AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.214

Tomgång utan tomgångsmotor

Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Har ett riktigt jobbigt problem på min bil, tomgången liggger mellan 700 - 1700 varv. Den pendlar inte utan den ligger stabilt, kan tex ligga på 1200 varv vid rödljus 1 och 800 vid rödljus 2.
Har bytt lamda och har prövat att kopplat bort tomgångsmotoren (När ja kopplar bort den så pendlar tomgången kraftigt mellan 600-1500). Bilen går inte riktigt rent heller, baktänder eller vad man ska säga när man motorbromsar + att den dra väldigt ojämt....dock inte alltid. Har sökt men hittar inget inlägg som handlar just om detta.

Killaz
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Ingen som har en aning :-(

Killaz
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Går bilen utan tomgångsmotor?? Borde den inte stanna?
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Tomgången ska ju bli stabil om man plockar bort tomgångsmotoren, om den e kass vill säga.

Killaz
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Ja, då vet jag inte hur den skall funka på BMW i sådana fall... på min Nissan dör motorn om jag drar ur kontakten. Det tror jag även den gör på BMW:n också...

Hur kommer det sig att den skall funka om man drar ur kontakten? Om tomgången skall bli stabil så borde man ju inte behöva den...

eller?

Mvh Johan
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
Styrboxen går in i något som kallas "nödläge" eller något sånt.

Killaz
jag tror att tomgångsmotorn som igentligen är en ventil har ett grundläge där den är lite öppen, för att hålla en stabil tomgång så kan den öka eller minska utifrån det läget.

Om den är trasig eller man ur kontakten så har man fortfarande tomgång men den är inte lika stabil.

Har du provat att rengöra den förresten?
Jag har oxå problem med tomgången och har provat att skölja ur den med bensin och sen 5-56, det hjälpte inte..
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Så tomgångsmotorn funkar alltså olika på olika bilar då??
Antingen det eller så har jag missuppfattat hur dom fungerar, det är inte omöjligt det heller.

Det skulle kunna vara så att den kärvar, alltså att den ska stänga helt men inte gör det.
Åsså fastnar den i lite olika lägen varje gång, det skulle förklara dom varierande varvtalen.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
För att klargöra detta. Tomgångsmotorn står lite öppen i grundläge, sedan beroende på om motorn går upp eller ner i vara stängs/öppnas tomgångsmotorn. En bil går alltid utan tomgångsmotor om den inte kärvat igen helt och står i väldigt fel läge.

För att rengöra en tomgångsmotor på ett enkelt sätt är det bara att dränka den i 5-56 och låta det dra en stund.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Ki
103
Killaz
X1 M-sport -14
De e tyvärr inte tomgångsmotoren, har kollat den. De kan ju inte vara den som gör att den går ojämt och orent.

Killaz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.