AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
582

Hur känns era automatlådor?

im
4
immerbimmer
735ial-89
Funderar på att komplettera garaget med en 740 E32. Var och provkörde en i går på en bilhandlare och har lite frågor.

Jag hade förhoppningen att den nya lådan skulle gå mjukare än den som sitter i vår 735. Visst växlade den lite bättre än vår med 37000mil på mätaren men det känndes ändå tydligt när den växlade. När man kör moderna automatlådor i ex. volvo och saab tycker jag att växlingarna knappt känns. hur skall det vara på en 740 -93? Jag är mycket tacksam för era synpunkter.

Trött i armarna (Det borde vara lag på servotronic!!!)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
det SKALL gå precis så som du beskriver det - att det inte känns.

Men på en 11 år gammal bil , där oljan säkerligen aldrig bytts i lådan och en låda som aldrig blivit renoverad så blir det precis sådär illa.
rätt skött skall lådan växla mjukt minst 15 000 mil , men oftast går det rätt bra till 25 000 sen är det nog dags för renovering minst sagt.
men det beror på hör "känslig" man är.

Skulle letat efter en annan bil.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Min har gått över 30, och växlar utan att det "märks", har dock en liten tendens till slir till treans vxl men det har varit så sen jag köpte den (12') och inte blivit någon skilnad. Trots omprogramering och oljebyten.
Lådan håller nog bilens livslängd om du inte kör som ett svin och byter olja vid inspektion 2. Vet 740:is som gått över 50 utan att byta låda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.