|
|
|
|---|---|
|
Ok, jag har konstaterat att min kylare läcker. Det verkar komma från området mellan expansionskärlet och själva kylaren, finns det något man kan göra åt detta (förutom att byta till en ny kylare)? Går det att köpa ett nytt expansionskärl separat? Hur är expansionskärlet infäst mot kylarelementet? Nästa fråga: vad skall man tänka på innan man demonterar själva kylaren? Det verkar ju ganska enkelt, men det är ju bra att ha allt klart för sig innan man drar igång... /Johan | |
| Kyklarcement. Har aldrig testat det själv och vet inte hur bra det funkar. | |
| Sen har jag för mig att det finns packningar mellan expansionkärlet och kylaren, kanske det som läcker? | |
| Vilken bil gäller det? Är det din 525i -91? Isåfall sitter expansionskärlet framtill i motorrummet. Det sitter en stor packning (gummipackning typ stor O-ring) längst ner i själva expansionskärlet. Du kan lossa de 2 bultarna upptill bredvid kylarlocket, då kan du lyfta expansionskärlet rakt upp. Där längst ner sitter packningen. Det sitter även en O-ring bakom nivågivaren till expansionskärlet, under exp-kärlet. | |
|
Kolla övre kylarslangsanslutningen så att det inte är den som är kass. Kan mycket väl vara den om det kommer vatten vid expansionskärlet. Det brukar synas tydligt var läckan är om man kör bilen varm och sedan slår av motorn, det övertryck som finns i systemet bör göra att läckan syns. Om du har tur är det bara en dålig slangklamma. Om du ska byta kylaren så är ett tips att ha nya plastclips som sitter på ovansidan av kylaren, väldigt lätta att bryta sönder om de har några år på nacken. |
|
|
Tack för tipsen! Per: (Japp det är min 525) Du menar att kärlet kan tas bort utan att demontera kylaren? Låter ju bra, så långt hade jag inte tänkt. Tror du O-ringarna är standard, eller är det nåt man måste köpa på BMW? Det känns troligt att felet ligger här. Slangarna är iallafall snustorra. Om jag nu skall demontera hela kylaren, vad är det som gäller då? -Plocka loss fläktkåpan, -Lossa alla slangar, -Anslutning till elfläkt, -Plastclipsen i överkant, Och sen lyfta hela skiten. Mer? Måste fläkten bort först? /Johan |
|
|
Demonteringen stämmer som du skriver. Elfläkt? är det på bilar med AC, själv har jag varken elfläkt eller AC. Glöm inte anslutningskabeln till nivåvarnaren innan du lyfter ur kylaren. |
|
| Nej, elfläkt är det ju naturligtvis inte, var nog lite trött där. Vad jag menade var kontakten som sitter uppe på fläktkåpan bredvid öppningen på expansionskärlet. Är det till nivåvarnaren? | |
| Kan inte erinra mig om någon kontakt på kåpan vid exp.kärlet. Nivåvarnaren och kabeln till densamma sitter i botten på exp.kärlet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.