AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
777

Hög HC-halt

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag var på besiktningen och pulsen steg när HC-nivån inte ville gå under 100. Det löste sig till slut efter att ha legat på 2500 varv en stund, men den hoppar upp och ned. Någon som kan tipsa vad som är knas?

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Finns redan en del berörande detta se nedan;

Länk
Länk
Länk
Länk

Lycka till!

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Tack så mycket för hjälpen. Jag grejade ju besiktningen, men nu är jag i valet och kvalet om jag ändå ska fixa detta så att det inte blir några följdskador. Förresten, jag kom just på att ibland kan bilen gå mycket ojämnt när jag startar den, som om den inte går på alla cylindrar. Det går bort så fort jag börjar köra. Det är bara på tomgången som det är problem. Lite högre varvtal så blir allt bra. Hoppas att det talar för att det inte är katen då = dyyyyrt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Jag har precis samma symptom på min 318 iS. HC pendlar mellan 50 och 140. Klarade bes, men jag skulle helst åtgärda felet ändå. Problemet är bara att jag inte vet vart jag ska börja. Det skulle vara intressant att veta vad som kan göra att värdet pendlar.

// Jonas
Un
45
Unior
525 -91 E34
Brorsan fick inte igenom sin 525 -91 vid besiktningen p.g.a HC låg för högt... han bytte Luftfilter, olja & oljefilter sen var det kanonvärden... han hadde bytt dessa delar i somras redan men då satt i ett sportluftfilter så det verkade som det var för tätt så motorn inte kunde "andas" orderntligt så ni kan ju testa med en liten "service" till att börja med!

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Olja och oljefilter är just bytta, men jag ska byta luftfilter, (har inte sportfilter). På besiktningen sjönk alltså HC-värdet ner till 16 vid 2500 varv, men på tomgång pendlade värdet. Finns det någon tomgångsventil eller motsvarande som kan krångla? Kruxet är att jag nu efter att besiktningen är grejad inte kan kolla HC-värdet. Jag tror att jag ska prata med BMW också.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Min bil var också nyservad när bilprovningen uppmätte högt/pendlande HC-värde. Jag kan förstå att gammal olja eller igensatt luftfilter kan ge högre HC-värde, men jag kan inte förstå hur det skulle kunna göra att värdet pendlar kraftigt. Någon som vet vad som kan orsaka att värdet pendlar?

Rolf:
Bilprovningen ställde upp och lät mig provmäta HC-värdet när jag försökt fixa det.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.