AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.781

grädde i oljan

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Tjena!
Har en 325 -88 med lite gegga under oljepåfyllningslocket och även lite på stickan. Det började med att jag va ute och gasade ordentligt och kühlwasser tändes. Har fått fylla på 2 gånger efter det. Kanske nått läckage eftersom det tydligen är ganska vanligt med gegga under locket? Har testat att göra den varm och sedan lyft på locket till expansionskärlet, om packningen är dålig ska det tydligen bubbla i det? Någon som har nått tips hur man kan kontrollera detta?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Behöver inte bubbla i expansionen, om du tex har en spricka mellan en oljekanal och en kylkanal... Låter tyvärr som om så är fallet. (om den drar vatten dvs) m20 motor har en viss tendens att spricka vid runt 20.000 mil.

Två bilar är fler än en..
Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Gegga på stickan brukar betyda vatten i oljan. Dvs blåst packning
eller spricka i toppen, vilket verkar vara mer regel än undantag på äldre m20b25 motorer.
Ta ett kompprov, är det ok så är det säkert en spricka under kammen som släpper ut vatten i oljan.

If it don´t run, crome it!!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Ajdå ... borde den inte gå upp i temperatur om de va en spricka i toppen eller om packningen är paj?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite kondensvatten är normalt nu på vintern!

Om det bara är lite gul/vitt på insidan av locket och eventuellt lite på metallen på oljestickan (inte den delen som är i oljetråget), brukar det bara vara kondensvatten.

Är däremot oljan som indikeras på stickan, vattenbemängd ("grädde") är det troligen lite värre!

Prova att köra bilen ordentligt varm (typ tio mils långkörning) och lyft sedan på locket med motorn avstängd. Då kan du troligen se vattenånga stiga upp!

Ett oljebyte kan också hjälpa.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay, ska se om det försvinner nått mer vatten annars kan de ju ha vatt att den tryckte ur sig lite när man körde hårt ... Svårt att kontrollera om allt är helt kan jag tänka mig. Har hört nått om att vevhusventilationen kan vara täppt? ... Vart går den slangen och vad ska jag rengöra?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vevhusventilationen går in i spjällhuset som sitter på insuget. Kan vara igensatt på vägen, men skulle inte tippa på det. Har du varit ute och fläskat med påföljd att vattennivåindikatorn börjat lysa skulle jag tro på spricka i toppen, eller trasig toppackning om du har tur....
Bara att hålla tummarna!!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
va precis ute och körde en sväng och när motorn är i arbetstemp så ryker den litegrann och när jag håller handen bakom så blir den lite fuktig... Antagligen vattenånga som kommer ut antar jag ... bara att beställa en ny packning och bult då ... men vattnet har hållt sig så det är ju lite märkligt
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
maqe, rekommenderas att du provtrycker toppen också.

varför inte renovera om du ändå ska plocka bort för tryckning?
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Följer upp min gamla tråd här ...
Min bil har nu börjat ta mer vatten än förut och geggan har blivit värre... bifogar 2 bilder "inte att rekommendera om man kör 56k" Det är ganska klart att något inte är rätt med min motor och att det antagligen är toppen som är sprucken eller packningen som är paj. Skulle vilja ha lite tips, är det vanligt att det bara är packnignen som är paj när det ser ut såhär eller är det i regel toppen som är sprucken? Funderar nämligen på att bara byta packning och ev. "om det inte kostar så mycket" provtrucka toppen. Någon som vet vart man kan göra det i Linköpingstrakten? Här kommer bilderna: Länk och Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det ser ut som toppen är sprucken. Hade en 520i-E34 med samma symptom och på den var det toppen som hade spruckit.

------
Länk
Länk
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Har fått tag på en motor, eller rättare sagt en hel bil.. en 525a med m20 motorn i... då är min fråga, passar växellådan från den i min e30?
Japp, växellådan passar mellan 5 och 3-serien med M20-motor.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay det låter ju kanon, får bli motor och växellådsbyte på min farkost nu då :)
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
En liten sak jag kom att tänka på bara, när jag bytte olja så blev det värre?? Kan inte det tyda på att det bara är packningen som pajjat?
bm
29
bmwE30
525i -92
99% att det är ditt toppblock eller packningen som pajat
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay, inget jag behöver tänka på nu eftersom lagren har gått ner nu =/ så det blir nog motorbyte för min del ... ingen som har en m20b25 liggandes till en bra peng?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.