|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hasso: Jag har stått bredvid en M52TU med trasig sensor och den gick som en påse nötter även efter uppstart. Den gick VÄLDIGT ojämnt på tomgång och misstände vid gaspådrag. Som jag förstog det så var bara en sensor trasig på den bilen. Att DIS klarar av att särskilja icke kontakt med sensor och trasig sensor är ju något ja skriver ovan, och inget jag hävdar motsatsen av. Jag är dock inte bombsäker på att bara en givare var trasig på ovanstående m52tu, jag ska dock koll upp det. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Bayerische Bilservice sa igår att de skulle ringa mig på förmiddagen, om de inte hört av sig kl. 14 så skulle jag ringa dem. Jag ringde 13 för jag var så nyfiken. Svar: Vi har problem på testutrustningen och har inte kommit igång än. "Vi ringer dig, annars kan du ringa vid 16 så har vi svar." Ringde 17:45 och fick prata med Jimmy som höll på med bilen: "Det var så många felkoder så jag är inte klar än, jag hör av mig imorgon förmiddag. Jag tror det endast är impulsgivaren på kamaxeln" Jag ringde dem nu igen. De hade beställt en impulsgivare som de skulle testa med. Han visste inte när den skulle komma hem kanske i eftermiddag. Så jag frågade om de skulle hinna montera den i eftermiddag också, "kanske" till svar igen. Han frågade varför jag ringde?(!) Jag behöver min bil. "Den går inte köra ändå" Den gick bra under 4000rpm då jag lämnade in den. "Men så kan du inte köra, det är inte bra för motorn." Jag frågade varför de inte ringt som de lovat. "Det är ingen idé vi ringer förrän vi vet vad som är fel" *suck* Ska det ta såhär lång tid för ett så enkelt fel? Om jag förstått det rätt så tar det 5min att byta denna del? Ska man inte ha en sådan sak hemma? Det måste väl vara en ganska vanlig felorsak? En kollega, min bror och flera här på forumet tror att det är impulsgivaren som är defekt. Varför kunde de inte lista ut det på verstaden och byta denna del direkt? Litar de helt på datorer och är helt borta om de inte funkar? Hade jag vetat detta så hade jag aldrig lämnat in den utan fortsatt byta delar tills jag kom på vad det var... Tror det blivit billigare att byta fel del ett par gånger än att betala verkstad + kostnader för att ta mig t/r jobbet som jag gör nu! MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
| jag tror till 99% att dina kattar sitter igen. exakt samma symptom på min. var in på BMW och läste av felkoderna. många koder var det. Detta är ett mycket vanligt fel just på 540 kostar 6000 monterat och klart på uppsala avgasteknik för två metalliska fullflödes kattar. | |
|
tynny, jag tror bara det är pulsgivaren (och hoppas väldigt mycket på det då verkstaden just ringde och sa att det går på ca. 3400:- om det är ENDAST pulsgivaren). Är de kattar du talar om rostfria, går de att beställa så de skickas till mig? MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wendtan. det var just det jag sa att de går dålig efter ny uppstart, de kan gå klockrent med trasig sensor tills du stänger av motorn första gången och tappar inlästa värden, sedan är det kört :)) TCG . vad betalar du för ??? givaren kostar 750 spänn och tar kanske 10 minuter att byta, BMW tar inte ens hälften av den pengen för att byta. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso, de vill ha 1700:- för felsökning. Och resten för att byta sensorn... jag ska fråga dem imorgon när jag hämtar bilen vad de ska ha så mycket pengar för. Jag gissar på att svaret kommer bli att de ska kolla efter felkoder efter de bytt sensorn. Jag trodde efter att sökt inlägg på forumet att Bayerische Bilservice skulle vara en bra firma, vilket jag ändrat uppfattning om nu... MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
