AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.970

Något för tidningarna?

Är jävligt irriterad och upprörd just nu. Kom precis in från bilen har varit och tankat. Går in i butiken betalar, sätter mig i bilen igen och startar, då hör jag ett "pistolskott" och blir skiträdd! Tittar då ner mot passagerarstolen och ser rök komma upp från fästet där man fäster bilbältet!!! Förmodligen har någon krutladdning som är till för bältesträckaren exploderat!!!! Och jag rörde inte varken den eller min på förarstolen då jag inte ens hunnit ta på mig bältet! Va fan liknar detta rent ut sagt???? Ska ringa BMW det första jag gör imorgon för att få en förklaring och om de vägrar lösa detta gratis kommer jag att kontakta tidningarna. Ahhh jag är så arg just nu!!!! Någon som varit med om något liknande??

//Vansinnig BMW förare som ska byta märke å det snaraste!
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Som Kim sa, återkom gärna om vad det rörde sig om...
Läskigt fel.. fyf*n... lider med dig..

mvh Sahlin
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Skumt...
Ren spekulation: När det är kring nollan och torr luft alstrar bensin i påfyllningsrör rätt mycket statisk elektricitet. Kan det vara en dålig jord någonstans som fått laddningen att gå av??
Alltid kul att gissa, återkom med facit!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Har efter diskussion med bilens tidigare ägare, Wendtan, framkommit att även den vänstra bältessträckaren gått av! Det hände för honom för drygt ett halvår sen och direkt efter start för honom också. Tydligen blir det överslag i något kablage vid starttesten som görs varje gång bilen startas, detta är i alla fall va BMW har sagt till honom. Men är det inte skandal att det bara kan hända och dessutom två gånger på samma bil! Tydligen hade kablaget i bilen bytts ut samt vänster bältessträckar med försäkran om att det inte skulle inträffa igen, vilket det gjorde! Fantastiskt BMW! Kommer att kontakta firman som utförde arbetet förra gången imorgon och återkommer då med mer info. Har också mailat BMW Solna så vi får se om de svarar eller lägger locket på.
Det skall nog mycket till för att utlösa bältessträckaren med någon yttre störning, förutom krocksensorn och då hade du säkert märkt att mera saker hade kommit ut...
Bör vara nåt fel i SRS-styrboxen, möjligen nåt ytterst osannolikt kabelfel med överledning till + i just sträckarens kablage.
BMW bör ju vara intresserade av att utreda detta får man hoppas, men att lasta just biltillverkaren är som att skjuta på pianisten osv. Kunde lika gärna hända i en annan bil vilken som, det är externa tillverkare som gör styrboxar osv.
Statisk uppladdning vid tankning osv är inte okända fenomen med då smäller det just där bensinstrålen hamnar. Slangarna på tappen är t.ex av halvledande gummi osv.

FP
Starttesten? Menar de möjligen testen av hela SRS-systemet, denna görs innan du vrider nyckeln till startläget, redan i läge I. Överslag, jordfel osv är populära uttryck i bilsammanhang som knappast är relevanta i den 12V-miljö som förekommer inne i en bil. Stå på dig och begär byte av styrbox osv eller fullständig felsökning.
Skandal kan tyckas, jag är ibland förvånad att det inte händer mera rent generellt i bilarna när Händige Hemelektrikern har varit inne i bilens kabelhärvor och kopplat. Hur lätt är det inte att göra ett misstag och kasta om ett par trådar så att det kommer spänning vid fel tillfälle på t.ex en bältessträckare?

FP
Att det inte händer mer i bilarna är iofs jag också förvånad över med tanke på all teknik som finns idag. Det är visst jättebra när det funkar men inte fullt så spännande den dagen det krånglar och man ska pröjsa för det...Vad det gäller eftermontering av elektriska prylar osv så håller jag också med dig att man bör vara försiktig och överlåta det åt professionella aktörer. Dock kan jag intyga att några sådana installationer inte gjorts i min bil.
Vet ej om det är feltestet mot SRS boxen, vidarerapporterar enbart den info jag fått av bilens förra ägare, Wendtan här på forumet.

Vi får se vad det leder till och jag återkommer givetvis när jag vet mer...Tack för inputen!
Folke: som sagt, detta var infon jag fick av bmw.
De hävade fabrikationsfel i kabelstammen under stolen. Denna bytades och ny krutladdning monterades samt minnet resetades.
Denna gången verkar bältessträckar airbaken på andra sidan löst ut vilket pekar på samma kabelstam fel fast på motsatt sida.

