AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
806

Frågor om oljeförbrukning mm

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, jag har ett par funderingar.
Min 320 ska ha olje service om 50 mil.
Oljenivån låg rätt nära det nedre sträcket nu när jag kollade.
I instruktionsboken står det att det ryms ca 1 liter olja mellan det nedre och det övre sträcket.
Jag fyllde på en liter och nivån ligger nu mitt imellan sträcken.
Jag kan nog fylla på en liter olja till utan att det skulle bli förmycket.
Har de skrivit fel i boken?

Är det normalt att en 320 drar förbränner uppåt 2 liter olja mellan en oljeservice intervall?
jag har bara haft bilen i 2 veckor själv.
Motorn går väldigt mjuk och fint, bilen är årsmod 2001 och den har gått 6800 mil.
Väldigt tacksam för svar, kan motorn skadas om den körts med 4,5 liter olja då det ska vara 6,5 liter?
ingen olje lampa har tänts , hur lita olja måste man ner på för att den ska tändas eller för att motorn ska ta skada?
Tacksam för svar/Erik

Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer
Andie_83
Hej Erik. Att din bil drar 2 liter mellan oljebytena är ingen större fara. Alla bilar drar olja, vissa mer och vissa mindre. Nya/nyare bilar drar mer olja, sen dricker den mindre och sen på bilens äldre år dricker den mer igen. Det viktiga är att avgaserna inte är grå/vita och luktar bränd olja. Så länge inte lampan tänts så är det ingen fara, 4.5 L räcker ändå till att smörja motorn. Du behöver nog inte oroa dig, men håll koll på oljeförbrukningen för en skuren motor är dyrt. Ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Tack för svaret Andry, jag har fått en gratis olje service imorgon, Vad jag kan tyda av oljan på stickan så är färgen normal, lite mörkare än gyllenbrun och oljan var len utan några gryniga korn.
Jag tycker även att bilen känns väldigt pigg och svarar bra på gasen.
Jag jämför då med min Volvo 850 glt som också har 170 hästar, BMW går värre men volvo 5:an har mer vrid runt 1500-2000 varv.
/Mvh Erik

Upp till ungefär 2000 mil är en oljekonsumtion på 2 liter per 1000 mil normal. Sen ska oljekonsumtionen minska beroende på hur bilen blivit inkörd.
Din konsumtion dvs 2 liter på 2500 mil låter kanske lite i högsta laget men faller absolut inom ramarna för vad som är inom gränserna enligt bmw.

min f.d 328 e46 drog inte någon olja alls mellan service intervallerna och den körde jag ungefär 3000 mil.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Sorry Andie menar jag

Andie_83
Nä, precis som jag säger så är det ju väldigt individuelt. Min 325iC e36 från 93 dricker inte heller en droppe olja mellan bytena. Det beror ju på körstil inte minst

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.