jonas) ja kattarna går att beställa och dom är rostfria, ring och prata med dom isåfall mvh Kenny |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dom vill väl ha betalt för att dom använde din bil för att få ordning på sin datautrustning. :)) Att läsa av felminnet och rensa bort ev felkoder tar max 15 minuter. Sedan att göra en provkörning för att läsa av på nytt om det är nått som återkommit 30 minuter, byta givare 10- 15 minuter. Men dom kanske har dyrare timdebitering än BMW som tar ca 1100+moms :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Ok jag missförstog dig lite då :) Man får ju verkligen känslan av att stop i en av kattarna kan ge många konstiga felkoder. 1700 kr för att läsa av felkoder måste anses som rena rånet. De tar 15 minuter max, precis som Hasso skriver. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Vad skulle ni värdera ett sådant jobb till? Tror ni det är någon idé att pruta, eller har de ett fast pris? Vad kan jag säga till dem för att de ska sänka priset? MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
Att Bayerische Bilservice skulle vara en bra firma vet man kanske först då man själv har varit kund hos dem. Det samma gäller Wölkes som så många talar varmt om, fick höra en riktig rövarhistoria som en hade varit med om hos dem, det gjorde mig lite misstänksam mot firman, men det är först när man själv är kund som man kan skapa sig en uppfattning och se om de verkar seriösa eller ej. Har dock aldrig anlitat dem då de är rätt dyra/timma. Sedan vet man aldrig om firman har missuppfattat kunden också eftersom man bara/oftast får höra kundens version, inte firmans... och kundens historia kan ofta vara lite "spetsad" och överdriven, höna av en fjäder så att säga. Det gäller att hitta de få guldkorn som finns ändå. ;-) Lite OT. /Hammar |
|
|
Jag tycker denna sidan ger en bra prisindikering Länk De tar 600 kr för att läsa av felkoder vilket måste anses som normalt av icke aukt verkstad. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Hejsan. Hade liknande problemmed min ny inköpta e 39 540. Var in och fick 15 felkoder. Kollade upp koderna och fick det beskrivet här på forumet att det kunde vara kattarna som gått sönder. Tog kapern och sågade avgassystemet, bytte till sportkattar och nu går bilen hur fint som helst. Mvh Tobias |
|
|
Så kom då domen, följande byttes: *Tändstift (jag hade bytt till 'Champion EON' i helgen vilket de var starkt kritiska mot då det var enkel elektrodstift) *Pulsgivare kamaxel =ca.4000:- Följande är defekt och ska bytas: *Lambdasonder *Katalysatorer Jag köpte bilen 040228 och idag (040311) är jag inte så glad... :( MVH /Jonas Nyglad 540i E39 ägare! |
|
|
Dags att ändra signatur kännde jag... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
Detta är väl knappast fel som uppstår på 14 dagar bara för att du köpte bilen, köpte du den privat eller på en firma ??. sexmånadersregeln gäller enligt Sverker på Plus :)) ///MVH Hasso Länk |
|
TCG: Får beklaga de kommande jättehålet i plånboken :( Hade jag varit dig hade jag hört med Jarls bilservice vad dom ska har för byte lambda samt kattar. Ja tror att deras priser är ganska konkurenskraftiga. Alternativt hör med ferritta vad race:kattar går på. De kan vara värt en tripp till skåneland. Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
hasso, jag köpte den privat. Sexmånadersregel? wendtan, Jag ringde Ferrita. De skulle ha 6500:-/st för kattarna. Jarl ska ha 12.000:- enl. rykte här på forumet. Jag ska rensa ur kattarna och köpa nya lambdasonder så jag inte skadar motorn... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
I Jarls pris är det monterat och klart på bilen. två kattar. Vid privatköp gäller ju inga garantier. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso, men det är utan lambdasonder? Finns det pirat som är något att ha? Ferrita har också monterat och klart, för en tusenlapp till. Ferrita låter bättre än Jarl. Men båda är för dyra enligt mig... Finns det inte billigare som går igenom besiktningen? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.