Under all kritik att inte båda bytades när arbetet gjordes....

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Efter att ha läst otaliga inlägg om Airbagproblem med E39 så verkar det som om de har nästan samma problem som jag. Det är tydligen kontakten mellan bältessträckare och kabelstam som kan glappa efter ett antal fram och bakförskjutningar av stolen som gör att airbaglampan börjar lysa. I mitt fall (och även Wendtans före mig) resulterade det dock i att krutladdningen gick av också. Vet inte om detta är felet men återkommer i ämnet. Borde inte BMW ha lite bättre koll på kablar under stolarna? De måste ju förstå att stolen kommer att skjutas fram/tillbaka ett antal ggr under bilens livstid. Jag städade/dammsugade faktiskt min bil två dagar innan detta hände varpå stolen fördes bakåt och framåt. Undrar om detta gjorde att det uppstod glapp i kontakten? Ska kika under stolen imorgon hur det ser ut....

Kabelstammen är en känd punkt, eller rättare sagt glapp i kontaktstyckena. Men ett glapp (avbrott) eller kortis mellan trådarna till bältessträckaren kan aldrig göra så att den utlöses, bara indikera fel vid testen. Själva detonatorn till krutladdningen kräver kort spänningspuls med rätt hög ström (tas från en kondensator inne i styrboxen). detornatorn är hyfsat lågohmig och måste få spänning från något för att aktiveras.
I detta fallet tror jag BMW har åtgärdat kabelstammen rent rutinmässigt men aldrig fördjupat sig i eller bytt styrboxen.

FP
Ringde BMW i Kristianstad idag och fick tid på torsdag för koll i DIS vad som har hänt. De lät lite skärrade så vi får se efter torsdagens kontroll vad som sker. På dig Folke låter det som om det skulle vara styrboxen som är problemet men enligt BMW så är det kabelstammarna. Vet inte vad jag ska tro, tycker bara det är fruktansvärt dåligt att det överhuvudtaget kan hända. Om det är boxen kan förmodligen de stora airbagarna också lösa ut helt utan yttre påverkan, hur kul är det att få en sån i ansiktet om man ligger på motorväg?
Styrboxen eller annat som kan ge tändspänning till detonatorn.
Beats me hur ett glapp eller avbrott skulle kunna göra detta, ny energikälla kanske? Nåt för Nobelkomittén isf tror jag.
Att airbags osv löser ut utan att krocksensorn gett startsignal är ytterst sällsynt men någon gång har det hänt. Sen finns det fall där bilföraren själv är orsaken, t.ex ett fall där man lade en bärbar komradio (5W, 160Mhz) i ratten, dvs några cm mellan antenn och airbag. När radion sände så sköt baggen och föraren (polis) fick radion i ansiktet osv.

FP
Har idag varit på BMW i Kristianstad där de enbart kunde konstatera att bältessträckaren löst ut. Ny får beställas direkt från Tyskland då de tydligen är kodade ihop med bilen på något sätt. De kunde inte heller svara på varför det hänt. Kvittot från det tidigare bytet kopierades men på det stod det att de bytt vänster bältessträckare men Wendtan har för sig att det var passagerarsidans sträckare som löst förra gången också. Fick även mail från BMW Sverige där de tydligen hade kollat att min bil skulle in till Eriksson & Månsson för kontroll och att de avvaktar den undersökningen. De har i alla fall engagerat sig så här långt. Återkommer när jag vet mer....

Det låter ju bra att de tar hand om sina kunder i alla fall :)
Positivt utifall att man råkar ut för nåt konstigt fel nån gång i framtiden!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Någon som kan reda ut detta? Är bältessträckaren kodad ihop med bilen???

//Jocke
Ja, bältessträckaren är kodad till just din bil genom SRS-boxen.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Vad händer om man byter bälteshållaren /bältessträckaren själv då??? Larmar det någonstans?? Utlöser den inte vid en krock??
Enligt BMW i Kristianstad måste man "nollställa" bältessträckaren, dvs koda ihop den med bilen vid byte. Byta själv är nog inte att rekommendera med något som har med airbagsystemet att göra.
En sak jag har undrat över ett tag är vad egentligen SRS står för? Nån som vet?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Det här med "kodning" kan ofta innebära just att systemet måste resetas/nollställas när man lossat eller monterat någon detalj. Kodning är ett modeord bland bilmekar.
Det rör sig oftast om säkerhetsdetaljer t.ex supplemental restraint system SRS, utrikiska för krockkuddar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.