlarmets nivåalarmgivare (se även sid 28): Tryck åter kort på knappen 2. Stängning av fönster: Tryck på knappen 1 eller 2 och håll den intryckt. Efter ca 2 sekunder börjar fönstren stängas och LED blinkar. Observera: Råkar du släppa knappen 1, måste du åter trycka in den, släppa den och därefter hålla den intryckt för att fönstren ska stängas. Slutsatsen jag drar utifrån detta är att eftersom endast huvudrubriken är markerad med * som indikerar att det är ett tillval och detta tillval, alltså fjärrlarm har jag ju så måste jag ju även ha komfortstängningen som finns beskriven under denna rubrik utan att vara markerad med *. Hade komfortstängningen varit ytterligare ett tillval så borde den inte vara beskriven under fjärrlarmets rubrik samt även vara markerad med *, tror jag iaf. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Kanske d...men jag tror du har ett "standardlarm" med fjärr utan denna infrasändare och utan komfortfunktionen. Detta grundar jag på att du inte heller kan få komfortstängningen att fungera när du gör det "manuellt" med nyckeln i låset. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Enligt boken finns det iaf bara två sorters larm, med fjärr o utan fjärr o bägge skall ha denna funktion, alltså komfortstängning. Hur som helst, tänkte försöka felsöka litegrann iaf, tänkte börja med att kolla reläer o säkringar, ngn som har ngt annat tips vart man kan felsöka om dessa verkar ok? Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Jaså säger boken det? Ja, felsöka går ju alltid även om det är svårt i detta fallet. Men lycka till. Hoppas du får igång funktionen, är skön att ha på sommaren. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
jaså... men då har alltså visa modeller komfortstängning via fjärren... de vore inte helt fel å ha... ger ju inte speciellt mkt å ha de bara i låset... /Jonas |
|
|
Har varit inne på denna fråga lite tidigare, men nu har jag bytt bil och den fungerar på samma sätt. E46 Coupé 2003 & 2005 Komfortöppning: Framrutorna åker ner, bakfönstren öppnas. Komfortstängning: Framrutorna åker upp, bakfönstren är fortfarande öppna. Jag vill såklart att rutorna bak ska stängas också, men det gör de inte. Fungerar komfortöppningen så för er andra med BMW E46 också? |
|
|
Frontline, fungerar så som du säger även på min E46:a och de andra E46:orna som jag vet. Anledningen till att bakrutorna inte stänger via komforten är klämrisken för dessa fönster. Går ev. att programmera om men det är jag inte säker på. Mvh Jimmy |
|
| Jag har sökt lite och som det ser ut så går det en ensam säkring till bakrutorna no: 71 den skulle man ju kunna ta bort, men då kan man ju aldrig öppna dem, men varför vill man öppna luckorna egentligen. Frågan är bara om motorn slutar fungera om den aldrig använd eller något sådant... | |
|
Frontline, titta länken vad som kan ändras, läggas till i Key Memory. Convenience opening without hinged windows Remote Control (E46 coupe) active, not active When setting is active, the rear quarter windows are not opened with convenient opening function 3 coupe samtliga options här: Länk FLAYEN |
|
| Flayen, väldigt intressant, tack. Måste man lämna in den till BMW för att ställa om nyckel minnet? | |
|
Frontline, Ja det är nog att föredra, går nog även att ändra med carsoft V6,5. FLAYEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.