|
|
|
|---|---|
325ix |
Hej! Kopplingen på min E30 320 -87 la av på stormarknadsparkeringen igår. Pedalen fastnade vid golvet och det gick inte att lägga i/ur växel i det läget. Drar man upp pedalen med handen funkar den normalt igen - såvida man inte "smyger" sig på pedalen, man når då ett läge ett par cm från golvet där pedalen sakta "sugs" in mot golvet. Jag tog mig iallafall hem, men var för stressad för närmare felsökning. En snabbkoll gav iallafall att: * Ingen vätska läcker inuti eller under bilen (vad jag såg) * Behållarens vätskenivå har inte minskat * bromsarna fungerar OK Det var ca +5 grader ute vid tillfället och har varit plusgrade ett par dagar. Innan dess -10. Jag misstänker huvudkopplingscylindern, men jag får som sagt titta närmare senare. Nå'n som har haft samma problem och vet redan nu vad som är fel? |
Stephan Olson |
Jag har haft precis samma symtom. Det var bara att byta packningarna i huvudcylindern så funkade det igen. |
| Jag har haft exakt samma problem på en tidigare E30 och då hjälpte det med att bara byta olja och lufta kopplingen... | |
| Råkade ut för samma sak på 323an. man blir iaf jävligt paff när när pedalen stannar nere. Men det var bara och byta packningarna och se glad ut. Hade då en jävla tur att det gick sönder hemma på parkering och inte i värsterås som vi hade varit på dagen /kvällen innan. | |
325ix |
Tack för svaren! Känns som jag var inne på rätt spår iallafall. Jag skriver igen när jag vet hur det gick. |
325ix |
Sådär! Det kom en massa annat emellan, men nu är problemet fixat! Visst var det huvudkopplingscylindern som var kass. Jag köpte en renoveringssats, inte hela cylindern. Insatsen på min 87:a var av metall med en stålfjäder under. Fjädern var av i sju delar! Från 88 och framåt saknas fjäder och insatsen är av plast, men det passar ändå. Jag hade nog trott att jag fått fel om inte mannen på reservdelsavdelningen på Autowåx i Karlstad talat om hur det låg till när jag hämtade delen. Han tipsade också om att man kanske skulle vara tvungen att spruta in bromsvätska "bakvägen" via avluftningsnippeln på slavcylindern för att kunna lufta systemet efteråt (vilket jag blev tvungen att göra). Det är roligt när dom bryr sig så om kunderna, fastän man har gammal bil & skruvar själv! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.