|
|
|
|---|---|
| Det har börjat "puttra" mitt under bilen och när jag stack under huvudet igår så såg jag att det var en liten läcka och det puttrade ut lite avgas vid en sorts "koppling"? (ungefär lite bakom mitt under bilen.) Har besiktining om 2 veckor. Är det någonting som jag garanterat måste åtgärda för att bli godkänd? Samt går det att fixa eller blir det till att köpa ny d...a avgassystem? | |
|
Den går inte igenom. Det är stor risk att dom avbryter besiktningen när dom upptäcker läckan. Det är ju inte så kul att jobba i en besiktningshall full av avgaser. Testa att dra åt bultarna i förbandet eller använd avgaspasta. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
läcker det lite efter katten är det nog lugnt, men läcker det innan katten så kommer ditt HC värde bli alldeles förhögt... Besiktningmannen körde sönder mitt avgassystem på förr-förra besiktningen... jäklar vad det brötade... han tryckte ihop det lite provisoriskt och gav mig ett blankt papper även fast avgasvärderna var helkassa (det berodde ju på läckan) och menade på att bilen var lite lägre än vad han trodde :) ... ändå är den ju inte så himla låg... Avgassystemet hakade fast i lyften när han skulle köra av bilen, förra besiktingen så satte jag mig i bilen efter han hade kört av lyften och då skrapade det bara i lite.. ... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Ett avgasläckage ska föranleda ett underkännande, ett mycket litet avgasläckage kan godkännas med en "bra att veta"-notering om det inte bedöms påverka utsläppskontrollen. Är läckaget så stort att det tydligt hörs ska det inte godkännas. För att avbryta förrättningen krävs ett rejält läckage, att avgassystemet är mitt av eller liknande. Utsugen är såpass bra att det tar hand om det mesta av avgaserna även vid ett ganska stort läckage... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar för input. Har problem med att komma under bilen då den lilla staden som jag bor i endast har en bensinmack med "gör det själv hall" och den använder dom som skrotupplag varpå det i praktiken inte fins någonstans där man kan komma under. men det får bli ett annat problem. Hur som helst av det jag såg så verkar det bara vara en liten läcka, kan kanske räcka med att dra åt bultarna eller prova "avgaspasta" vad nu det kan vara? :-) Vill ju gärna inte åka in till besiktningen om man redan på förhand vet att det blir avslag. Nu vet jag att det bara är att se till att få det fixat. (på något vis) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.