|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag antar att folk frågat om detta innan men jag hittade inget då jag sökte. Enligt manualen så kan man ha rätt många olika fälg och däckstorlekar men vad funkar och ser bäst ut? Jag funderar på att skaffa 17 tums fälgar med 225 däck fram och bak, med 45 profil borde det bli. Nån som har några andra rekomendationer? Jag har en 320 Touring, /Mvh Erik Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer | |
| Av BMW orginal i 17" dimensionen tycker jag om M Contour (från M3 E36 Sedan). | |
|
Bmw 17" m68 Länk Är en bra orginalfälg som är hyfsat lätt att få tag på begagnad. den använder 225/45/17 fram och 245/40/17 bak. Kika på min länk nedan på hur de ser ut på en e46 (coupe iof) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Krävs det några andra modifieringar med chassit om man ska ha 245 bak? sen är inte dom däcken väldigt dyra? Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer |
|
|
Nej inga alls. E46 är typad med upp till 255/35/18 bak och 225/40/18 fram. 328/330n e det iaf. Pris på ett 225/45/17 Goodyear Eagle F1 gen3 1341 kr Och ett 245/40/17 GY Eagle F1 gen 3 1648 kr. Så viss prisskillnad är det, men du får mer fäste för pengarna :) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
1645 spänn var ju ändå inte så farligt, det kan jag leva med, jag trodde det kostade runt 3500 för ett däck, det kanske är först när man går ner på 35 profil eller ännu lägre som det blir väldigt mycket dyrare. Hur blir bilen att styra och komforten med 225 fram och 245 bak? spårar den väldigt mycket mer? hörde någon som sa att hjulupphängningar och stötdämpare tar mycket mer stryk och man har bredare däck, ligger det nån sanning i det? Man menade på att kör man över ojämnheter så blir det högre påfrestningar om ojämnheten kommer under en yttre del av däcket då tryck även skapas i sidled mer varpå med ett smalare däck så kommer trycket mer rakt uppåt. Som som har någon länk till en bild på en E46 bakifrån med 245 i bredd? Wendtan, jag kollade på din bil fast man ser inte riktigt däcken på bilden du har tagit bakifrån. du skulle ha hukat dig en aningens mer;-) /Mvh Erik |
|
|
Erik: För bra däckspriser kika på Länk Lågprofils däck e nog inte så dyrt som du tror. Jag tycker inte att spårningstendensen ökar med 245 bak i jämförelse med vinterdäcken med 225 runt om. Att hjulupphängningar tar stryk ser ja som långsökt då bmw sålt bilen med denna uppsättningen däck på och de är en bmw orginaldel. Är detta tillräckligt mycket hukat? :) Länk tyvärr e inte vilen ren på denna bilden, men de får du leva med. Här e en annan bild bakifrån: Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Spårkjenslighet beror också på fälgens offset och även vikt tror jag. Det varierar också mellan olika typer däck. Det samma gjelder komforten. Bredare däck och låg profil vil gje mer støy. Ska du ha bredare däck bak bør du även fälgen vara bredare. |
|
| Jag har också 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på 68M-fälgarna. Inga som helst problem med spårning. Visst bullrar det mer än med exempelvis 205/50-17, men inte så mycket mer som jag fruktat. Börjar temperaturen krypa ner mot nollstrecket bullrar det i och för sig en del, men då får man väl dra sig till minnes de sköna sommardagarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.